donderdag 13 februari 2014

vraag het Rein

Ik kreeg een hoofdletterloze mail van Niels Sipman. Alleen het woordje niet heeft hij in kapitalen getypt. Niels wil cameraman worden en stelde mij hierover een belangrijke vraag:

hoi

ik zit in de eerste klas van de middelbare school maar al snel mag ik vakken laten vallen, maar ik wil cameraman worden 
dus welke vakken moet ik NIET laten vallen om cameraman te worden.

alvast bedankt.

groetjes
n.sipman

Ik ben ook jong geweest en weet hoe belangrijk dit moment voor Niels is. Hij wil alle deuren open houden. Niet nu een cruciale fout maken, waardoor de droom in duigen valt. Daar kan je behoorlijk onzeker over zijn.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat wijsheid is. Tussen 1990 en nu is er veel veranderd in het onderwijs. Ik heb geen idee welke vakken ze tegenwoordig überhaupt allemaal hebben.
Ik had een pretpakket met Nederlands, Engels, Economie, Aardrijkskunde, Informatica en Bedrijfseconomie. Achteraf gezien had ik Geschiedenis nooit moeten laten vallen. Verder maakt het eigenlijk geen bal uit.
Op de Hogeschool voor VHS in Sittard werd volgens mij iedereen toegelaten. Die opleiding heb ik met tien vingers in de neus afgerond. De stage bij AT5 was het allerbelangrijkst voor de start van mijn carrière. En ik had mazzel. Halverwege de jaren negentig was er veel vraag naar jonge enthousiaste cameramannen. Naar een diploma heeft, in mijn geval, nog nooit iemand gevraagd. 
Afijn.
Voor Niels heb ik gelijk een uitvoerig antwoord getypt, maar ik kreeg mijn bericht terug. ‘Mailbox Unavailable’ zei het internet. Wat ik ook probeerde, Sipman bestaat niet (meer). Misschien word ik in de maling genomen of ik doe iets verkeerd. Dat laatste zou best kunnen. Ik heb vroeger niet zo goed opgelet tijdens Informatica.

Niels, als je dit leest, ik ben niet arrogant en wil graag antwoord geven op je vraag. Ook al weet ik eigenlijk niet precies wat ik moet antwoorden. Maar ik kan je niet bereiken, dus daarom hoor je niks van mij.
Wel heb ik nog een paar belangrijke tips voor je: Meld je aan als vrijwilliger bij een lokale omroep. Ga filmen! Zo veel mogelijk. En zorg dat je op school leert dat elke nieuwe zin begint met een hoofdletter. Meer hoef je eigenlijk niet te weten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.