zondag 15 juni 2014

WK Hockey

Het WK Hockey in Den Haag is alweer voorbij. Jammer genoeg heb ik er niets mee van doen gehad. Je kan niet alles hebben. Ik heb ook niet veel gezien van het werk van mijn collega’s, maar uit alle Facebookberichten kan ik opmaken dat ze het leuk hebben gehad en dat het allemaal uitstekend is verlopen.
5858 dagen geleden was ik er wel bij! Op maandag 1 juni 1998 in het Utrechtse Stadion Galgenwaard. Daar moest ik vanmiddag even aan denken. De goede oude tijd. Ik heb mijn  dagboek van toen nog eens nagelezen en zelfs een paar foto’s tevoorschijn getoverd. Ik was 25 en pas vier jaar cameraman. Dit is wat ik schreef:



maandag 1 juni 1998
De finale van het WK Hockey in Utrecht. Direct na mijn klus met Bert Maalderink voor Studio Sport in Seoul het volgende belangrijke project. Vrijdag zijn we geland en zaterdag mocht ik alweer doordraaien in de Galgenwaard. Ik zou aanvankelijk een hele week bij het hockeytoernooi zijn, maar door de kans die ik kreeg om mee te gaan naar Korea, voor een voorbeschouwing op het WK voetbal, had ik twee dagen hockey af moeten zeggen. Er bleven nog drie dagen over.
In opdracht van Cinevideogroep stond ik voor de NOS met een handheld camera langs de lijn om shots te maken bij de dug-outs. Camera 5; een extra camera. Op zaterdag hadden we de halve finales voor de heren, op zondag de finale van de dames en op deze Tweede Pinksterdag was in de Galgenwaard de finale tussen de heren uit Nederland en het Spaanse nationale hockeyteam.
Het was lekker weer, een belangrijke dag voor het Nederlands team, voor de organisatoren van het toernooi en voor ons, de mensen die voor de international feed op televisie klaar stonden.
Het begon met interviews en presentaties van Annette van Trigt. De eerste helft in een bomvol stadion. In de rust weer interviews. Neder­land stond achter met 2-0. Na de tweede helft was de stand gelijk. 2-2. Verlenging met 'sudden death'. Het was hartstikke spannend. Ik probeerde met mijn camera steeds op het juiste moment naast de goede coach te staan. Tegen het eind bleef ik bij de Nederlandse bank. Een strafcorner van het Nederlandse team. Tik tak en de bal vloog in het doel. Vlak voor het eind van de verlenging scoorde Teun de Nooijer het winnende punt voor Oranje. Iedereen reageerde uitbundig. Ik had een shot van de juichende coach, Roelant Oltmans. Uit een ooghoek zag ik dat alle spelers op elkaar lagen naast het doel. Ik trok een sprint met het risico dat ik de camerakabel in de knoop zou trekken en dat mijn assistenten me niet bij konden houden, maar het ging goed. Binnen een paar tellen stond ik naast de berg van spelers. Ik stond er zo dicht op dat een speler met zijn hoofd tegen mijn lens stootte. Het maakte niets uit. Ik had een prachtig shot van de vreugde en hoorde aan de reacties uit de regiewagen dat het goed was. Hiermee zal ik het jaaroverzicht halen.
De huldiging was ook mijn feestje. Tijdens de volksliederen langs het team lopen en de hele ereronde holde ik met mijn camera voor de spelers uit. Het was ontzettend spannend om te doen, maar tegelijkertijd kreeg ik een kick zoals ik al lang niet meer gehad had. Vol adrena­line zette ik de camera uiteindelijk neer, nadat alle gebeurtenissen op en om het veld voorbij waren. Het was een dag om nooit te vergeten. Mede omdat de eerste cameraman van deze klus was gebeld door Peter Bakker (hoofd camera van Cinevideogroep), die de beelden op TV gezien had en zich af vroeg wie die geweldige handheldshots had gemaakt…
Uiteindelijk hebben ongeveer twee miljoen mensen naar het programma gekeken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.