maandag 25 november 2013

bemoeimoeder

'Zeg, ehm, gaat het wel goed met jou?', vraagt een moeder op het schoolplein. Ik kijk haar verbaasd aan en zeg: 'Ja hoor! Maar hoezo?'
'Nou', zegt ze 'We zien je zo vaak bij het halen en brengen. We vroegen ons af of je eigenlijk wel genoeg opdrachten hebt...'
Ik moet even schakelen. Het is nog vroeg.
'Maak je over mij geen zorgen, bemoeimoedertje. Ik heb gisteren de kinderen inderdaad naar school gebracht, maar daarna heb ik van 9.30 tot 02.30 uur gewerkt. Dat ik vanmorgen alweer om 7 uur boterhammen stond te smeren komt, omdat het vandaag papadag is. Deze dag compenseer ik overigens ruimschoots in het weekend, want cameramensen werken tegenwoordig bijna alle weekenden. Dan is de school gesloten. Of 's avonds. En vaak duren onze dagen 10 tot 14 uur, dus vier dagen werken is doorgaans meer dan genoeg. Snap je?'
'Ja, ja.' Zegt ze nog, maar het klinkt alsof ze me niet wil geloven. Dan druipt juffrouw Ooievaar af.

Emancipatie; het is ook nooit goed.