Ivo komt ook uit Geleen, maar hij
werkte halverwege de jaren '80 al als cameraman bij de NOS. In die dagen begon
ik bij de lokale omroep. Op een maandagavond heeft Ivo, in de kelder van de
Geleense Hanenhof, aan mij een eerste les in 'scherp stellen' gegeven.
Inzoomen, scherpstellen en uitzoomen. Hij heeft me het fenomeen backfocus
uitgelegd en geleerd dat je de scherpte in beeld kan verleggen. Vanaf dat
moment was Ivo mijn held. Het grote voorbeeld. Ik wilde niets liever dan Ivo worden.
Ik ben ook nog ooit een dag met hem
meegegaan naar Aalsmeer. Naar de opnamen van Wie ben ik? in de studio's van
Joop van den Ende. Het was een soort snuffelstage. Daarna wist ik het zeker. Ik
moest en zou cameraman worden.
De afgelopen 20 jaar hebben Ivo en ik
niet veel samengewerkt en ik heb hem al een tijd niet meer gezien. Maar op
dinsdag 21 september 1999 werkten we voor het eerst echt samen. Ivo was 1e
cameraman bij het nieuwe NPS programma ParadisoLife. Die dag namen we de eerste
aflevering op. Rowwen Heze en Los Lobos waren te gast.
In het dagboek dat ik toen bijhield
staat over deze dag het volgende:
'Weteringschans.
Fiets aan de ketting.
De man
met de sleutel heeft zich verslapen. Twee grote NOB trailers staan inmiddels op
het kleine parkeerterrein naast Paradiso. Bij de zijingang wachten twintig man. Sommigen zijn er al een uur en komen behoorlijk achter op schema. Wij
-de cameraploeg- hoeven niet veel te bouwen.
Een van
de bijzondere bijkomstigheden van deze klus is dat Ivo de eerste cameraman is. Weer
een cirkeltje rond. De jongensdroom is uitgekomen. Als puber heb ik vaak
gefantaseerd over werken met mijn grote voorbeeld uit Geleen. Nu lijkt het
normaal dat we als collega's samen onze camera's opbouwen. Bij het verdelen van
de posities krijg ik een schoudercamera toegewezen. Camera 5, handheld. Voor
mij is die camera de meest interessante optie en ik had al stiekem gehoopt dat
ik dit mocht doen.
ParadisoLife
is een nieuw programma. Het is de opvolger van 2 Meter Sessies, maar daar mag het
niet teveel op lijken. Bedenker en regisseur Erik Blom heeft een duidelijke
visie. Die heb ik ook op papier gekregen. Vandaag is het zaak om dit zo goed
mogelijk uit te voeren. Het gaat om de muziek. De muzikanten en de sfeer in de
zaal. We draaien met lange lenzen, veel contrast en mooie scherpte verleggingen.
Het is de bedoeling dat we in beeld verbindingen leggen.
De
repetitie verloopt chaotisch. Het is nog zoeken naar vorm en stijl.
We nemen
eerst een set met Los Lobos op. Hun instrumenten staan al op het podium, omdat
zij twee avonden optreden in Paradiso. Het gaat niet echt lekker. We zijn nog
niet lekker op elkaar ingespeeld. Ik heb het gevoel dat ik net niet de mooie
shots maak die ik zo graag wil maken. Kaders kloppen net niet en ik ben af en
toe te laat voor een solo of break. Om me heen zie ik dat alle cameracollega's
worstelen. Los Lobos speelt niet de sterren van
de hemel, het is eerder ongeïnspireerd. Het enige nummer dat lekker gaat is
Anselma, de originele versie van Bestel Mar.
We bouwen
om. De camera's gaan naar de posities voor het optreden van Rowwen Heze. Hier
sta ik naast de gitarist en ik kan de drummer maken.
Mijn
shots zijn nu meer getrokken en spannender. De band heeft er duidelijk zin in.
De vonk slaat gelijk over op het publiek en de televisiecrew. Na een paar
nummers komen de voormannen van Los Lobos meespelen en wordt het echt een
feestje. Nu is het precies zoals de programmamakers het bedacht hebben.
Het
hoogtepunt van de dag is La Bamba dat de heren inzetten om even wachten te
overbruggen. Het was niet de bedoeling dat dit nummer gespeeld zou worden,
maar het wordt voorzichtig ingezet en langzaam worden alle muzikanten wakker.
Het publiek swingt en wij zijn met onze camera's overal op tijd bij, omdat
iedereen het nummer natuurlijk goed kent. Ik ben benieuwd of deze extra opname
in het programma terug komt, want het is een heel bijzonder moment. Naast me
staat iemand van Rowwen Heze met de tranen in de ogen.
Na afloop
hebben we gemengde gevoelens. Het zat er wel in, maar is het is nog niet
helemaal uit de verf gekomen. Het tijdschema was zoals gebruikelijk te krap
voor deze eerste keer en het was wennen voor ons allemaal. Er zijn een aantal
punten die verbeterd kunnen worden.
Ik zelf
was iets te nerveus en ben nu blij dat ik het overleefd heb. Ik stink naar
zweet en heb pijn in mijn armen van het te krampachtig stil houden van de
camera. Ivo is niet ontevreden over mijn werk en heeft mooie dingen gezien.
Voor mij was dat een van de belangrijkste doelen deze dag. Nu is het hopen dat
Eric, de regisseur, ook blij is met het materiaal en dat ik de volgende keer
weer mee mag doen.'
De meeste televisieprogramma's zijn
niet gemaakt om ze vijftien jaar na dato terug te kijken. De herinneringen aan
het maken zijn meestal mooier dan het eindresultaat dat ooit, lang geleden, op de
buis te zien was. Bovendien veranderen normen en waarden. Televisie is in de
loop der jaren veel sneller geworden. Camera's zijn nu lichtgevoeliger en
cameravoering is gedurfder. Toch heb ik op YouTube een paar fragmenten van
ParadisoLife teruggevonden. Objectief ben ik niet, maar ik vind dat je er duidelijk
aan af kan zien dat het met veel liefde is gemaakt, dat er progressie in de
verschillende afleveringen zat en dat het ook anno 2014 nog steeds best goed te
bekijken is.
Te lang wil ik er ook niet bij stil
staan, want dan ga ik het heel erg missen. Dit programma verdient eigenlijk een
herstart. ParadisoLife moet terug op TV!
Als ParadisoLife terugkomt, kom ik ook terug.
BeantwoordenVerwijderenAat Dijk