Utrecht. Aan het begin van elk nieuw bandje of disk, die we in een professionele camcorder stoppen, nemen we een stukje ‘colourbars’ op. Een testsignaal, door de camera gegenereerd. In combinatie met het pieptoontje uit de audiomixer is dit een hulpmiddel voor het afregelen van de montageset. Soms heb ik de indruk dat er nooit iemand naar kijkt, maar het is nou eenmaal de norm.
Wit, geel, cyaan, groen, magenta, rood, blauw en zwart.
In het tijdperk van videobandjes namen we standaard 1 minuut kleurenbalk op. Niet alleen voor de editor, maar ook omdat de eerste minuut van een bandje soms slecht was of de ‘tracking’ nog niet op orde. Bovendien kon je het eerste shot niet gebruiken als het helemaal aan het begin van de tape stond.
Tegenwoordig draaien we bijna uitsluitend op zogenaamde XDCAM disks die worden ingeladen in een computersysteem. Dertig seconden kleurenbalk is nu meer dan voldoende.
Het is de kunst om de teller van de camera precies op een rond getal te laten stoppen. Een soort spelletje voor cameramensen. Voorheen dus op 1 minuut rond en nu exact op 30 seconden. Geen frame (1/25 seconde) meer of minder. Als dat op een ochtend lukt, is het een goed begin van de dag.
Wit, geel, cyaan, groen, magenta, rood, blauw en zwart.
Ik doe dit werk inmiddels ruim vijftien jaar. De eerste jaren werkte ik tegen de tweehonderd dagen, maar dat is zeker de laatste jaren minder geworden. Ik denk dat 150 dagen per jaar een voorzichtig gemiddelde is. Als je dan uit gaat van drie tapes per dag, dan is dat (15x150x3) 6750 minuten kleurenbalk. Ruim 112 uur!!! Laat ik het naar beneden afronden. Dan zit ik inmiddels bijna 100 uur te wachten op een pieptoon en een testsignaal. Twee en een halve werkweek...
Wit, geel, cyaan, groen, magenta, rood, blauw en zwart.
Wit, geel, cyaan, groen, magenta, rood, blauw en zwart.
In het tijdperk van videobandjes namen we standaard 1 minuut kleurenbalk op. Niet alleen voor de editor, maar ook omdat de eerste minuut van een bandje soms slecht was of de ‘tracking’ nog niet op orde. Bovendien kon je het eerste shot niet gebruiken als het helemaal aan het begin van de tape stond.
Tegenwoordig draaien we bijna uitsluitend op zogenaamde XDCAM disks die worden ingeladen in een computersysteem. Dertig seconden kleurenbalk is nu meer dan voldoende.
Het is de kunst om de teller van de camera precies op een rond getal te laten stoppen. Een soort spelletje voor cameramensen. Voorheen dus op 1 minuut rond en nu exact op 30 seconden. Geen frame (1/25 seconde) meer of minder. Als dat op een ochtend lukt, is het een goed begin van de dag.
Wit, geel, cyaan, groen, magenta, rood, blauw en zwart.
Ik doe dit werk inmiddels ruim vijftien jaar. De eerste jaren werkte ik tegen de tweehonderd dagen, maar dat is zeker de laatste jaren minder geworden. Ik denk dat 150 dagen per jaar een voorzichtig gemiddelde is. Als je dan uit gaat van drie tapes per dag, dan is dat (15x150x3) 6750 minuten kleurenbalk. Ruim 112 uur!!! Laat ik het naar beneden afronden. Dan zit ik inmiddels bijna 100 uur te wachten op een pieptoon en een testsignaal. Twee en een halve werkweek...
Wit, geel, cyaan, groen, magenta, rood, blauw en zwart.

werk jij maar 150!!!!!!! dagen???
BeantwoordenVerwijderenen je vindt het nog leuk ook...
waar is de cursus cameraman voor beginners????
ik dacht dat de norm 2 min was.
BeantwoordenVerwijderenmaarja het spelletje om presies op 00:02:00:00 uit te komen doe ik elke dag :D en regelmatig lukt het me ook nog. Soms enkele fames er naast