maandag 24 augustus 2015

‘Ooh, God! Wat een drama. Misschien.’

Gelezen: Jean, door Bart Jungmann.
Een uitgave van De Muur over het opzienbarende leven van Jean Nelissen.

Dit boek werd vlak voor mijn vakantie aangeprezen door een collega die ik hoog heb zitten, anders had ik het waarschijnlijk laten liggen op de stapel bij Boekhandel Broese in Utrecht. Nu heb ik het meegenomen naar de andere kant van de wereld en in één ruk uitgelezen. De biografie is een absolute aanrader voor iedereen die ooit met Jean Nelissen heeft mogen werken, maar ook voor iedereen die, net als de bekende wielerverslaggerver, geboren is in Geleen.
Dus wanneer je de Nachtegaalstraat in de Waereldsjtad weet te vinden moet je dit boek zeker lezen, maar ook als je bijvoorbeeld meer wilt weten over de gang van zaken bij NOS Studio Sport in het verleden. Of als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de Limburgse (sport)kranten. Zelfs wanneer je alleen maar bent opgegroeid met het wielercommentaar van Jean Nelissen.
In mijn geval gaan alle vliegers op. Ik heb dan ook in verschillende opzichten gesmuld van dit boek. Het is daarnaast op een fijne manier geschreven. Niet helemaal chronologisch, maar toch logisch. Het uitzonderlijke leven van 'De Neel', waarvan ik vroeger elke dag verhalen in De Limburger las, die ik dan 's middags op tv hoorde en waar ik later als cameraman mee mocht werken, is op een goudeerlijke, soms behoorlijk harde, maar toch ook respectvolle manier beschreven. Het is zoals het is.
En het is een verhaal, die man.
Zo ken ik nog wel een paar interessante personen waarover Jungmann een boek zou mogen schrijven. Maar wil ik dit boek aanraden.
Jean Nelissen, van kasteelheer tot zwerver: ‘Ooh, God! Wat een drama. Misschien.’









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.