maandag 25 april 2016

De Engel van Detroit

Het is niet dat ik Ap van der Meulen goed ken. We hebben een paar keer samengewerkt en de laatste keer was volgens mij in 2003. Toch zijn we wat mij betreft vrienden voor het leven. Dat heeft alles te maken met de meest heftige reis die ik in mijn carrière als cameraman gemaakt heb. Drie weken Venezuela voor het BNN programma Kamphues zoekt de Grens. Nou de grens hebben we daar wel bereikt. Rob Kamphues beschrijft deze reis mooi in zijn boek Naar de Haaien en als je goed zoekt kan je op dit weblog ook verschillende blogs over onze avonturen op en rond de Orinoco vinden.
We zijn bijna neergestort in de jungle, doodgereden door idioten in een Jeeps zonder vering, afgedaald in levensgevaarlijke illegale goudmijnen, bijna opgepakt door het leger, omdat we hadden staan filmen bij een grenscontrole… enzovoort.
Op het moment dat ik na vele tegenslagen en bijna-doodervaringen de handdoek in de ring wilde gooien fluisterde Ap een paar woorden in mijn oor: ‘We hebben de beer bijna geschoten. Je kan hem ruiken. Hij ligt hier ergens in de struiken. Het is een kwestie van richten, trekker overhalen en dan hebben we hem. We kunnen nu niet meer opgeven, anders grijpt hij ons.’
Met deze simpele zinnen verdwenen de onweerswolken boven mijn hoofd. Letterlijk en figuurlijk. Ik kon weer lachen en besloot dat het te vroeg was om de presentator van dienst iets aan te doen. Vervolgens filmde ik als een bezetene de sterren van de hemel.
Je moet erbij geweest zijn.
Wat ik alleen maar zeggen wil, is dat Ap kan toveren met woorden. En nu heeft hij een boek geschreven. Zijn tweede roman al. De eerste dateert uit 1995 en is waarschijnlijk nergens meer te krijgen. Ik heb het gelezen en vond De Erfenis een goed boek. Maar het boek dat je nu moet kopen, De Engel van Detroit, is nog veel beter. Wat een heerlijke vertelling! Knap geschreven, mooi geconstrueerd en een verhaal dat je niet los laat.
Voor alle televisiemakers onder ons een absolute must, want het gaat onder andere over de onwaarschijnlijke ego’s in Omroepland en daar heeft Ap, die zelf jarenlang bij de televisie werkte, een interessante kijk op.
Ik ben niet helemaal objectief, maar zo vaak val ik jullie niet lastig met reclameboodschappen. Bestel dat boek nu gelijk en stop De Engel van Detroit alvast in je koffer! Lees het deze zomer op het strand of op de camping. In de jungle of op een terras. Desnoods in Detroit. Je zal er geen spijt van krijgen.


De Engel van Detroit
Ap van der Meulen
Uitgeverij Aspekt 





1 opmerking:

  1. Geen woord te veel gezegd.
    Ik had het al ruim een maand op tafel liggen.
    Vandaag in een ruk uitgelezen.
    Een fascinerend boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.