zaterdag 14 maart 2020

open brief

dagboek van een werkloze ZZP’er
dag 2  - open brief

Aan alle opdrachtgevers in de audiovisuele branche,

Beste omroepdirecteuren, bazen van RTL, SBS en de NPO,
Lieve producenten en / of programmamakers,

Het is duidelijk dat we met z’n allen in een buitengewoon zorgelijke crisis terecht zijn gekomen. Allereerst gaat het natuurlijk over de volksgezondheid en wat dat betreft heb ik alle begrip voor de drastische maatregelen die zijn genomen. Het is ontzettend jammer, maar volstrekt begrijpelijk dat heel veel mooie producties zijn afgelast, stopgezet of verplaatst. We moeten een pas op de plaats maken en misschien kan het geen kwaad om even noodgedwongen na te denken over de malle wereld waarin we leven. Ik zie het als een les in nederigheid. Hopelijk worden we door deze toestand niet verder uit elkaar gedreven, maar zullen we juist weer wat meer verbroederen en naar elkaar omkijken. Ik hoop het vurig.
En dat is ook een beetje waar ik het graag even met jullie over wil hebben. Het is een tijd die voor alle partijen in onze branche serieuze gevolgen heeft. Ik las een brief die de grootste facilitaire partijen in Omroepland aan hun opdrachtgevers hebben gestuurd, waarin zij vragen om wederzijds begrip en respect voor elkaar, maar waarin ze ook schrijven dat zij de komende tijd zo veel mogelijk hun eigen mensen willen inzetten op de nog lopende producties. Een van die bedrijven stuurde mij een keurige mail waarin zij eerlijk aangeven dat ze de opdrachten bij freelancers helaas moeten annuleren. Dit is natuurlijk volstrekt begrijpelijk en het bedrijfsrisico van de ZZP’er. Ik snap dat iedereen zijn eigen broek nu moet ophouden. Toch wringt het in mijn hoofd wel een klein beetje. De freelancers in onze sector worden nu helemaal buitenspel gezet, terwijl we elkaar in betere tijden juist zo hard nodig hebben.
Ik pieker me suf over een mogelijke oplossing of een klein doekje voor het bloeden. Kunnen we niet iets verzinnen om een deel van die freelancers toch een heel klein beetje te helpen?
Zelf dacht ik aan een extra productie die we de komende dagen uit de grond stampen met uitsluitend freelancers. Een programma dat nog niet bestaat en dat alleen voor deze woelige tijden bedoeld is. Er vallen zoveel gaten in de programmering dat er vast ruimte is voor een dagelijks uurtje cultuur van het geld dat overblijft nu we geen sport en evenementen hoeven te registreren. Bij DWDD hebben ze er gisteren al een klein voorschot op genomen met hun geniale Theater van de Gedeelde Smart. Ik had deze titel zelf willen verzinnen. Maar kunnen we hier niet iets groters van maken? Elke avond vanuit een leegstaand theater, ergens in het land. Of schakelen tussen een paar locaties, zodat we in kleine teams kunnen werken en toch veel artiesten aan bod laten komen, met als bijkomend voordeel dat we ook meer ZZP’ers nodig hebben. Ik zie ook filmpjes voor me van artiesten die thuis optreden voor een camera. 
Ik denk maar even hardop, omdat ik niet degene ben die wat dit betreft de juiste kanalen in Omroepland kent en omdat haast is geboden. Laten we het snel doen. Met elkaar en voor elkaar. Dat kunnen we. De freelancers zijn flexibel, deskundig én beschikbaar. Het is zo zonde om al die creativiteit thuis te laten zitten. 

Omroepbazen, producenten of andere mensen met veel invloed of goede ideeën mogen me natuurlijk bellen of mailen. Ookal gaat het niet om mij, maar om juist zo veel mogelijk verschillende ZZP'ers.
06 – 54.21.86.45


1 opmerking:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.