maandag 20 november 2017

dingen veranderen

Dingen veranderen.
Vroeger kregen kinderen een draai om hun oren als ze niet luisterden, speelden ze dagenlang buiten zonder mobieltje en lagen er geen rubber tegels onder alle klimtoestellen. Een gezelschapsspel speelde je op een bord en niet op een tablet. Je zat zonder riem op de achterbank of zonder stoeltje op de bagagedrager van je moeders fiets. Niemand droeg een helm op de brommer, laat staan op de fiets. De MaxiCosi bestond nog niet. Op tafel stonden glaasjes met daarin sigaretten voor de gasten en tijdens kinderfeestjes stond de kamer blauw van de rook. Moeders rookten zelfs tijdens de zwangerschap en ze dronken gewoon hun dagelijkse sherry. In snoepjes zaten kleurstoffen, in spuitbussen CFK’s. Er zat lood en cadmium in verf en asbest in plafonds. We koken niet meer op kolen en over een paar jaar ook niet meer op gas.
Zelfs stokoude tradities gaan met de tijd mee. Veel kinderen vieren tegenwoordig Halloween in plaats van Sint Maarten. Met kerst gaat bijna niemand nog naar de kerk. Met Pinksteren en Hemelvaart zijn we vrij, maar vraag niet naar de betekenis van die feestdagen. Op Koningsdag is er geen defilé en ook het koekhappen verdwijnt uit het straatbeeld. Valentijnsdag is erbij gekomen en steeds meer mensen geven elkaar cadeautjes met kerst. De komende jaren zal het vuurwerk tijdens oud en nieuw onder druk komen te staan, omdat mensen met huisdieren het vervelend vinden, er teveel ongelukken mee gebeuren, het ontzettend veel geld kost, veel troep oplevert en bar slecht is voor ons milieu.
Dingen veranderen.

Ik wilde er verder eigenlijk niks over zeggen, maar schrik telkens weer van ‘vrienden’ op mijn Facebooktijdlijn die, na de jarenlange pietendiscussie, nog steeds niet de moeite nemen om zich te verdiepen in de bezwaren van mensen die dit feest minder leuk vinden. Ik schaam me voor fanatieke wij-tegen-zij-denkers, volwassen mensen die krampachtig blijven roeptoeteren dat de traditie niet mag veranderen. Ik word heel verdrietig van mensen die dit zo belangrijk vinden dat ze op een autoweg ongelukken riskeren.
Het is zo kortzichtig om te beweren dat ‘ze’ van ‘ons’ kinderfeest moeten afblijven. Het is ook hun land en hun feest. Sinterklaas is van álle kinderen in Nederland! Ook van kinderen die het echt niet leuk vinden om voor Zwarte Piet te worden uitgemaakt.

Soms is moet je er heel even aan wennen, maar dingen veranderen nou eenmaal en dat kan best.





2 opmerkingen:

  1. Mooi verwoord. Het enige dat wat mij betreft onderbelicht blijft: de wij-tegen-zij denkers bevinden zich aan beide zijden.
    Er lijkt geen ruimte meer te zijn voor een open, gelijkwaardige discussie. En dat geldt helaas niet alleen voor de Pietendiscussie...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.