vrijdag 25 november 2016

ik ben een racist

racisme (o.), 1 (g.mv.) de opvatting dat het ene ras superieur is aan het andere en, daaruit voortvloeiend, dat ten aanzien van het ene ras andere maatstaven kunnen (mogen) worden aangelegd dan ten aanzien van het andere, syn. Rassenwaan; - discriminatie op grond van het ras; 2 (-n)(meton.) uiting van rassenwaan.

racist (m.) raciste (v.), voorstander, aanhanger van het racisme.

[Van Dale]

Ik ben een racist. Een beetje maar, maar toch. Daar ben ik zeker niet trots op, alleen het is nòg onverstandiger om te denken dat het helemaal niet zo is. Ook ik zit boordevol met vooroordelen. Het goede nieuws is dat ik het weet. Ik ben me er van bewust dat ik overal en altijd mijn uiterste best moet doen om zo objectief mogelijk naar alle mensen op de wereld te kijken. Toch vind ik Amerikanen vaak een beetje dom, zijn Japanners overdreven correct, Duitsers te grondig, vind ik Italianen druktemakers, zijn Engelsen zuiplappen en onlangs maakte ik nog een erg slechte grap over een Surinamer die te laat kwam. Het spijt me.
Staat er ’s avonds laat op straat nog een groepje jongens met een Turks of Noord-Afrikaans uiterlijk, dan ben ik op mijn hoede, ook al ben ik persoonlijk nog nooit door een Marokkaan lastig gevallen. Ik vind misschien hun gevoel voor humor niet altijd grappig. Laatst hoorde ik mezelf zeggen dat ik ook leuke, vriendelijke Marokkanen ken en toen ik daar weer wat beter over nadacht realiseerde ik me pas hoe dom zo’n opmerking feitelijk is. Hoe goed bedoeld ook, je zet een heel volk in de hoek. Als je dat doet kan je niet volhouden dat je niet een beetje racistisch bent.
Desondanks vind ik mezelf het aller prettigst. Leuker, slimmer en aardiger dan die én die én die. Ik heb mijn zaken wél voorelkaar. Ik kom op tijd, werk hard en heb normale eetgewoonten. Volgens mijn eigen maatstaven doe ik het zelf zo gek nog niet. Veel anderen zijn toch een beetje minder, minder, minder. Vooral de mensen die zich nog steeds zo druk maken over een paar simpele aanpassingen aan Piet, het maatje van Sinterklaas.
In den beginne vond ik de pietendiscussie ook even ietwat overdreven, tot een vriendinnetje van mijn dochter vertelde dat ze het stom vond als ze voor Zwarte Piet werd uitgemaakt. Op dat moment gingen bij mij alle alarmbellen rinkelen. Het feit dat sommige kinderen het feest van Sinterklaas niet leuk vinden kan toch niet de bedoeling zijn?
Toen er twee jaar geleden opeens clownspieten in het Sinterklaasjournaal verschenen was het land te klein, maar mijn kinderen kraaiden nergens naar. Op het schoolplein wilden ze allemaal clownspiet zijn en deden ze juist die pieten uit het tv programma na. Dit jaar zag mijn dochter een witte Piet op tv en ze gaf geen kick. Het kan kinderen echt niks schelen, ze zijn nog flexibel en niet overladen met vooroordelen. Die discussie is vooral een dingetje van boze witte mensen die vinden dat er iets wordt afgepakt. Wat zijn ze zielig! Zij roepen heel hard dat er aan oude tradities wordt gerommeld, maar ondertussen gaan ze heus niet meer naar de kerk op eerste kerstdag. Hun kinderen mogen gewoon Halloween vieren in plaats van Sint Maarten en vraag midden in de discussie eens voor de grap waarom we met Pinksteren vrij zijn. Als je ze helemaal op de kast wil krijgen moet je zeggen dat we best een Christelijke feestdag kunnen ruilen voor bijvoorbeeld het Suikerfeest. Lijkt mij leuk, leren we daar misschien ook nog iets over.
Het ergst zijn boze mensen die beginnen met de mededeling dat ze juist geen racist zijn en vervolgens roepen dat het de schuld van Sylvana en haar vrienden is dat we nu met die pietendiscussie zitten opgescheept. Alsof de boze witte Nederlander daar verder helemaal niks aan kan doen. Tot mijn grote schrik heb ik ze zelfs in mijn (Facebook)vriendenkring. Ik schaam me kapot. ‘Verstandige mensen’ die niet meer zelf kunnen nadenken en de nuance compleet kwijt zijn. Om maar te zwijgen over de massa mensen die schaamteloos deelt dat Sylvana het land uit moet... Of erger. Met dat soort mensen heeft de notoire racist in mij heel veel moeite. Ik had me voorgenomen om ze allemaal in de ban doen, want wie niet aan mijn maatstaven voldoet, die pleurt maar op. Toch doe ik het niet. Ik probeer mijn leven te beteren. Daarom zal ik reageren, de discussie aangaan en kritische vragen blijven stellen in de hoop dat er een klein lampje gaat branden. 



