dinsdag 4 februari 2014

productiekrat

Het is nog vroeg. Anniek en ik zijn net aangekomen in Amsterdam, waar we gaan draaien het NTR programma Fact Checkers. De auto kan niet voor de deur van de filmlokatie blijven staan en dus laden we in rap tempo alles uit wat we nodig hebben. Het komt er op neer dat er niet veel achter blijft in de grijze Peugeot. Lichtkist, lenstas, statief, camera, geluid en monitor, we slepen het allemaal naar binnen. Tot slot grijp ik het kratje vol kabels, tape en andere handigheden. Op het moment dat Anniek de achterklep wil dichtgooien zegt ze: ‘Moesten wij geen productiekrat meenemen?’
Ik haal adem door mijn mond. Een schrikreactie.
Met koeienletters staat op het callsheet:

Cameraploeg graag meenemen: Productiekrat met o.a. XDCam schijven, DVD’s etc.

Die staat nog in Hilversum.
Over vijf minuten zijn hier twaalf testpersonen die een halve dag willen meewerken aan ons filmpje. Ze moeten onder andere in Het Ketelhuis kijken naar een speelfilm. De bioscoop is beperkt beschikbaar. De twee DVD’s die we hiervoor nodig hebben zitten dus in de productiekrat. Net als de schijven waarop wij moeten draaien.
Normaal gesproken zit er altijd een lege schijf in mijn rugzak. Vandaag niet. Ook krijgen we altijd een doosje mee van het facilitair bedrijf. Vandaag dus niet. En aan het begin van elke draaidag controleren we in Hilversum de set. Dan stoppen we een disk in de camera en nemen we een klein stukje op om te testen of alles werkt. Dat is standaard, maar vandaag kennelijk niet.
Hoe dom?!
Ik bel met de uitgifte. Biedt Remi mijn nederige excuses aan en vraag of iemand zo snel mogelijk met die produktiekrat naar Amsterdam kan komen. Hij biedt op zijn beurt excuses aan, want zij hadden die krat klaar moeten zetten. Maar ik zeg ‘Sorry!’ omdat ik vanmorgen het callsheet met alle gegevens voor de draaidag niet nog eens gecontroleerd heb.
Het maakt ook eigenlijk niet meer uit wiens schuld het is. De oplossing, daar gaat het nu om.
Anniek trekt nog een keer de auto open om te controleren op welke stoel Murphy gezeten heeft. Onder een stoel vindt ze een disk. Hoeveel geluk kan je hebben? We kunnen draaien.
Ondertussen scheurt er een stagiair van Hilversum naar Amsterdam met de produktiekrat. Die is er al op het moment waarop wij toe zijn aan het instarten van de film. We lopen dus geen achterstand op in het draaischema.


Ja, lieve mensen, je bent nog lang geen goede cameraman als je weet hoe een camera werkt. Beeld en geluid zijn min of meer bijzaak. Dat moet uiteraard goed zijn, maar je bent er pas wanneer ook alle andere facetten, die een rol spelen tijdens een draaidag, onder controle zijn. De logistiek is bijvoorbeeld een belangrijke factor. Juist op dat gebied kan een hoop mis gaan. Deze keer viel het gelukkig mee.



1 opmerking:

  1. Opnieuw een prima weergave van de tv wereld. Sorry voor producers is geen budget. Camera en geluid kunnen dat makkelijk zelf. Ze hebben tenslotte wel een kwartier om smorgens alles te controleren voor ze op pad gaan.....

    Hou vol mannen en vrouwen. Ik vind jullie kanjers.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.