dinsdag 19 april 2016

de smerigste koffie van omroepland

Het openlijk bekritiseren van opdrachtgevers is op zijn zachtst gezegd onverstandig. Levensgevaarlijk voor een freelancer, want voor je het weet kom je op de koffie. Maar laat ik het dáár nou net even met jullie over willen hebben. Over de koffie! Ook in televisieland een primaire levensbehoefte.
Ik weet dat het op redacties en bij productiehuizen ook niet altijd even goed geregeld is met die koffie, maar ik richt me nu tot de bazen van facilitaire bedrijven. Daar waar jongens zoals ik in alle vroegte binnenlopen om een cameraset op te halen.
Stel: Je moet om half negen in Groningen filmen. Dan sta je dus rond een uur of zes ’s ochtends bij een uitgiftebalie. Ik ben niet de enige die op zo’n moment in eerste instantie een goede kop koffie nodig heeft. En die is er lang niet altijd.
Terwijl we wél kunnen opnemen in 4K, met firmware 2.0 en we beschikken over lenzen waarmee we de maan beeldvullend kunnen krijgen of het hoofd van een mier in een close-up. Verkopers scheppen op over fields per second, high dynamic range of over cloud regie’s, maar het voorschotelen van een kop koffie is bij verschillende facilitaire bedrijven een probleem. Terwijl dat nou juist de basis is! De bodem. Uiteindelijk draait het maken van televisie of filmpjes om inzet en creativiteit. In eerste instantie telt niet hoe mooi al die technische snufjes zijn, maar of je mensen de kracht en energie hebben om er iets mee te doen. Een goede kop koffie doet wonderen. Het is in onze business net zo onmisbaar als een rol gaffertape.
Helaas krijg je bij verschillende uitgiftes nog steeds een bekertje vergif. Ik heb het nagevraagd bij een groot aantal collega’s en zij vragen unaniem om een grondig onderzoek naar de kwaliteit van koffie in Hilversum. Het is absoluut een verbeterpunt. Een top tien van koffie bij verschillende facilitaire bedrijven is misschien zo’n gek idee nog niet. En hoe duur kan het zijn? Al jaren gaat óns tarief er niet op vooruit, betere koffie zou op zijn minst een kleine tegemoetkoming kunnen zijn.
Er zijn zelfs firma's (en dan noem ik wederom geen namen) waar de directie andere koffie drinkt dan het personeel op de vloer. Schaam je kapot! Met name mensen in de uitgifte en bij de planning zijn natuurlijk de klos. Er zijn zelfs medewerkers die onder hun bureau een eigen koffiezetapparaatje hebben verstopt, omdat het slootwater van de zaak niet te hachelen is.
Cameraploegen, die voor dag en dauw hun setje komen ophalen, hebben echter geen bureau, maar weten wel wat er te koop is in de wereld. Je zou nog kunnen denken dat zij gewend zijn aan slecht voedsel en dat het dus niks meer uitmaakt, maar je zou als facilitair bedrijf deze gevoelige ego’s ook een beetje in de watten kunnen leggen. Het is maar een ideetje. Die koffie is een van de visitekaartjes van je bedrijf. Bovendien maakt een wakkere cameraman minder fouten. Je zou zelfs kunnen beredeneren dat de kosten van koeriertjes omlaag gaan, omdat die minder vaak hoeven te rijden wanneer de cameraploegen scherper zijn en dus hun spullen beter controleren. Bijvoorbeeld na het drinken van goede koffie. Van een paar uitgespaarde ritjes per maand kan je volgens mij al een fantastische koffiemachine neerzetten. Win win, of hoe zeggen ze dat in directiekamers?







2 opmerkingen:

  1. Ik herken dit probleem. Ook regisseurs hebben vaak koffie nodig! Bij sommige producties neem ik dan ook mijn eigen Nespresso machine mee, waar ook andere gebruik van kunnen maken, natuurlijk. Maar hoe klinkt het in de intercom, als ik een kopje koffie zet in de regie? Als je als cameraman/vrouw ver van de wagen zit....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Rein, aangezien ze tegenwoordig alles in een ENG wagen proppen, is een Nespresso wel t allerminste wat er aan toegevoegd kan worden, en als ze dan de tweede zender gewoon op de rekening zetten zijn die kosten ook weer gedekt!! groet Chris

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.