70 opmerkingen:

  1. Mooi verwoord Jan Rein. Couldn't agree more!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk! En het zou mooi zijn als iedereen zo eerlijk in de spiegel zou kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het hier hardgrondig mee eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zolang groep A in de ene hoek blijft staan en de in de andere hoek staande groep blijft beschuldigen van racisme, terwijl groep B hetzelfde beweert over groep A, ben ik met jou ook maar racist. Maar zo'n zware camera wil ik niet dragen, dat doet mijn zoon maar. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou hadden die clownspieten rood haar en 'clown' was een van de dingen die ik als roodharig kind naar mijn hoofd kreeg. Vond ik ook stom. Ontzettend getreiterd met mijn haarkleur overigens, tot bloedens toe. En ik word nog steeds (ben midden 40) met zekere regelmaat uitgescholden, uitgelachen en verward met andere roodharigen, want ze lijken zo op elkaar.
    Dus moet ik nu, als dat de gestandaardiseerde Piet wordt, een campagne 'clownspiet is gingerisme' starten? En een blonde mevrouw uit de grachtengordel zo ver krijgen om een documentaire maken, getiteld 'liever dood dan rood'?
    Of moet ik misschien bedenken dat dat het kinderfeest niet ten goede zal komen en het uitschelden van roodharigen zeker niet zal verminderen?
    En niet zo overgevoelig op dit soort dingen reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik jou was zou ik die clownspieten niet pikken. Niemand verdient het om gekwetst te worden. Persoonlijk lijk ik een heel klein beetje op de Sint, of liever gezegd, hij lijkt ietwat op mij. Ik heb derhalve al actie ondernomen. http://adviesvandirk.nl/sinterklaas-moet-weg/

      Verwijderen
    2. Het is rot en niet eerlijk dat je gepest werd om je rode haar. Ik werd op school ook gepest om mijn uiterlijk, gewoon omdat ik een "paardekop"zou hebben. Je kunt overal om gepest worden. Ook als volwassene maak ik nog vooroordelen mee alleen om het vrouw zijn. Maar wij zullen nooit ergens niet een baan krijgen of bevooroodeeld worden om onze huidskleur of op straat achterdochtig bekeken worden behalve als we een grappige pietenpak aanhebben. En er zijn juist heel veel programma's tegen pesten op scholen: de leraren die ik ken doen enorm moeite om dit te voorkomen. Dis als er energie en geld en tijd tegen pesten geïnvesteerd mag worden, waarom mag hier dan ook niet wat voor gezegd worden? Je kunt niet zeggen dat omdat er moorden bestaan je diefstal niet mag bestrijden omdat dat minder erg is. Iedereen kiest zijn eigen strijd groot of klein. Misschien moet je eens opzoeken wat voor programma's de staat heeft gelanceerd om pesten te voorkomen voor je dit als je voorbeeld gebruikt. Zwarte Piet aanpassen zal racisme niet verslaan maar kleine stappen kunnen ook belangrijk zijn.

      Verwijderen
    3. Dan moeten al die andere clowns ook niet mogen.

      Verwijderen
    4. Een clown is geen piet. Laten we het helemaal afschaffen al dat gelieg tegen kinderen over de Sint is toch werkelijk niet meer van deze tijd. Alleen maar goed voor de middenstand net als kerst trouwens en al die andere achterlijke religieuze feestdagen.

