vrijdag 11 maart 2016

Nationale Boekenquiz 2016

Het is Boekenweek en in dat kader zendt de VPRO vanaf maandag de Nationale Boekenquiz 2016 uit. Vijf avonden achter elkaar, om 19.55 uur op NPO2. Zestien schrijvers strijden dan om de titel en de presentatie is in handen van Sanne Wallis de Vries. De afgelopen week hebben we dit programma opgenomen in de kleine studio van Vondel CS. Op zondag drie afleveringen en maandagavond de vierde aflevering plus een zinderende en zeer verrassende finale.
Het waren twee bijzondere dagen. Om te beginnen waren we met een kleine, gezellige en ervaren ploeg. We hadden een regisseur die begrijpt dat een positieve, dankbare en inspirerende benadering er voor zorgt dat het hele team met liefde nòg een stap harder gaat lopen. Bij mij werkt het in elk geval zo dat ik camera-technisch meer risico durf te nemen als de regisseur duidelijk laat merken dat hij alle vertrouwen heeft in zijn mensen. Vaak levert dat iets extra’s op.
De sfeer was optimaal, ondanks een krap schema en een even zo krappe locatie. We waren het wiel aan het uitvinden terwijl het decor werd opgebouwd en het licht nog gericht moest worden, maar met iemand in de regiewagen die alle begrip heeft voor zulke hobbels en ongemakken kan dat. Iedereen had de juiste focus, de neuzen stonden dezelfde kant op en dat werd vervolgens zeer gewaardeerd.
In de basis is de Nationale Boekenquiz geen ingewikkeld programma, maar dat maakt het volgens mij juist zo krachtig. Geen fratsen, geen toeters en geen bellen. Gewoon op een luchtige manier de boekenkennis van een paar schrijvers testen en tussen de spelronden door een paar oenige vragen met dito antwoorden. Ik vond het in ieder geval zeer vermakelijk. Met een glimlach van oor tot oor heb ik twee dagen op de vloer gestaan.
Dat had ook alles te maken met de presentatrice van dit programma. Cabaretière Sanne Wallis de Vries in de rol van quizmaster. Op sommige momenten was zij zo ongelofelijk adrem of droog, dat ik voor het eerst in tijden weer eens heb staan huilen van het lachen tijdens mijn werk. Ik hoop dat in de montage juist de ongemakkelijkste momenten niet sneuvelen en dat ze niet wegknippen waar tijdens de opname gesproken werd over het fenomeen montage. Zo mogen ze van mij ook alle totaalshots laten zien die ik niet stil kon houden, omdat ik stond te schudden van het lachen.








1 opmerking:

  1. Ha Rein! Ik vond het heerlijk om naar te kijken! Goed werk!
    Gr Luc Wermers (ontwerper van de leader, bumpers etc)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.