vrijdag 21 maart 2014

NL Doet




Op Twitter trof ik deze prachtige, veelzeggende foto. Hij is gemaakt door Hart van Nederland verslaggever Ivo van der Bruggen, waarschijnlijk gewoon met zijn mobieltje, tijdens de actie NL Doet van het Oranjefonds in Rijswijk. Het is een plaatje waar ik lang naar kan kijken. Er gebeurt zo veel.
Het stralende middelpunt is onze Koning. Willem-Alexander is aan het klussen. Dat doet hij één keer per jaar in het openbaar. Voor NL Doet. Het vorig jaar ging hij bowlen met daklozen. Vandaag was hij met zijn vrouw op een kinderboerderij, waar hij geverfd heeft en een aantal palen in de grond heeft geslagen voor een nieuw hek. Op de foto zie je hem zeulen met deze palen in een kruiwagen. Zonder morren. Met de verfstrepen op zijn nieuwe bodywarmer. De haartjes platgeslagen in de stromende regen. Als je niet weet wie dit is zal je er nooit een koning in zien.
De man achter de koning, in dat witte T-shirt trekt ook gelijk de aandacht. Het lijkt op de foto alsof hij de koning een beetje belachelijk maakt door ook voor Jerommeke te spelen. Dat is natuurlijk niet aan de orde. Hij heeft zwaar gereedschap in zijn handen en realiseert zich waarschijnlijk dat hij een beetje afstand moet houden. Het kan ook zijn dat hij overdonderd is door alle fotografen en cameramensen die opeens voor zijn neus staan.
Naast deze man zie je de kale cameraman van de NOS. Die loopt achter de koning aan en je zou kunnen denken dat dit geen beste positie is. Klopt! Maar het is een keuze. De cameraman stond vlak voor de foto genomen werd, tijdens het opladen van de palen, nog op de beste plek, alleen kon hij niet voor het staatshoofd uit blijven lopen. Dan zou de verzamelde pers hem lynchen. Je ziet overigens niet dat deze cameraman speciaal voor de gelegenheid zijn nieuwste overhemd heeft aangetrokken en dat dit een onverstandige keuze is geweest. Het water loopt zo in zijn nek tot op zijn rug. De kraag fungeert als een regengoot.
De man met capuchon en fotocamera. Het lijkt een fotograaf die de nadruk legt op de verkeerde personen, maar het is een videograaf. Hij gebruikt zijn fototoestel als filmcamera. Vandaar ook dat hij niet normaal in de zoeker kijkt. Veel meer filmers met goedkopere camera’s werken tegenwoordig met een schermpje achterop hun camera, waarop je geen shot goed kunt beoordelen. Leuk om dat gestuntel te zien. En ze hebben ook allemaal geen deugdelijke regenhoes.
Ach, ik kan nog uren doorgaan. 
Over de man met de armen over elkaar onder de parasol. Of over de verslaggever van het Jeugdjournaal met de paarse paraplu. Over de cameraman die tevergeefs of in elk geval te laat op de tafel probeert te klimmen…

Kortom: Het was een leuke dag. Werken bij de NOS. Sander van de Pavert van Lucky TV hoeft niet heel erg zijn best te doen om er iets van te maken. Ik ben dan ook benieuwd wat hij de volgende week met de door mij geschoten beelden doet en welke teksten hij Willy in de mond legt. Ik kan me niet voorstellen dat hij deze kans voor open doel laat liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.