      Verwijderen
    5. Wat erg voor jou, maar besef dat een roodharige clown geen roodharige medemens moet voorstellen. Zwarte Piet is gebaseerd op donkere mensen in de kledij en uiterlijk toen ze nog de blanken moesten bedienen als knecht/slaaf. Zwarte Piet is geïntroduceerd in 1850, slavernij is afgeschaft in 1865, de ongelijkheid tussen zwart en blank werd lang daarna nog in staand gehouden. Mentale slavernij bestaat nu nog steeds in 2016.

      Verwijderen
    6. is erg dat mensen daarom gepest worden, maar om het nu t te vergelijken met zwarte pieten die een referentie zijn naar slavernij, waar België en Nederland zwaar aan mee deden.. is absurd. Sinterklaas moet niet weg, de blackface pieten moeten weg. laat een piet zijn wie die is, blank, zwart, doet er niet toe. maar geen blackface, afro en slavenring in de oren graag. gingerisme.. just, no. we zijn blank en hebben al privileges genoeg lijkt me

      Verwijderen
    7. Sommige donkere mensen worden ook gepest/gediscrimineerd omdat ze dik,brildragend enz.zijn. Begrijp mij niet verkeerd want het pesten/discrimineren van u als roodharige vind ik ook niet kunnen. Wel zou u eens een keer na moeten gaan wat het verschil tussen discriminatie en racisme is. Dan begrijpt u mischien wat er gezegd wordt....

      Verwijderen
    8. Anoniem hierboven:
      Er is geen verschil tussen discriminatie en racisme: racisme is een vorm van discrimatie, namelijk discriminatie op grond van "ras".

      Verwijderen
    9. Ik denk dat iedereen wel een form van discriminatie heeft. Of vooroordelen over een bepaald ras of geloof, mensen zijn alleen niet eerlijk om dit te zeggen. Vaak draaien Discussies draaien uit op jij bent een racist of discriminerend als je een andere mening hebt dan hun. Je kan overal wel iets in vinden. Waarom niet jij aardig tegen mij ik aardig tegen jouw. Open discussies respectful, geen ziektes naar elkaar gooien geen agressieve taal en gedrag. Hoe moeilijk is dit?

      Verwijderen
  6. Idd mooi verwoord maar mijn zoon van drie zei wel degelijk wat zijn dat voor rare pieten! Over de clownspieten dus het is niet helemaal waar dat een kind het niet opmerkt. Over of het ze iets kan schelen daar leg ik me helemaal bij neer. Verder niets toe te voegen aan dit verhaal. Mooi verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zoon pas drie is heeft deze nog niet zoveel 'Sinterklaasen' meegemaakt... Kan me niet voorstellen dat het dan al zo ingebakken zou zitten dat piet zwart zou moeten zijn.... Het lijkt mij (maar ik heb geen kinderen, dus makkelijk praten blabla) dus erg makkelijk om te zeggen dat de pieten jaarlijks van kleur wisselen, of iets dergelijks..

      Verwijderen
  7. Menselijk ras

    Egyptische voorstelling van verschillende menselijke uiterlijken
    De indeling van de mensheid in verschillende menselijk rassen is in de antropologie de groepering van mensen in verschillende categorieën op basis van uiterlijke en genetische kenmerken. In het verleden werd de term ook in de biologie gebruikt. Biologisch gezien bestaan er naar hedendaagse inzichten binnen de soort Homo sapiens echter geen rassen[1][2][3] en algemeen gelden dergelijke indelingen in de wetenschap als verouderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ehm, de antropologie deelt mensen juist niet in op basis van ras, want dat bestaat juist niet. Iets te oud antropogieboek ingekeken, dus je toevoeging is ook iets wat verouderd.

      Verwijderen
  8. Kinderen hebben echt wel door dat de pieten zijn veranderd. Zelfs mijn nichtje en neefje merken alles. Maar goed, die zijn ook erg slim en bijdehand!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand zegt ook dat de Kids het niet door hebben. Het punt is dat het hun niet uitmaakt zolang het een leuk feest is.. Sinterklaas is een feest verzonnen en verteld door volwassenen. Het is continu aangepast en dat is altijd prima gegaan..

      Verwijderen
    2. Anoniem...Je hoeft niet slim en bijdehand te zijn om te merken dat ZP veranderd is.

