vrijdag 23 juni 2017

ZZP'ers HELP!

Het vorig jaar heb ik me als ZZP’er ingezet om een eind te maken aan de wet DBA. Een open brief aan Staatssecretaris Wiebes trok op mijn weblog nogal wat aandacht en zo raakte ik in gesprek met hoge heren van de belastingdienst. Uiteindelijk zat ik zelfs in het gebouw van de Tweede Kamer, tegenover alle Kamerleden met ZZP in hun portefeuille. Tot mijn grote schrik was ik opeens een van de sprekers bij een officiële hoorzitting. De volgende dag stond ik het RTL Nieuws te woord, nadat bekend was geworden dat Wiebes zijn wet DBA in de koelkast moest leggen.
Tot grote vreugde van vele freelancers wordt er in 2017 niet gecontroleerd op deze onmogelijke regels en inmiddels is dat zelfs uitgesteld tot halverwege 2018. Het wachten is nu op een nieuw kabinet en die komen hopelijk met een voorstel waar wel mee te werken is. Dat houden we natuurlijk nauwlettend in de gaten.
Veel collega’s spraken hun waardering uit voor mijn inspanningen. Natuurlijk heb ik die draai van Wiebes niet in mijn eentje voorelkaar gekregen, maar als simpel cameramannetje durf ik wel te stellen dat ik er een serieus zetje tegen heb gegeven. Dat heeft veel meer tijd en energie gekost dan ik vooraf had kunnen bevroeden, maar het resultaat mocht er zijn. Ik heb geleerd dat je als eenmansactivist, met een beetje hulp van de social media, verdomd ver kan komen. Er waren zelfs mensen die opperden dat ik van elke freelancer in de omroepwereld een kleine bijdrage zou moeten ontvangen voor de vele uren die ik hier in gestoken had. Dat vond ik flauwekul, maar nu wil ik toch een oproep doen. Ik kan het geld namelijk goed gebruiken. Per direct heb ik € 36.000,- nodig. Niet voor mezelf, maar voor een nieuwe actie. Om precies te zijn voor de Stichting Duniya.
Duniya is een sympathieke organisatie die zich onder andere inzet voor de bewoners van een sloppenwijk in India. Een van de initiatiefnemers is de freelance tv-producer Debby Ego. Haar enthousiasme voor dit buitengewoon goede doel werkt aanstekelijk. Eerder heb ik op deze weblog al eens actie gevoerd en met succes. Nu roep ik iedereen op om weer te helpen, want de spaarpot van Duniya raakt langzaam leeg en dat mag niet gebeuren!
De afgelopen jaren is een kleine school in de sloppenwijk Varanasi (Nagwa, India) dankzij de steun van Duniya uitgegroeid tot een kleine, stabiele organisatie. De dagelijkse leiding is in handen van capabele en toegewijde Indiase medewerkers. Dagelijks krijgen ruim honderd leergierige kinderen tijdens de middagpauze een voedzame maaltijd voorgeschoteld door de kok van Duniya. Niet zelden de enige warme maaltijd die ze op een dag eten. Inmiddels is de eerste generatie leerlingen in 2009 doorgestroomd naar het voortgezet onderwijs. De kosten voor dit externe onderwijs worden vanzelfsprekend door Duniya gedragen. Ook wordt sinds 2007 in het naaiatelier van Duniya Decoration hard gewerkt aan handgemaakte artikelen die op maat aan onze klanten geleverd worden. Het atelier maakt nog geen winst, maar de vrouwen van Nagwa die er werken zijn verzekerd van een bescheiden maar regelmatig inkomen.
De organisatie van Stichting Duniya is transparant en overzichtelijk. Het project in India wordt ter plaatse geleid door lokale medewerkers, die voor hun werk betaald worden. Het Nederlandse bestuur van Stichting Duniya werkt geheel op basis van vrijwilligheid. Zij ontvangen geen subsidies en zijn voor hun werk volledig afhankelijk van particuliere giften.
Als elke ZZP’er 1 euro per maand (of € 12,- in een keer!) overmaakt op de rekening van Duniya dan hebben we slechts 3.000 freelancers nodig om het hele budget voor één jaar bij elkaar te doneren. Ik weet heus wel dat ik die niet ga bereiken met deze ene blog, maar we kunnen met elkaar wel een begin maken. Collega’s in vaste dienst zijn vrij om mee te helpen. Meer geven is toegestaan en ook bedrijven die graag met ZZP’ers werken mogen een duit in dit zakje doen. Volgens mij kan je het zelfs aftrekken van de belasting.
En dan beloof ik dat ik me weer ga bemoeien met die hele DBA wetgeving als binnenkort blijkt dat het toch weer nodig is. Afgesproken?


ABN-AMRO  NL22ABNA0441624383
t.n.v. Stichting Duniya, Bantega



1 opmerking:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.