vrijdag 20 maart 2020

Matthäus

dagboek van een werkloze ZZP’er
dag 8 – Matthäus aan de Maas

De dagen 20 en 21 maart stonden al heel lang met rood gemarkeerd in mijn agenda. We zouden deze vrijdag en zaterdag een bijzondere uitvoering van de Matthäus Passion registreren in Rotterdam Ahoy. Voor dit geweldige project van de EO had het facilitair bedrijf The Crew mij niet ingehuurd als cameraman, maar gevraagd in de rol van interim projectmanager. Daan, de enige echte OPL (operationeel project leider) van The Crew, is op een welverdiende vakantie en zodoende kreeg ik de kans om te debuteren in een voor mij totaal nieuwe rol. De afgelopen maanden heb ik veel tijd geïnvesteerd om alle facetten van zo’n grote productie voor mezelf op een rij te krijgen. 
Ik heb twee besprekingen met de opdrachtgever gehad, alle benodigde apparatuur besteld, checklists gemaakt,  de complexe details van dit project doorgenomen met alle betrokkenen en het uitgebreide callsheet stond klaar om te verzenden. Maar tot mijn grote verdriet werd ook Matthäus aan de Maas de vorige week geannuleerd. Eeuwig zonde. Het moest een unieke show worden met een enorm koor, een bijzondere lichtshow met videomapping en een camera die door de zaal zou zweven voor lange tracks. Het was de bedoeling om de vertrouwde Matthäus van Bach op een respectvolle wijze naar onze tijd te vertalen. Ik weet zeker dat we daar met een geweldig team in geslaagd waren als dat stomme virus geen roet in het eten had gegooid.
Ondertussen heb ik wel veel meer respect gekregen voor de projectmanagers van facilitaire bedrijven waarmee ik altijd mag werken. Wat dat betreft is jobhoppen zo gek nog niet. Als cameraman tref ik deze mensen op het moment dat zij het meeste werk achter de rug hebben en dus heb ik me eerlijk gezegd wel eens afgevraagd hoe noodzakelijk het was dat er een projectmanager op de klus stond. Daar denk ik nu genuanceerder over. Het is een super drukke baan met verantwoordelijkheid, veel regelwerk, afspraken en allerlei belangen die je moet laten meewegen. Je moet organiseren, beslissingen nemen, de gekste vragen beantwoorden en alles dubbel controleren. Zeker als er meerdere projecten door elkaar lopen is dat niet eenvoudig. De grap is ook nog dat ik altijd dacht dat ik wel wist wat er komt kijken bij een grote tv productie, maar ik heb dankzij dit project weer heel wat bijgeleerd over bekabeling, lichtkasten, verdeelboxen, intercomsystemen, opname apparatuur, audio en het organiseren van grote evenementen. 
In theorie ben ik geslaagd als projectmanager van deze klus, dat durf ik zelf gerust te stellen. Het is alleen ongelofelijk jammer dat ik nooit zal weten of ik het praktijkexamen ook glansrijk zou hebben doorstaan.

(Morgen neem ik een dag vrij, maar maandag ben ik er weer met het Dagboek van een werkloze ZZP'er)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.