      Verwijderen
  9. Mooi gezegd Jan Rein, "Wie zonder zonde is, etc." Zit soms ook beetje in m'n maag met eigen racistische reflexen. Geneer me ook om wat FB vrienden soms posten in de hele Pieten discussie (incl m'n moeder!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed verwoord. Ik raak al in mijn allergie zone als mensen hun relaas beginnen met "Ik ben geen racist hoor, maar...."
    Toch zit ieder mens, inclusief ik zelf, vol met vooroordelen. Zolang je je daarvan maar bewust bent en oprecht probeert met een open blik naar je medemens te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is deze persoon dan lager in jouw 'maatstaaf' na het zeggen dat hij of zij geen racist is?

      Verwijderen
    2. Ik ben geen racist hoor, maar jij wel!

      Verwijderen
  11. Ik zag een filmpje vanuit aleppo, waarin een vader met zijn dode zoontje van hooguit 5 in zijn armen liep na een bombardement. De schaamte die ik toen ( en nu nog ) voel is onbeschrijfelijk. Hoe in godsnaam maken wij ons zo vreselijk druk over een zwarte piet, terwijl er iets verderop mensen sterven door ONZIN. Want dat is oorlog, dikke vette ONZIN. Het sterft van het racisme, vanwege kleur, geloof en weet ik veel wat allemaal. We zouden ons kapot moeten schamen. De mensheid is gewoon gedoemd. Een betere wereld begint bij jezelf, dus LEEF en laat leven. Ik heb het al eerder gezegd. Bij kids maakt het niet uit welke kleur je bent, welke nationaliteit, welke weet ik wat. Het gaat pas fout als ze volwassen worden. Raar volk zijn we met zijn alle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In dit artikel worden verschillende begrippen en feiten verkeerd uitgelegd. En misinterpretaties kunnen juist leiden tot erger. Of misschien was het bedoeld om reacties uit te lokken?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een sprekend blog met een sterke boodschap. Bedankt voor het delen, het heeft mij ook bewuster gemaakt omtrend dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat je kennis hebt van vooroordelen over een bepaald ras (zeg dikke Amerikanen of Surinaamse telaat-komers), dan maakt dit eenander niet racistisch. Ik weet dat niet elke Amerikaan dik is, en weet ook dat ik ook niet perfect bent. Kortom, geen enkel ras is daarin "superieur". Het moge hooguit af en toe lijken dat een ras beter is dan een andere door de normen en waarden die je leert binnen je eigen cultuur/ras, maar dit is wel heel kortzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mij wordt ook steeds gevraag hoe ik in deze discussie sta.
    Ik reageer steeds op de zelfde manier:

    1. Elk traditie dat zijn oorsprong heeft in de tijd waar zwarten NIET als mensen gezien werden, roept vragen bij mij op en zal de toets des tijds vermoedelijk niet halen.
    2. Traditie zijn als een lantaarnpaal, de een klampt zich eraan vast, voor de andere verlicht het zijn weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zinvolle reflecties. Tot welk ras behoren Engelsen en Italianen eigenlijk? Moeilijk om zuiver te redeneren in zo'n complexe discussie. Niet elk generaliserend vooroordeel is racisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Werk internationaal en verontschuldig mij voorafgaand bij iedere vergadering over mijn Nederlandsheid, "Sorry ik ben een Hollander, wij hebben gene filter tussen onze mond en ons hoofd" Als ik te direct ben (heb dat vaak zelf niet in de gaten) spreek mij dan daarop aan, dan probeer ik mij aan te passen.
    Buitenlanders investeren veel in mijn bezoek, nemen mij mee uit eten of stellen mij thuis voor zodat ik me niet alleen in een Hotel hoef te vervelen, In Nederland laten we bezoekers het liefst met rust, gunnen we ze hun privacy en nodigt vrijwel niemand ze uit om te komen eten.
    Naarmate ik meer in het buitenland werkte ben ik me meer gaan schamen voor het Nederlandse gedrag, zeker nu de deksel van de beerput is en iedereen met een mening op social media afgeslacht wordt, dat zie je toch minder hard in andere landen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Meer mensen zoals jij... Dat maakt onze wereld een stukje mooier💕

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Eerlijk en open verhaal, respect hier voor.
    Roetvegen lijkt me persoonlijk het beste.

