zondag 18 mei 2014

vrijdag 16 mei 2014: Zij houden Nederland in leven

Vrijdag 16 mei 2014 mogen we toevoegen aan de lijst met historische dagen voor televisiemakend Nederland. Niet eerder werkten zoveel cameraploegen tegelijk aan een documentaire. In opdracht van iCare Producties hebben 46 teams de EO serie ‘Zij houden Nederland in leven’ opgenomen. Er is serieus geprobeerd om een zo breed mogelijk beeld van het werk in de gezondheidszorg vast te leggen. Op deze ‘willekeurige’ dag is in ruim 30 zorginstellingen gedraaid met meer dan 70 camera’s. Door alles in 24 uur op te nemen laat het programma de Nederlandse gezondheidszorg zien in al haar complexiteit en omvang.
Voor United ENG, de leverancier van alle cameraploegen en faciliteiten, was het een gigantische operatie. Het was de drukste dag ooit in het bestaan van dit facilitaire ENG bedrijf. Naast alle ploegen voor ‘Zij houden Nederland in Leven’ ging het normale vrijdagse werk gewoon door. In totaal stuurde United deze dag 88 camerateams de weg op en dat is absoluut een record in Nederland.
Er ging dan ook een lange voorbereiding aan vooraf. United moest samenwerken met andere bedrijven om alle benodigde camera’s bij elkaar te krijgen. Enkele sets kwamen zelfs uit BelgiĆ«. Daarnaast moesten ze zorgen voor meer dan voldoende camera- en geluidsmensen die tegen bloed kunnen. Er werden zelfs een paar zeer geschikte krachten stand-by gehouden, want op zo’n aantal is er altijd iemand die uitvalt door ziekte, een blessure of ander leed.
Al op dinsdag 4 februari had Michel van United mij vastgelegd voor deze dag. Gelukkig, want ik word graag betrokken bij dit soort mega-projecten. Het is toch jammer als iedereen in het wereldje druk is met zo’n speciale opdracht en dat jij dan toevallig bent ingehuurd voor een alledaags K-klusje. Kan gebeuren, hoort erbij, maar liever niet. Ik wil waar mogelijk dolgraag meeschrijven aan zulke kleine stukjes televisiegeschiedenis. Er bij zijn!
Op vrijdag 16 mei mocht ik de blije cameraman van ENG ploeg 18 zijn. Samen met geluidsman Maarten en regisseur Martijn naar het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven voor een Gastric Bypass operatie. Dat is een ingreep die ze doen bij mensen met een heftige vorm van Obesitas. Het is een maagverkleining en ze maken de darmen een stukje korter, als ik het goed begrepen heb.
Onze dag begon al heel vroeg in Gemert, waar we kennis maakten met de mevrouw die deze operatie zou ondergaan. We draaiden een interview bij haar thuis en filmden haar laatste voorbereidingen. In het ziekenhuis aangekomen volgden we Marieke, de bevlogen Obesitas verpleegkundige van het Catharina Ziekenhuis. Een ontzettend lief mens, die zelf ook zo’n Gastric Bypass operatie heeft ondergaan en een voorbeeld is voor veel patiĆ«nten. Zij maakte dit onderwerp zo speciaal.
Maar om te filmen was de operatie natuurlijk het hoogtepunt van de dag. Het is altijd spannend om in een OK te draaien. Verkleed als George Clooney uit ER mag je niks aanstoten of per ongeluk aanraken. Je moet er wel tegen kunnen en eerlijk gezegd ben ik geen held op dit gebied, maar het ging gelukkig goed. Het was vooral fascinerend om te zien hoe ze door drie kleine gaatjes bij iemand in de buik te maken een ingewikkelde operatie kunnen uitvoeren. In een gat steken ze een camera -die wij voor het gemak niet eens meetellen bij het aantal camera’s voor dit programma, maar waarvan de beelden wel gebruikt zullen worden- en door twee andere gaten gingen de instrumenten van de chirurg. Als je daar met je neus bovenop staat en op een monitor ziet wat ze doen, dan kan je niet anders dan veel respect hebben voor alle mensen die werken in de medische wereld.
En dat was nou precies de bedoeling. Ik hoop dan ook dat het over komt in de uitzendingen van ‘Zij houden Nederland in Leven’, die vanaf 3 september te zien zijn bij de EO op Nederland 1. Vijf afleveringen van vijftig minuten. Ik ben razend benieuwd naar het eindresultaat van deze monsteroperatie. Een vergelijkbare serie was eerder al een groot succes bij de BBC in Engeland en ook in Noorwegen is een reeks uitgezonden.
Het was een schitterende dag. Dat hielp in elk geval mee. De productie kwam op mij over als zeer strak. Alles was goed voorbereid en tot in de puntjes georganiseerd. Mijn complimenten voor het team van producent iCare. Ook de mensen van de planning en uitgifte bij United ENG verdienen een ferme schouderklop. Zij hebben een enorme berg werk verzet.
Ik vond het mooi om mee te mogen maken. Een hele eer. En voor een volgende serie heb ik ook alvast een ideetje: ‘Zij brengen Nederland in beeld’. Een reeks programma’s over alle cameraploegen die elke dag weer op pad zijn om onze televisieprogramma’s te maken. Dan volgen we gewoon met zeventig camera’s die andere zeventig camera’s. Dat kan best wel eens interessant en leerzaam zijn.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.