Amsterdam. Elke succesvolle draaidag begint met een zogenaamd ‘callsheet’. Het is een overzicht waarop alle betrokkenen kunnen lezen wat er die dag gaat gebeuren. Met wie, welke spullen, waar en hoe laat.
Het callsheet bestaat in vele varianten. Van extreem uitgebreid tot behoorlijk summier. Ieder programma heeft zo zijn eigen ontwerp. Er is niet echt een standaard. Soms ontvang je alleen een simpele mail met een tijdstip en een adres; de andere keer draait je printer een heel pak papier uit.
Persoonlijk ben ik dol op dikke productieboeken met zo veel mogelijk informatie. Tijdschema’s, plattegronden, technische schema’s, laadlijsten, afstandtabellen, telefoonlijsten, kledingadviezen, foto’s, menukaarten, kamerindelingen, vluchtnummers en betrouwbare weersverwachtingen. De tijden van eb en vloed, opkomst en ondergang van de zon. Ze bestaan.
Helaas is een callsheet voor het type werk dat ik doe, in de meeste gevallen, beperkt tot één enkel A4tje. Doorgaans is dat heel helder. Het wordt immers opgesteld door producers. En producer bij de televisie word je niet zomaar.
Toch komt het voor dat cameraploegen of facilitaire bedrijven goed moeten speuren om alle informatie te vinden die van belang is. Er zijn personen die het op de een of andere manier niet voor elkaar krijgen om een overzichtelijk schema te maken.
In sommige gevallen omdat ze niet met computers overweg kunnen. Of met heel specifieke programma’s als Word en Excel. Er zijn producers die niet durven toe te geven dat ze eigenlijk niet precies weten wat er in een deugdelijk callsheet hoort te staan. Soms zie je nog wel eens het warrige werk van iemand die tegen een burn-out aan zit, maar meestal gaat het mis door onverschillig copy-paste werk.
Normaal gesproken worden foutjes in een callsheet tijdig ontdekt. Het gaat zelden mis, maar heel af en toe loopt een draaidag gierend in de soep door een stomme tikfout. Dat is dan heel erg zonde en in sommige gevallen ergerlijk. Het kunnen dure missers zijn. Alleen laat iedereen wel eens een steekje vallen. En ook producers zijn mensen.
Ik heb over het algemeen altijd begrip. Tot zo’n producer zijn of haar fout(je) niet toe kan geven en wild om zich heen slaat. Anderen de schuld gaat geven. Bijvoorbeeld doen alsof de cameraploeg gek geworden is. Dan is voor mij de lol er snel vanaf.
Maar goed.
Ik spaar ze. Alle callsheets van klussen die ik draai neem ik mee naar huis. Eens in de zoveel tijd stop ik ze in een dikke map en als die vol zit komt er een nieuwe. Waarom ik dit doe weet ik eigenlijk niet precies. Soms is het handig om een telefoonnummer op te zoeken of om iets na te kijken, maar eerlijk gezegd doe ik dat zelden. Het is een tik. Toen ik een paar jaar geleden ging verhuizen heb ik tien jaar callsheet-verleden weggegooid. Diep in mijn hart heb ik daar nu spijt van. Gelukkig groeit de nieuwe verzameling inmiddels gestaag.
Het callsheet bestaat in vele varianten. Van extreem uitgebreid tot behoorlijk summier. Ieder programma heeft zo zijn eigen ontwerp. Er is niet echt een standaard. Soms ontvang je alleen een simpele mail met een tijdstip en een adres; de andere keer draait je printer een heel pak papier uit.
Persoonlijk ben ik dol op dikke productieboeken met zo veel mogelijk informatie. Tijdschema’s, plattegronden, technische schema’s, laadlijsten, afstandtabellen, telefoonlijsten, kledingadviezen, foto’s, menukaarten, kamerindelingen, vluchtnummers en betrouwbare weersverwachtingen. De tijden van eb en vloed, opkomst en ondergang van de zon. Ze bestaan.
Helaas is een callsheet voor het type werk dat ik doe, in de meeste gevallen, beperkt tot één enkel A4tje. Doorgaans is dat heel helder. Het wordt immers opgesteld door producers. En producer bij de televisie word je niet zomaar.
Toch komt het voor dat cameraploegen of facilitaire bedrijven goed moeten speuren om alle informatie te vinden die van belang is. Er zijn personen die het op de een of andere manier niet voor elkaar krijgen om een overzichtelijk schema te maken.
In sommige gevallen omdat ze niet met computers overweg kunnen. Of met heel specifieke programma’s als Word en Excel. Er zijn producers die niet durven toe te geven dat ze eigenlijk niet precies weten wat er in een deugdelijk callsheet hoort te staan. Soms zie je nog wel eens het warrige werk van iemand die tegen een burn-out aan zit, maar meestal gaat het mis door onverschillig copy-paste werk.
Normaal gesproken worden foutjes in een callsheet tijdig ontdekt. Het gaat zelden mis, maar heel af en toe loopt een draaidag gierend in de soep door een stomme tikfout. Dat is dan heel erg zonde en in sommige gevallen ergerlijk. Het kunnen dure missers zijn. Alleen laat iedereen wel eens een steekje vallen. En ook producers zijn mensen.
Ik heb over het algemeen altijd begrip. Tot zo’n producer zijn of haar fout(je) niet toe kan geven en wild om zich heen slaat. Anderen de schuld gaat geven. Bijvoorbeeld doen alsof de cameraploeg gek geworden is. Dan is voor mij de lol er snel vanaf.
Maar goed.
Ik spaar ze. Alle callsheets van klussen die ik draai neem ik mee naar huis. Eens in de zoveel tijd stop ik ze in een dikke map en als die vol zit komt er een nieuwe. Waarom ik dit doe weet ik eigenlijk niet precies. Soms is het handig om een telefoonnummer op te zoeken of om iets na te kijken, maar eerlijk gezegd doe ik dat zelden. Het is een tik. Toen ik een paar jaar geleden ging verhuizen heb ik tien jaar callsheet-verleden weggegooid. Diep in mijn hart heb ik daar nu spijt van. Gelukkig groeit de nieuwe verzameling inmiddels gestaag.
Ooit eens een productietante meegemaakt die had ontdekt dat er in het callsheet tussen 13:00 en 13:45 niets vermeld stond. Wat daar de bedoeling van was... "Eh...lunchen, misschien?"
BeantwoordenVerwijderenOoit moest ik voor het eerst een call sheet maken. Had gezien dat iemand anders steeds achter elke activiteit een blokje had gemaakt met alle namen van de betrokkenen. Dus ik copy'depaste me een ongeluk en hier en daar viel er dus een ErikJan af, of stond er een Frank teveel... en omdat ik nieuw was, werd er gemekkerd! Gemekkerd! Woooow. Dat een geluidsman dan de vloer verliet omdat zijn naam niet bij dat blokje stond.
BeantwoordenVerwijderenWil je wel geloven dat ik nu dus dezelfde tic heb als jij.... call sheets bewaren?
leuke verhalen heb je. Kom hier via de hyves van Kirstin.
Groet Eva (redactie & auto cue)