    De reactie "dan herkent je kind de buurman " is heel simpel op te lossen." De buurman mag een paar dagen voor Sinterklaas werken ".Dit volksgericht is bizar aan het worden.Op Facebook is er een groep mensen die in reacties bewust de boel opstoken.CNN en de BBC hebben, wat er nu allemaal aan de hand is omtrend "bkack pete", ook ontvangen las ik.Wat mij persoonlijk opvalt is dat ik bijna zeker weet dat weinig blanke mensen zich niet durven uitspreken voor mw.Simons juist vanwege deze intense hetze.Ze worden uitgemaakt voor landverrader en nsb'er en nog ergere verwensingen.Ik weet bijna zeker dat ook heel veel blanke Nederlanders van binnen denkt " ze heeft ergens wel een punt ".

    Niemand wil dacht ik dit feestje weghebben, er wordt een aanpassing gevraagd.De dagelijkse hetze op social media alsmede de vele leugens (simons zegt dat elke blanke racist is, simons zegt dat het feest afgeschaft moet worden, simons wil de efteling sluiten enz) op de enkele "vaderlandsgetrouwe" facebook groepen zeggen voldoende.
    "simons" heeft vermoedelijk de vinger op de zere plek gelegd, dat is het, niet leuk, nee, maar face it omwille van het sinterklaasfeest aub.Laat niemand zich aub meeslepen in haat, uit welke hoek dan ook.

    PS: Ik ben blank,NL, 36 jr, 3 kinderen.

    https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=6LeXlpOFQQA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dit zo een goed idee van u, dat het eigenlijk in het Sinterklaasjournaal verwerkt zou kunnen worden. Vindt u zelf ook niet? Via het journaal wordt groot en klein opgeroepen om te solliciteren naar een baan als piet, je ziet wat eisen waaraan je moet voldoen, je solliciteert en je wordt aangenomen of niet. Dat kan echt leuk verfilmd worden en kinderen zouden trots kunnen vertellen: Mijn vader of moeder mag dit jaar voor zwarte piet werken. Nou hoe tof. Ik zeg: een brief schrijven naar het Sinterklaasjournaal, de basis voor het script van volgend jaar ligt al klaar!

      Verwijderen
    2. Frappant dat de gutmenschen altijd weten wat degene willen die niets zeggen.

      Verwijderen
  20. Leuk stukje, maar dat "Die discussie (...) vooral een dingetje van boze witte mensen" is, klopt natuurlijk niet helemaal. Er zijn ook boze anderskleurige mensen bij betrokken. En zelf heb ik er bezwaar tegen om ongevraagd 'wit' genoemd te worden omdat dit automatisch een tegenstelling met 'zwart' inhoudt - en bovendien is het klakkeloos uit het Engels overgenomen. Gelukkig kwamen mijn Syrische vrienden laatst enthousiast terug van de intocht van Sinterklaas want afgezien van 'de' discussie, blijft het gewoon een boeiend feest! En nu ga ik - pardon: Sint - een cadeau'tje kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goed stuk! Ik ben het helemaal met je eens. Gr Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goed verwoord, ik ben het volledig met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een heel goed verhaal. Iedereen is op een bepaald moment afhankelijk van een situatie of de omstandigheid soms een beetje een racist. Soms ,niet eens een racist,maar je hebt gewoon een andere kijk op het gebeuren Dat mag, neem ik aan.Opmerkelijk is ,dat de grootste racisten vaak ook diegenen zijn ,die het hardst anderen van racisme beschuldigen, omdat de ander net een andere mening of net een ander kleurtje heeft, of net ergens anders vandaan komt. Tja, dan gaat dat beschuldigend vingertje zijn werk doen ,soms met met geweld of soms veel stampij. Blijf even stil staan en ga na of je werkelijk ZELF niet schuldig bent aan discriminatie en racisme. VERBETER DE WERELD .BEGIN BIJ JEZELF. RESPECTEER DE MENING VAN EEN ANDER ZONDER TE BELEDIGEN,DAN KOMT HET GOED.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een goed stuk, verwoordt precies hoe het voor mij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Annette cornelisse26 november 2016 om 17:02

