donderdag 19 maart 2020

101 goede ideeën

dagboek van een werkloze ZZP’er
dag 7 – 101 goede ideeën

Piepend en krakend komt de economie tot stilstand, maar het creatieve brein van de ZZP’er is niet te stoppen. In de audiovisuele sector storten we ons massaal op webcasting of live-streaming. Online business to business, communicatiefilmpjes, creatieve content bladiebla, editing op afstand en socialmedia filmpjes. We moeten wat. Bij LinkedIn weten ze niet wat er gebeurt. Zoveel aandacht heeft dat platform van ons nog nooit gekregen. Het is mooi om daar te zien hoe iedereen probeert er het beste van te maken. De ideeën en initiatieven zijn niet meer te tellen, maar er zitten zeker pareltjes tussen die het coronavirus zullen overleven.
Ook ik ben er hartstikke druk mee. Dankzij dit Dagboek van de werkloze ZZP’er weten velen mij te vinden en dat is niet alleen hartverwarmend, maar ook super inspirerend. Vanmiddag was de batterij van mijn iPhone al rond vier uur leeg. Zoveel appjes, mailtjes en telefoontjes komen er binnen. De reacties op mijn blogs zijn louter positief. Bekenden en onbekenden delen hun gedachtenkronkels met mij. Het levert een hoop boeiende en inspirerende gesprekken op. Dat is pure winst. 
Ik vind het altijd interessant om te sparren, ookal is er geen sprake van een serieus plan B. Dat hoeft ook niet en misschien is het daar nog veel te vroeg voor. Laten we eerst dat virus verdrijven. De voorstellen die nu op tafel liggen leveren geen geld op, maar ze zijn wel goed voor het netwerk. Alleen heb ik voor mezelf bedacht dat ik graag mijn handen vrij wil hebben op het moment dat zich een betaalde opdracht aandient. Daarom heb ik besloten om mijn diensten nog niet aan te bieden aan een organisatie die leerkrachten ondersteunt met online videodiensten, investeer ik geen tijd in een videoproject over het Coronavirus in de media, heb ik me nog niet aangemeld bij een vers platform dat ZZP’ers bij elkaar wil brengen om nieuwe formats te bedenken en twijfel ik over het verzorgen van online gastlessen voor studenten van een audiovisuele opleiding. Het zijn wel stuk voor stuk geweldige initiatieven! 
Ik wil iedereen graag bedanken voor het delen van hun ideeën en ik wil graag helpen, maar ik moet ook aan mijn eigen winkeltje blijven denken. Daarom heb ik nog niets gedaan met mijn voornemen om ZZP’ers in de AV sector meer te verenigen. Een paar dagen geleden wilde ik zelf snel het initiatief nemen om de freelancers te organiseren, maar daar kom ik al op terug. Als er iemand is die dat wil doen krijgt hij of zij mijn steun, maar ik kies nu even voor mezelf. 
Mocht je dit lezen en geïnteresseerd zijn in een van de zaken die ik hier boven benoemd heb, dan moet je aan de bel trekken en breng ik je in contact met de mensen waarmee ik heb gesproken. Ondertussen blijf ik heel graag met jullie meedenken. Laten we creatief blijven.
Het enige nadeel van al die plannenmakerij is dat ik inmiddels betwijfel of ik aan het eind van deze crisis wel toegekomen ben aan het schilderen van onze woonkamer. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.