woensdag 18 mei 2016

Zapp Your Planet

Mag ik jullie nog even mee terug nemen naar afgelopen zaterdag? Naar Studio21 op het Mediapark. Daar kwamen namelijk de gezamenlijke jeugdprogramma’s van onze NPO in actie tijdens een tien uur durende marathonuitzending voor het Wereld Natuurfonds en de bedreigde olifant in het bijzonder. Je hebt het wellicht gemist, maar van negen uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds waren wij live. Alle presentatoren van Zapp spanden zich in om, samen met de kijkbuiskinderen in Nederland, zo veel mogelijk geld op te halen voor het goede doel. Dit spektakel leverde niet alleen dik €275.000,- op, maar ook nog eens uiterst vermakelijke jeugdtelevisie.
De hele dag werd er heen en weer geschakeld tussen binnen en buiten, met allemaal setjes van de verschillende programma’s. Alles kwam voorbij in de volle studio. De Beste Vrienden Quiz, Kinderen voor Kinderen, Het Klokhuis, de BZT Show, Jill, Het Jeugdjournaal, Zapp Sport, De Buitendienst, de Kids Top20 en dan vergeet ik er vast ook nog een aantal. Geen onderdeel duurde langer dan tien of vijftien minuutjes. Sommige programma’s kwamen meerdere keren terug.
Bij deze productie hoorde een dikke stapel draaiboeken en het was op zijn zachtst uitgedrukt een hectisch geheel. Decors ombouwen, camera's verplaatsen, drukte in de regiewagen met instarts, titels en jingles, live verbindingen, bergen oortjes, vele portofoons, zenderwissels en iedereen telkens weer op tijd op de juiste plek krijgen in een zaal vol op handtekeningen jagende kinderen. 
Ik heb het vorig jaar de eerste editie gedaan en wist ongeveer wat ik kon verwachten, maar toch was ik er deze keer niet gerust op dat het weer goed zou komen. Vooral omdat de repetitiedag in mijn ogen nou niet bepaald vlekkeloos was verlopen. Ik had wel vertrouwen in alle vakmensen, die zorgvuldig bij elkaar gezocht waren om deze monsterklus te klaren, maar tot een paar minuten voor aanvang van de uitzending doemdacht ik nog dat Operatie Olifant wel eens een groot fiasco kon worden. Zowel technisch als inhoudelijk. Ik vreesde een hoog lokale omroep gehalte of totale paniek en vroeg me af hoe het moest als de raderen vast zouden lopen. Wat als de hele bende in de soep zou draaien?
Maar dat gebeurde dus niet.
Integendeel.
Vanaf het moment dat de leader om negen uur startte tot en met het bekend maken van het eindbedrag om zeven uur ’s avonds gingen we met z’n allen als de brandweer. De enige discipline die ons niet kon bijbenen was de afdeling catering, maar tijd om daar lang over te mopperen hadden we gelukkig niet. Op een bokworst en een Snickers kwamen we de dag fluitend door. Iedereen bleef enthousiast, vrolijk, geconcentreerd én scherp. De hele ploeg ging tot het gaatje of zelfs een stapje verder. Zo was het alweer gedaan voor we het in de gaten hadden. 
Ik heb zaterdag al mijn collega’s hard zien werken, maar er is er toch eentje waar ik in het bijzonder mijn petje voor af wil nemen en dat is de presentator van Zapp Your Planet: Klaas van Kruistum. Hij heeft de hele dag niet één mollenstreek uitgehaald. Op zeer professionele wijze leidde hij deze lange dag in goede banen. Telkens weer stond hij tijdig op zijn plek. Elke tekst en ieder interview ging volgens het boekje. En die paar keer waarop er even iets niet volgens draaiboek ging, redde Klaas de uitzending met een knap staaltje improvisatie. Spontaan, luchtig en grappig. Ook hij heeft de hele dag gelachen. Alsof het niks was. Daarom maak ik een diepe buiging voor deze vakman. Heel goed ken ik hem niet, maar ik geloof wel dat het klopt: Klaas kan alles! Als ik het voor het zeggen had in Omroepland zou ik hem bij een volgende grote Giro 555 actie ook gelijk bellen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.