dinsdag 22 juli 2014

Wie denkt Ad Blue wel niet dat hij is ?

Terwijl een collega met ‘mijn’ verslaggever de persconferentie van geletruidrager Vincenzo Nibali draait, sta ik bij de Seatdealer in Carcassonne. Op het display van de Alhambra, die deze Tour al meer dan 5.000 kilometer heeft gereden, brandt sinds gisteren een oranje waarschuwingslampje. De camerawagen eist verse AdBlue.
AdBlue?
Ja, AdBlue!
In een ultimatum stelt hij dat er niet verder gereden wordt als ik deze vloeistof niet aanvul binnen nu en 850 kilometer. Het onderhoudsboekje stelt dat dit chemisch goedje, iets met ureum in gedemineraliseerd water, regelmatig bijgevuld dient te worden. Gemiddeld eens in de 25.000 kilometer en bij voorkeur door een professionele automonteur. AdBlue maakt de auto milieuvriendelijker en dus de wereld een beetje beter.
Behalve mijn wereld, vandaag.
Kennelijk zijn ze het vergeten bij de laatste ‘vakantiecheck’ voor deze auto naar de Ronde van Frankrijk vertrok. Slordig. De Tour is immers niet alleen een beproeving voor wielrenners, ook voor alle automobielen zijn deze drie weken een ware slijtageslag. Als hier even om je heen kijkt zie je gelijk dat al het rollend materieel flink wat te verduren heeft. Veel kilometers, slechte wegen, bergen en afdalingen. Weer of geen weer. Soms moet het gas ver worden ingetrapt om ergens snel te zijn of om net op tijd weg te wezen. Stevig remmen komt eveneens regelmatig voor. Wat dat betreft verbaasd het mij een beetje dat niet één wielerploeg gesponsord wordt door een schadeherstelbedrijf. Als ik de Bovag was zou ik gelijk instappen in het nieuwe project van Belkin en Lotto.
Maar goed.
In het Frans vragen of ze de AdBlue willen bijvullen is niet ingewikkeld. Het is lastiger om uit te leggen dat je erbij wilt blijven, omdat de auto volgeladen is met kostbare apparatuur. Bovendien heeft de briljante ontwerper van Seat bedacht dat AdBlue bijgevuld dient te worden in de bagageruimte van de auto. In mijn geval betekent dit dat alles eruit moet. Ook de stellage en het veiligheidshek die speciaal gemaakt zijn voor deze camerawagen. Nu blijkt ook waarom het bijvullen niet altijd gebeurt. Het is een hele toer om bij het dopje te komen. Samen met de vriendelijke Franse automonteur ben ik ruim twintig minuten druk.
Vervolgens giet de chef van de werkplaats voorzichtig twee jerrycans met doorzichtig vocht leeg. Hij rommelt iets op een laptop en doet wat met de boordcomputer. Geduldig wacht ik af tot we de bekisting voor de apparatuur terug kunnen plaatsen en ik het veiligheidsrek er weer op kan schroeven.
Het voordeel van deze actie is dat ik de auto weer eens even helemaal heb opgeruimd. De laatste week van de Tour kan beginnen. Ook het oliepeil en de bandenspanning zijn gecontroleerd.
We zijn € 150,- verder en bij Astana is de persconferentie van Nibali inmiddels afgelopen.







2 opmerkingen:

  1. Ad Blue is het dwingerige broertje van Val VeSaver alleen zonder Val kan ik gewoon door blijven rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is voor auto's die mee rijden in een wielerronde altijd erg belangrijk dat ook echt alles gecheckt word. Adblue is hierbij ook erg belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.