maandag 17 september 2007

16/9

De Meern. Jarenlang heb ik me druk gemaakt over het formaat van de meeste televisieprogramma's in Nederland. Het duurde en het duurde voor we langzaam overschakelden van het oude vierkante kader (4:3) naar de veel mooiere rechthoek van het breedbeeld kader (16:9).
Officieel vanaf gisteren (16/9) behoort dat gezeur definitief tot het verleden. Nu zijn de uitzendingen van Studio Sport, Het Journaal en NOVA ook eindelijk in breedbeeld. Let op, want ik heb zo'n vermoeden dat het ergens nog wel even mis zal gaan.
Ik heb afgelopen zaterdag hopelijk voor het laatst in het oude formaat gedraaid. Terwijl de VVD fractie afscheid nam van Rita Verdonk nam ik afscheid van het 4 bij 3 kader.
Programma's als Een Vandaag en Netwerk waren al in breedbeeld. Zelfs Het Klokhuis is inmiddels om. Nieuwe afleveringen worden in het 16 bij 9 formaat gedraaid. Hiep hiep hoera.
RTL en SBS zijn inmiddels geruisloos overgestapt. Zo is de Formule1 vanaf dit seizoen helemaal in breedbeeld, maar ook het RTL Nieuws en bijvoorbeeld GTST zijn al een paar maanden in andere verhoudingen te bewonderen.
Mooie bijkomstigheid is dat alle verouderde camera's de container in kunnen en er het afgelopen fors is geïnvesteerd in mooie nieuwe apparaten. Daar worden wij cameramensen vrolijk van.
Voor mensen die het interesseert. De nieuwe norm in Hilversum is voorlopig XDCAM. Bijna alle gangbare TV programma's zijn inmiddels overgestapt op het schijfje en hebben afscheid genomen van de oude vertrouwde (digi)Betacam bandjes.
Vanaf vandaag kunnen we roepen dat het tijd wordt om over te stappen op High Definition TV. Hilversum kennende zal dat nog wel een paar jaar op zich laten wachten.

1 opmerking:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.