    Ik vind je helemaal geen racist. Je herkent cultuurverschillen en kan je daaraan irriteren. Dat mensen in Azie volgens een rolcultuur handelen (en dat is ingewikkeld om mee te werken joh) zegt niets over bv het ras. Een geadopteerd aziatisch kind dat vanaf het begin van zijn leven hier opgroeit zal andere cultuurwaarden naleven dan een kind dat opgroeit in een traditioneel gezin bv in China of Japan. Ik heb internationaal gewerkt en vond het in het begin lastig om mijn directe kritische nederlandse houding te laten varen. Daar irriteren mensen zich uit andere culturen vaak aan bij Nederlanders. Dus ik doe hetzelfde als jij, me soms ergeren aan cultuurverschillen. Aangeleerde aspecten. Maar ik zal nooit iemand beoordelen op aangeboren aspecten. En als ik jouw stukje lees zie ik jou dat ook niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. He lekker, dank je, nu hoef ik het zelf niet precies zo uit te typen om het op fB te posten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Benje racist? Oh geen probleem. Dat zijn we allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi. Goed verwoord! Ben het helemaal met je eens. Heb je blog gedeeld op Fb.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik denk er helemaal hetzelfde over Rein. En mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Pffffffttt eens, oneens, dom, racisme, traditie, volwassen gedrag en ga zo maar door.... feit blijft dat iedereen zich druk maakt over het feit dat vooral een publiek figuur met een aantal aanhangers (groot/klein maakt niet uit) constant de media blijft opzoeken, diezelfde media waar onze kinderen ook elke dag naar kijken! Je zegt dat kinderen het geen biet uit maakt, klopt ben ik volledig met je eens, maar het constant maar in het leven houden van deze eindeloze onzinnige discussie ,waarbij we het allemaal eens zijn dat onze eigen huidige kinder generatie het geen biet uit maakt, zorgt vooral via deze zelfde media kanalen voor beeldvorming, juist bij onze kinderen! Dus nogmaals oproep aan alle volwassen en weldenkende mensen! STOP met het voeren en van deze onzinnige discussies via de media! Dat is pas echt dom!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Kippenvel Rein, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. We hebben allemaal zo onze vooroordelen en in ons allen schuilt wellicht iets van racisme. Maar het geeft blijk van ontwikkeling en beschaving om er niet naar te handelen irl en op FB.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooi, introspctief beargumenteerd!
    Nu nog alle bestuurders, volksvertegenwoordigers, leraren en onderwijzers etc. op hun maatschappelijke verantwoordelijk wijzen. Met argumenten een eind maken aan de grote onverschilligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dan is iedereen een racist. Ongeacht ras of achtergrond. Iedereen heeft vooroordelen over iedereen. Niets nieuws dus.............

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Geweldig mooi en eerlijk verhaal!! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Beste Rein,

    Je begint met een paar mooie definities. Vergeet je deze niet?
    ras (het; o; meervoud: rassen)
    1) groep van individuen, van een andere groep onderscheiden door een aantal erfelijke en lichamelijke overeenkomsten
    2) soort levend wezen: het menselijke ras
    3) (in samenstellingen) in hart en nieren; echt: rasacteur

    Amerikanen, Duitsers, Japanners... Dat zijn nationaliteiten en geen rassen.
    na·ti·o·na·li·teit (de; v; meervoud: nationaliteiten)
    1) het behoren tot een bep. natie

    Je kan dan dus niet spreken over racisme als je het hebt over zoals jij ze noemt "Een beetje domme Amerikanen" of "overdreven correcte Japanners". Dat zijn vooroordelen en generalisatie.

    Verder mooi dat je zelfreflectie hebt en dat durft te delen met de rest van de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Top verwoord, ik ben het volledig met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Jammer, had iets kunnen worden, maar je hebt ervoor gekozen om 1 dimensioneel naar het onderwerp te kijken. Dit zorgt ervoor dat het verhaal eignelijk totaal geen inhoud meer heeft en gewoon een beetje geklaag is over iets waar je niet veel van lijkt te weten, dat komt in ieder geval zo over. Probeer wat meer balans te brengen in je mening in plaats van aan te nemen dat je eerste gut feeling wel zal kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Discussie gesloten! Nieuwe reacties op deze blog zal ik niet meer plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.