Twee jaar geleden mocht ik
voor een inspirerend kinderprogramma opnamen maken tijdens de soundcheck van
een aardig bandje. Met mijn camera liep ik op het podium om zo dicht mogelijk
op de huid van de artiesten te kruipen. In een poging om een vloeiende
camerabeweging rondom de zanger van de band te maken, stootte ik per ongeluk
tegen een gitaar die in een standaard naast de artiest stond. De gitaar viel om
en kletterde op de hals. Het was een akoestische Gibson, een mooi instrument.
Natuurlijk schrok ik me een
hoedje. Dit was niet de bedoeling. We keken naar de gitaar en zagen een
beschadiging aan de bovenkant van de hals. Een kleine scheur.
Ik schaamde me kapot en zei
direct dat ik het reuze vervelend vond. De roadie gaf ik mijn visitekaartje. Hij
en de zanger vatten het ongeluk in mijn ogen lichtvoetig op. Ze zeiden dat dit
wel te fiksen was en dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik kon op dat
moment niet veel meer, dan duizend maal excuses aanbieden.
Vervolgens hoorde ik niks
meer, tot de regisseur van dat kinderprogramma mij, ongeveer een jaar later,
toevallig aansprak over het gitaar-incident. Ze vertelde dat de zanger van de
band zich had gemeld bij de afdeling productie, omdat de schade toch in de
papieren liep en dat de producer van het programma niet goed wist wat ze er mee
aan moest.
Ik wilde dat die artiest zo
snel mogelijk geholpen zou worden en heb direct contact opgenomen met de
betreffende producer. Van haar kreeg ik binnen het uur de hele correspondentie.
Ze was volgens mij enorm opgelucht dat zij er vanaf was en dat ik aanbood om
mijn verzekering te raadplegen.
De gitaar moest gerepareerd
worden. Kosten € 375,-. Mijn bedrijfspolis keerde gelukkig snel uit. Ik moest
alleen even zelf € 100,- eigen risico ophoesten. Wat mij betreft geen probleem,
als daarmee de zaak netjes was afgehandeld. De zanger van de band was tevreden
en ook de producer reageerde opgetogen.
Eind goed, al goed.
Tot een maand geleden. Weer
een jaar later, dus.
Nu kreeg ik een mail van de
zanger, waarin hij schreef dat er opnieuw een barst in de hals van de gitaar
zat en dat het instrument, na de reparatie, zijn oude vertrouwde klank nooit
meer terug had gekregen. De Gibson moest toch nog worden vervangen. Kosten:
Ongeveer € 2.000,-.
Heel vervelend natuurlijk.
Ik heb direct opnieuw contact opgenomen met mijn verzekering en die heeft een
expert op de gitaar afgestuurd. Al snel bleek dat het instrument inderdaad
total loss was. De deskundige stelde de dagwaarde vast op € 1.200,- en mijn
verzekering stortte dat bedrag wederom razendsnel. Ik ben heel blij met mijn
bedrijfsongevallenverzekering, maar daar betaal ik natuurlijk ook een flinke
premie voor.
Ik vond het alleen vervelend
dat de frontman van het bandje nu, door mijn toedoen, zat met een gat in zijn
begroting van € 800,-. In een mail vroeg hij of ik dat verschil misschien nog
wilde bijbetalen. Hoewel ik er serieus over nagedacht heb, ging mij dit een
brug te ver. Daarom heb ik contact opgenomen de afdeling productie van
het programma waarbij het ongeluk gebeurde.
Er zat natuurlijk een nieuwe
producer en die wist van niks. Ze ging het uitzoeken en kwam al snel met de tip
dat ik eens moest navragen bij het facilitair bedrijf dat mij die dag had
ingehuurd. Zij waren immers mijn opdrachtgever, dacht zij. Ik vond dat gek,
want ik werk ook vaak voor de omroep rechtstreeks. Het facilitair bedrijf was
hooguit een tussenpersoon.
Toch leverde het telefoontje
met de verzekeringsman van het facilitair bedrijf aardige nieuwe informatie op.
Zo bleek dat veel facilitaire bedrijven, producenten en omroepen kiezen voor
een heel hoog eigen risico op hun bedrijfspolis, opdat de premie enigszins
betaalbaar blijft. Vanwege dit hoge eigen risico (soms zelfs boven de € 50.000,-
per jaar) moeten ze dit soort schades vaak uit eigen kas betalen en daar zit
natuurlijk niemand op te wachten. Vandaar dat iedereen in
eerste instantie zo opgelucht was toen ik in dit geval de schade wilde verhalen
op mijn verzekering.
Het facilitair bedrijf verwees me terug naar de omroep en de omroep liet uiteindelijk bij monde van hun
verzekeringsmannetje op de administratie weten:
“Daar
kunnen wij nu niets meer aan doen. Het is immers verzekeringstechnisch al
afgehandeld, waardoor onze verzekering ‘verschoond’ is.”
En dat mailbericht werd afgesloten
met het pijnlijk leerzame zinnetje: “Die
man had er beter niets aan kunnen doen en het vanaf het begin bij ons moeten
laten…”
Nu schrijf ik deze blog niet
om mensen verwijten te maken. Meer om collega freelancers te waarschuwen. Waar
gefilmd wordt, vallen immers gitaren. Hoe voorzichtig je ook bent, het kan
altijd een keer gebeuren. Volgens mijn informatie is de opdrachtgever in
principe aansprakelijk voor schades die ontstaan tijdens het filmen, maar ben
je bewust van het feit dat zij zulke bedragen niet altijd vergoed krijgen en
dus soms zullen proberen om het bij de freelancer in kwestie over de schutting
te gooien. Zorg dus dat je een goede bedrijfsrisicoverzekering hebt, want het
laatste wat je wil is gedoe met de zanger van een leuk bandje, over de schade
die jij per ongeluk hebt toegebracht aan zijn mooie gitaar, en dan die niet
vergoed wordt door jouw opdrachtgever!
Ps. De zanger en ik zijn oké! En ik ben voortaan nóg voorzichtiger op
een podium dan ik al was.
En nu ben ik natuurlijk rete-benieuwd welk bandje dit was... ;-)
BeantwoordenVerwijderenWaarom valt een gitaar uit zijn standaard? Op internet eens gekeken wat je allemaal aan gitaarstandaards kunt kopen. De meesten geef je geen cent qua veiligheid. Je mikt ze er zo uit volgens mij.
BeantwoordenVerwijderenGerard