zaterdag 28 mei 2016

10 redenen... waarom we wachten op het geluid

Je zal geluidsman zijn: Achtentachtig keer per dag ‘even wachten!’ moeten roepen en vervolgens alleen maar zogenaamd niet-geïrriteerde gezichten van ongeduldige cameramensen, regisseurs, producers, presentatoren en/of verslaggevers zien.
Iedereen is er klaar voor. De cameraman zegt: ‘Camera loopt!’ De regisseur brult: ‘Attentie!’ en dan… Ja, dan moet je ingrijpen. Telkens weer. Dat is het lot van de geluidsman.
Hinderlijke geluiden die we niet willen opnemen. Steeds weer afwegen: Kan het nog of kan het niet? Altijd als hij omwille van de tijd iets door laat gaan legt hij zijn kop op het hakblok. In de montage maken ze hem genadeloos af als die ene las niet te maken is of juist de snedigste quote minder goed te verstaan.
Dus moeten we niet zo verveeld in zijn (of haar!) richting kijken als de opname weer eens stil ligt voor een storend geluidje. Iets meer begrip en geduld is op zijn plaats. De geluidsman kan er immers ook niks aan doen.
Om de lol er van in te zien heb ik een top tien van meest hinderlijke geluiden opgesteld:

10.       het maandelijkse luchtalarm
Hoe kan het dat ik elke eerste maandag van de maand, exact om twaalf uur ergens in het land, op het punt sta om iets te filmen waar het geluid van een loeiend luchtalarm niet bij hoort?

9.         de wind
Daar waar het in Nederland echt stil is, heb je altijd nog de wind. Die waait dan lekker in de zender op het moment dat een spreker net iets zegt wat er toe doet.

8.         koffiejuffrouwen
Het maakt niet uit hoe vroeg het is, de kantinedame zet alvast de lunch klaar. Ze rammelt er vrolijk op los met kopjes, borden en bestek.

7.         dweilapparaten en stofzuigers
Printers, airco’s, koelinstallaties, radio’s, centrifuges, klokken, telefoons, vaatwassers,  enzovoort.
           
6.         schoolpleinen
Het gillen van kinderen kan ver dragen en het speelkwartier begint àltijd tegelijk met een serieus, emotioneel of beladen interview, dat we voor de afwisseling even snel in de tuin willen filmen. Tijdens het opstellen is er niks aan de hand, maar tegelijk met de eerste vraag gaat de schoolbel.

5.         toeterende auto’s
Mensen die denken dat ze grappig zijn. Pffff. Even toeteren naar de filmploeg. Leuk hoor! Je zou soms een Anton Bauer accu door hun voorruit willen gooien.

4.         de borende buurman
Flexen, cirkelzagen, schuurmachines, hogedrukspuiten, kettingzagen en hamers; het moet verboden worden!

3.         de regisseur zelf
Of een fluisterende productieassistent die haar telefoon heeft laten aanstaan. Wat wordt er toch veel afgekletst op de set. Zelfs vakmensen die pal naast de camera staan hebben vaak niet in de gaten dat er alweer gedraaid wordt.

2.         bladblazer
Een herrie-apparaat waarmee je bladeren van A naar B kan verplaatsen is natuurlijk het meest zinloze ding op aarde. Toch wordt op elke hoek van de straat, op ieder willekeurig moment van de dag en ongeacht het seizoen zo’n ding gestart. Is het geen bladblazer, dan stapt wel iemand op zijn motormaaier.

1.         Het vliegtuig
Maar met superstip op 1 staat natuurlijk het vliegtuig. Hoeveel uur van mijn leven heb ik al staan wachten op het overvliegende lawaai van Boeings en Airbussen? Het maakt niet uit waar op aarde je bent. Precies op het moment dat je wil opnemen komt er een vliegtuig over. Altijd en overal. Het is om knettergek van te worden.


Deze column schreef ik voor het aprilnummer van Broadcast Magazine. Hét mediavakblad. Daarin staat deze maand ook een lang interview dat ik maakte met collega Ron Vermeulen.  Een abonnement op deze mooie glossy vol wetenswaardigheden kan ik iedereen aanraden.




1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar JR. Als je geluidmetingen doet dan is een deel van dit rijtje ook van toepassing: 1,2,4, 5 en 9 staan ook hoog op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.