dinsdag 20 januari 2015

Cor

Elk jaar maakt hét Mediavakblad van Nederland, Broadcast Magazine, in januari bekend wie de Omroepman- of Vrouw van het jaar geworden is. Gisterenmiddag werd Jan Slagter in Hilversum gepresenteerd als de Omroepman van 2014.
In de nieuwe glossy staat onder andere een interview met de trotse directeur van Omroep Max en er staat een overzicht in met de 25 meest invloedrijke personen in Omroepland. Het blad is vanaf volgende week ook te koop in de winkel.
Zoals jullie weten schrijf ik maandelijks een column voor dit mooie vakblad en de afgelopen jaren heb ik in mijn 'Point of View' van januari een alternatieve omroepman of vrouw gepresenteerd. Iemand van de werkvloer. Zo ook deze keer. Het is een ode aan de ENG geluidsman:


Misschien moet ik er een traditie van maken om, op het moment dat dit prachtige blad de Omroepman of -vrouw van het jaar presenteert, tegelijkertijd iemand van de werkvloer in het zonnetje te zetten. Geen bekende omroepdirecteur, producent, presentator of DJ, maar iemand die model staat voor alle hardwerkende televisiemakers achter de schermen. Het vorig jaar schreef ik dat de ‘operationeel assistenten’ Bart en Erik wat mij betreft Omroepman van het Jaar hadden mogen worden. Dit jaar wil ik jullie graag iets vertellen over Cor Brinkman.
Cor is geluidsman of -beter- ENG technicus. Hij is het toonbeeld van alle ENG technici, die lang niet altijd de waardering krijgen die ze verdienen. Een goede geluidsman werkt even hard als een cameraman, maar krijgt per dag gemiddeld 100 euro minder en toch zijn er nog producers die daarover willen onderhandelen. Bovendien denken programmamakers steeds vaker dat ze de ENG technicus helemaal kunnen wegbezuinigen, omdat je met zenders en cameramicrofoons ook geluid kan opnemen. Zij vergeten voor het gemak dat een echte ‘Cor Brinkman’ veel meer doet dan het in de lucht steken van een stok en het in de gaten houden van de audioniveau ‘s.
Cor is op locatie ook een briljante camera-assistent, stand-in, chauffeur, runner, grimeur, stuntman, opnameleider, mental coach, assistent producer, redacteur, belichter, set dresser, gripper, regieassistent, elektricien, parkeerwacht, masseur, kok, timmerman, babysit, figurant en tegelijkertijd de EHBO en de ANWB. Hij is multifunctioneel; een soort MacGyver. En tussen de bedrijven door neemt hij helder geluid op, zonder dat de microfoons in beeld komen.
Ik ken hem bijna twintig jaar. Op mijn eerste dag bij NOB Fieldproduction kreeg ik van hem op mijn donder, omdat ik te laat was. Terecht! Inmiddels ben ik meestal keurig op tijd, maar Cor is er altijd eerder. Hij checkt de spullen, pakt de auto, ritselt een extra lampje, snoertje of zendertje, verzorgt verse koffie en heeft ook zonder koptelefoon altijd een luisterend oor.
Als ik mag kiezen met wie ik wil werken, dan vraag ik eerst of Cor beschikbaar is. Niets ten nadele van alle andere geluidsmannen, maar met Cor heb ik een speciale band. In binnen- en buitenland hebben we doldwaze avonturen beleefd. Af en toe moesten we elkaar bijna letterlijk ergens doorheen slepen. Bijvoorbeeld toen ik tijdens een zware klus in Zuid-Afrika een dubbele oorontsteking kreeg. Cor schakelde zonder problemen een versnellinkje bij en redde niet alleen mij, maar ook de hele klus.   
De multikabel tussen zijn geluidsmixer en mijn camera is onze lifeline. Daardoor zijn we letterlijk met elkaar verbonden, maar er is veel meer dat van ons een twee-eenheid maakt. Zo waakt de ervaren geluidsman over zijn cameraman wanneer die al filmend achteruit loopt. Hij is een paar extra ogen en waarschuwt als er rechts achter de camera, in de dode hoek, iets moois gebeurt. Hij vult aan waar nodig.
Zo beschikt een goede ENG geluidsman op de eerste plaats over uitstekende sociale vaardigheden. Die kan het gekke gedrag van een ambitieuze regisseur of verstrooide cameraman compenseren. Na afloop van de opnamen ruimt hij altijd alles keurig netjes op en hij bedankt iedereen voor de moeite, ook als de rest van de filmploeg daar even niet bij stil staat. Met een Cor in de buurt is iedereen blij.
Het is een held. Hij is onmisbaar. Ooit, lang geleden, begonnen op de postkamer. Later werd hij uitgiftemedewerker en nu is hij al meer dan dertig jaar een bevlogen geluidsman. Tegenwoordig in dienst bij Team ENG. Ik mag het niet zeggen, maar Cor is de zestig reeds gepasseerd. Als je hem ziet denk je dat hij eind veertig is of net vijftig. Super fit. Het belangrijkste is dat hij zijn werk nog steeds met passie en vol overgave doet. Deze allround ENG technicus levert een absolute meerwaarde en is een prachtig voorbeeld voor jonge honden.
Lang leve de geluidsman!




4 opmerkingen:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.