donderdag 17 juli 2014

Gallopin

De verslaggever waarmee ik op pad ben heeft er verstand van. Bij de start in Besançon schreef hij drie rugnummers van jonge Franse renners op een klein papiertje. ‘Probeer daar maar een paar shots van te maken voor een onderwerp later deze week’, zei hij. Zodoende stond ik even later bij de bus van de Lottoploeg te wachten op nummer 94. Het duurde en het duurde voor mijn renner zich liet zien. Ik werd een beetje ongeduldig, maar als je gaat zoeken naar de andere nummers die op het lijstje staan heb je uiteindelijk helemaal niks. Je moet kiezen. Altijd achter je keuze blijven staan, is mijn ervaring. Geen paniek.
Mijn mannetje kwam. Pakte zijn fiets. Liep in mijn richting, wurmde zich tussen de cameralieden en fotografen door, kreeg een schouderklop van iemand uit het publiek, deelde nog geduldig een handtekening uit, stapte op en fietste in de richting van het startpodium. Ik had een shot.
Inmiddels was het te laat om nog shots van de andere drie renners te maken, maar ik had er in elk geval alvast eentje. Het was mijn eerste shot deze Tour. De kop was er af!
We reden naar Oyonnax. Daar finishte de etappe van woensdag. We wachtten achter de streep op wat er komen zou. Ik had geen specifieke opdracht. Het verhaal van de dag was afhankelijk van de ontwikkelingen in de koers.
Gallopin won. Nummer 94! De man waar ik ’s ochtends toevallig dat ene shot van had gemaakt. Nu liep ik weer achter hem aan, maar was ik niet alleen. Fotografen en cameramensen verdrongen zich om een plaatje van de dolblije Fransman te maken. Ik stond er tussen, maar zonder de bittere noodzaak om vooraan te staan. Dat is toch anders als een Nederlander wint. Nu waren het dan ook mijn Franse collega’s die over elkaar struikelden.
’s Avonds stonden we bij een Novotel in de buurt van Macon. Niet ver van de Autoroute du Soleil namen we een interview op met de man die tien uur eerder slechts een nummer op mijn to-do-lijstje was. Tony Gallopin. Vanaf nu zal ik zijn naam niet meer vergeten.
En de volgende keer maak ik ook een fatsoenlijke foto.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.