donderdag 12 juli 2018

cameraman op pik getrapt


Ja, joh. Wat maakt het uit. Geef ons maar de schuld. Nu heeft de cameraman het weer gedaan. Natuurlijk. Het kon niet uitblijven. Na het afschaffen van de gridgirls, die hele #metoo-affaire en de discussie over de badpakkenronde bij de Miss Verkiezingen moest het moment komen waarop de cameraman aan de beurt was. Aan de schandpaal met die viespeuken! Want ja, zij filmen de hele tijd ongevraagd mooie meisjes en dat kan uiteraard niet meer. Gatverdamme. Bah. Mooie vrouwen in beeld. Nee, foei!
We gaan het voortaan klokken. Vanaf nu evenveel dikke mannen, oude opa’s en foeilijke puistenkoppen in beeld. Genderneutrale tussenshots. Bij elke talkshow zwaargewichten op de eerste rij. Tijdens het voetbal laten we alleen nog de lelijkerds zien die in hun blote bast en met mislukte tattoo’s staan te schelden en schreeuwen, want dat is wat het is. Stel je voor dat we anno 2018 nog laten zien hoe mooi vrouwen kunnen zijn, dan wekken we de indruk dat zij niets meer zijn dan alleen maar mooi en dat mag niet langer van de FIFA. 
Mensen we slaan door! De wereld is knettergek geworden.

Tussen 2000 en 2009 mocht ik voor RTL en SBS6 naar de Formule1. Tijdens de vijftig grandprix die ik heb gedaan maakten we altijd een clipje op muziek. Die filmpjes werden een stuk leuker als we tussen de banden, uitlaten, vleugels, helmen en roodharige Engelse monteurs in korte broeken ook mooie vrouwen in beeld namen. Slechts één keer heb ik het gewaagd om uitsluitend karakteristieke koppen van racefans te filmen en dat heeft bijna geleid tot mijn ontslag. Nog steeds als ik collega’s uit die tijd tegen kom werpen ze mij voor de voeten dat ik het liefst bejaarden film. Dat heb ik slechts één keertje gedaan. En daar heb ik daar spijt van als haren op mijn hoofd. Naar die programma’s keken nou eenmaal voornamelijk mannen en mannen kijken graag naar mooie vrouwen. Dat is de natuur. Of gaan we nu ook alle mannetjes eenden verwijten dat ze in de vijver niet langer naar de mooie bruine veertjes van vrouwtjes eenden mogen kijken? Vragen we straks aan vrouwelijke gnoes of ze hun wulpse lange benen voortaan beter willen bedekken, omdat anders die mannetjes gnoes te hitsig worden?
Als ik publiek moet filmen, dan film ik het liefst mooie mensen. Kleine kinderen doen het altijd goed, blije en lachende mensen. Meezingers. En… ik durf het bijna niet te zeggen… mooie vrouwen. Daar is wat mij betreft niks seksistisch aan. Tenzij die dames zelf hun kleren uittrekken zodra er een lens op ze gericht wordt. Dat komt ook voor. Maar meestal gaat het om blije gezichten van jongere dames. Die doen het goed. Als je bijvoorbeeld tijdens Pinkpop een publiekscamera doet, dan word je nou eenmaal sneller geschakeld als je een lachend, klappend of zingend meisje in beeld neemt. Echt niet omdat de regisseur zo'n geile beer is, maar omdat iedereen daar juist vrolijk van wordt. Net zo goed als dat een extreme close-up meer indruk maakt dan een laf mediumshot. En ik heb nieuws voor je, ook vrouwelijke regisseurs schakelen sneller naar een knappe dame dan naar een willekeurig mannelijk stuk saggerijn in het publiek.
Dus geef nou niet gelijk de cameramensen de schuld en doe niet zo moeilijk. Natuurlijk speuren wij naar knappe koppies en de cameraman (of vrouw!) die het mooiste meisje in beeld neemt is na afloop de kampioen van de avond, maar diezelfde cameramensen maken ook de tussenshots van een oerlelijke Poetin op de tribune, van de FIFA bobo’s en van de trainer die in zijn neus pulkt. Van die dikzak met zijn trommel en van de broer van de keeper. Als er mensen echt serieus problemen mee hebben dat er teveel mooie mensen of vrouwen in beeld komen, dan zijn dat in mijn ogen ongelofelijke sneuneuzen. Ik vrees dat dit ‘stuk’ voor ‘stuk’ types zijn die eens iets anders aan moeten trekken, wat vrolijker moeten kijken en die eventueel een paar pondjes mogen afvallen. Dan komen zij ook heus wel eens in beeld. Nee, het zijn gewoon humorloze en jaloerse figuren. Rot toch op met je seksisme en emancipatie. 
Waarom ik zo fel ben? Omdat cameramensen altijd achtergesteld worden en overal de schuld van krijgen. Ze worden zwaar onderbetaald ten opzichte van andere beroepsgroepen en niemand lijkt rekening te houden met het feit dat cameramensen ook gevoel hebben. Dus blijf met je corrupte FIFA-tengels af van de cameraman, anders zullen wij niet alleen de mooie meisjes negeren, maar ook eens een paar doelpuntjes of sponsornamen buiten beeld houden. 



1 opmerking:

  1. Oef! Met die foto op het eind, ik denk wanneer is de tekst nu eens afgelopen, kunnen we als kijker wel even verder. Mooi zo!
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.