donderdag 26 januari 2017

GrassValley

Een tijdje geleden schreef ik een stukje over de zogenaamde ‘pick me!’ knop op de nieuwste LDX camera’s van GrassValley, een mooi merk waar wij in de Broadcastwereld veel mee werken. Binnen een paar dagen reageerden de mensen van GrassValley op mijn blog. Dat is overigens niet helemaal verwonderlijk, want deze camera’s worden in Nederland ontwikkeld en voor een deel geproduceerd. De fabriek staat in Breda.
Naar aanleiding van mijn verhaal werd ik uitgenodigd door de heer van Geel, Director of Product Management bij GrassValley. Ik mocht een keer komen kijken in de fabriek. Dan zou hij uitleggen waar ze zoal mee bezig zijn met betrekking tot nieuw te ontwikkelen camera’s en ik zou ook mijn ideeën mogen ventileren. Nou, je begrijpt dat je dit tegen mij maar één keer hoeft te zeggen. Binnen een paar weken stond ik bij ze op de stoep!
Het werd een buitengewoon boeiende ochtend. De rondleiding door de fabriek en werkplaats was grappig. Het is leuk om te zien hoeveel zorgvuldigheid er komt kijken bij het produceren en repareren van de peperdure camera’s, waar wij vervolgens in weer en wind mee gooien en smijten. Toen ik dat vertelde kreeg ik ook de indrukwekkende ruimte te zien waar nieuwe producten uitgebreid worden getest, zodat ze bestand zijn tegen het geweld waar cameramensen en hun opdrachtgevers ze aan bloot stellen. Het meest interessante deel van mijn drie uur durend bezoek aan GrassValley in Breda was toch wel het gesprek bij een kop koffie, met de man die alles weet van de wensen en eisen die over de hele wereld aan professionele televisiecamera’s worden gesteld. Op al mijn vragen had de heer van Geel een helder antwoord. Nog mooier was het dat hij open stond voor mijn op- en aanmerkingen. Ondanks het feit dat hij de hele wereld rond vliegt om met gebruikers te praten wilde hij graag van mij weten wat ik van zijn camera’s vind.
Nou ga ik niet zeggen dat de volgende camera van GrassValley, over een paar jaar, compleet anders wordt door mijn input, maar ik kreeg wel de indruk dat er serieus geluisterd wordt. Bijvoorbeeld toen ik zei dat het misschien interessant kan zijn om eens met een groepje freelance cameramensen te brainstormen over ergonomie, menustructuren, de ophanging van de viewer, zonnekappen, microfoonklemmen, de plekken van knopjes, etcetera. Freelancers werken immers voor veel verschillende partijen en zien ook hoe verschillend er bij die bedrijven gedacht wordt. Bovendien is het een groep die niet vaak gehoord wordt, omdat ze stomweg niet georganiseerd zijn.
Dat vonden ze in Breda helemaal geen gek voorstel. De heer van Geel schreef het op. Vanmorgen ontving ik een mail met een uitnodiging en het verzoek of ik een groepje van acht tot tien cameramensen zou kunnen benaderen om op donderdag 9 maart naar Breda te komen voor een meedenk-sessie. Nou, dat hoef je tegen mij maar één keer te zeggen.
Collega’s die geïnteresseerd zijn mogen mij even mailen. Iedereen die een goed idee heeft, maar er helaas niet bij kan zijn mag mij ook een mail sturen met tips en voorstellen, dan nemen we het mee. reinzelf@janreinhettinga.nl







1 opmerking:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.