dinsdag 14 februari 2017

Jules Unlimited

Eindelijk! Na dik twaalf jaar keert het legendarische Jules Unlimited terug op televisie. Vanaf 13 maart zijn de eerste verse afleveringen te zien op NPO3. De nieuwe presentatoren zijn Eva Koreman, Maurice Lede en Jamie Trenité.
De VARA maakte Jules Unlimited van 1989 tot 2004. Het populair wetenschappelijk programma was in die tijd behoorlijk vernieuwend en met name in de jaren negentig zeer geliefd onder jongeren. De bekendste Jules gezichten waren in die tijd Menno Bentveld, Yvette Forster en Jan Douwe Kroeske. Zij reisden de wereld rond om extreme sporten uit te proberen en zelf proefpersoon te zijn bij allerlei interessante experimenten. Zo lieten ze de kijker kennis maken met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van techniek, sport en avontuur. Elke aflevering bestond uit drie onderwerpen die in elkaar waren gevlochten. Een hoofdonderwerp, dat een paar keer terug kwam, werd afgewisseld met twee andere onderwerpen. De nadruk lag vaak op het extremere werk, maar het programma was inhoudelijk veel meer dan een gillende presentator; het had ook altijd een educatief karakter.
In de tijd dat er nog lang geen sprake was van GoPro’s of andere actioncams werkten de makers van Jules al volop met kleine camera’s. Dat was nog een hele toer. Allerlei soorten kleine camera’s werden gemonteerd op helmen of aan de gekste voertuigen, maar daar kwamen toen relatief grote recorders bij kijken en lompe accu’s. Voor elk gek shot moest van alles aan elkaar geknoopt worden. Point of view shots, die nu iedereen op kinderlijk eenvoudige wijze zelf kan maken, waren in die tijd super innovatief.
Ik kan me goed herinneren dat ik op zaterdagavond naar Jules Unlimited keek. Meestal voor we op stap gingen. Het was een van de redenen waarom ik zo graag cameraman wilde worden. Daarom vond ik het ook super stoer dat ik een paar jaar later gevraagd werd om voor dit programma te werken. De eerste keer mocht ik een tweede camera doen bij het onderwerp Sulky rijden met Jan Douwe Kroeske op de drafbaan in Wolvega. Dat smaakte gelijk naar meer.
Uiteindelijk heb ik precies vijftig onderwerpen mogen draaien voor dit geweldige programma. Het bracht me op de gekste en de mooiste plekken in Nederland, Engeland, Noorwegen, Frankrijk, Duitsland, Amerika, Schotland en Zuid Afrika. Een draaidag voor Jules was altijd spectaculair. Ik heb aan bergwanden gehangen, ben afgedaald in gletsjerspleten, heb natuurlijk gevlogen in helikopters, stond bovenop de gondel van de kabelbaan in Chamonix, ben met een tokkelbaan van de Euromast gesprongen en zat tussen een stuk of tien wilde leeuwen in Zuid Afrika. Stuk voor stuk avonturen om nooit, nooit, nooit te vergeten.

Een paar blogs die ik de afgelopen jaren schreef over mijn herinneringen aan Jules Unlimited :



Voor de nieuwe serie heb ik nog niets gedaan, maar wie weet. Je moet altijd blijven dromen. Ondertussen geniet ik met volle teugen van de voorlopige website die sinds kort in de lucht is. Daarop staat een linkje naar het rijke archief van Jules Unlimited. Sommige filmpjes zijn wellicht een beetje gedateerd, maar veel onderwerpen zijn na al die jaren nog steeds de moeite van het bekijken waard. Mijn zoon van 10 vindt het geweldig. Voor mij is het een vat vol fantastische herinneringen, waar ik me met veel plezier in onder gedompeld heb. Voor wie de smaak te pakken heeft (en tijd genoeg) hieronder de linkjes naar een aantal van mijn favoriete onderwerpen:


1 opmerking:

  1. Dank je wel voor je tip voor dit programma! Erg leuk en interessant.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.