maandag 23 maart 2015

daar moet een piemel in!

We zijn in het altijd chique Maastricht. Ster onder de steden! De Europese smeltkroes, gelegen tussen de lieflijke Limburgse heuvels. Een stad die barst van de creativiteit. Stad van ontmoetingen, van levensgenieters. Een compacte stad met een grootse allure.
MVV speelt namelijk tegen NEC uit Nijmegen. Er zijn maar liefst 1.000 gepassioneerde supporters meegereisd uit de bruisende stad aan de Waal met haar gemoedelijke en bourgondische karakter. Hun club kan hier eventueel kampioen worden in de Jupiler League. Ergens op een site heb ik gelezen dat de Nijmegenaar het hart op de tong heeft en beschikt over een fijn gevoel voor humor. Dat beloofd dus veel goeds.
Deze potentiele kampioenswedstrijd wordt met vier camera’s in beeld gebracht en is rechtstreeks te volgen via FOX Sport. Ik mag deze avond CAMERA 4 doen. Een kleine camera waarmee we voor- en achteraf interviews opnemen. Ook is er speciaal voor de gelegenheid een presentatrice ingevlogen die het programma voor mijn lens aan elkaar praat. Tijdens de wedstrijd moet ik het spel van achter het doel van MVV in beeld brengen, omdat we verwachten dat NEC meer zal scoren dan de club uit Maastricht.
Na de toss loop ik met mijn camera van de middenstip in de richting van de ‘Angel Side’, de tribune waarop de harde kern van MVV staat. Als ik mijn camera net naast de reclameborden zet, zeilt er een volle beker met bier over het hek. Die petst uitelkaar, precies op het hoofd van een cameraman die er al zat.
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat de drank niet voor hem, maar voor mij bedoeld was. Zeker als even later een grote kerel aan de andere kant van het hek roept. De man kijkt met heel grote boze ogen naar mij. Ik krijg op niet mis te verstane wijze de opdracht om me te focussen op het spel. Het wordt niet gewaardeerd als ik de camera op de supporters vlak achter mij richt.
Ik ben scherp (vind ik zelf) en schreeuw terug dat zij niet met bier moeten gooien. Zolang ik geen bekers bier of pis over me heen krijg zal ik de camera niet omdraaien. Dapper beloof ik ook nog dat ik ze wel in beeld zal brengen als ze met bekertjes blijven gooien. Ik schrik van mijn eigen daadkracht en lef, maar het helpt. In de vijfenveertig minuten die volgen vliegt er geen bier meer over het hek. Wel hangen de engeltjes uit Maastricht een spandoek achter mij op, waarop staat dat FOX op zwart moet. Kennelijk zijn wij niet bepaald welkom bij de club waar ze op hun website schrijven dat gastvrijheid hoog in hun vaandel staat.
Na de eerste helft verkas ik naar de andere kant van het veld. Hier is de hele tribune vergeven aan de NEC supporters. Als onze lieftallige presentatrice aan het eind van de rust mijn kant op komt voor een korte aankondiging, zingen een paar honderd volwassen mannen haar luidkeels toe:
‘Dààààààààààààààr moet een piemel in, daar moet een piemel in. Daar moet een piemel in, daar moet een piemel in! ‘Dààààààààààààààr moet een piemel in, daar moet een piemel in. Daar moet een piemel in, daar moet een piemel in!’
Dit is natuurlijk hartstikke ludiek. Vast heel aardig bedoeld. Een vriendelijk advies wellicht, maar als je naast degene staat voor wie deze gênante serenade bestemd is, dan is het opeens helemaal niet grappig. Toch doet de presentatrice ‘gewoon’ haar werk en het is razend knap dat ze zich niet van de wijs laat brengen door steeds meer kelen die dit stomme lied meebrullen.
Tijdens de hele tweede helft vraag ik me af waarom we zijn blijven staan. Blijkbaar vinden we het al vrij normaal dat we onder dit soort omstandigheden ons werk moeten doen. Ik kan niet eens meer zeggen wat voor mij de grens is.
Na afloop van de wedstrijd, als wij interviews opnemen in de catacomben, horen we dat het buiten het stadion behoorlijk onrustig is. Via de intercom hoor ik blaffende politiehonden. In onze peperdure regiewagen, die vlak naast het stadion staat, zitten ze niet bepaald op hun gemak te werken.
Als we klaar zijn en met al onze spullen richting materiaalwagen willen, blijkt dat alle hekken van het stadion op slot zitten. Het duurt zeker een half uur voor we er eindelijk uit kunnen.








11 opmerkingen:

  1. Eelco Dautzenberg24 maart 2015 om 09:11

    Hahaha, Rein, heel herkenbaar. Ik vraag me al jaren af waarom er nog naar zo'n clubs gegaan word, zolang er niets aan die "supporters" word gedaan! Tuurlijk van de ene kant begrijp ik het wel, maar aan de andere kant: politie voert actie om veiligere werkomstandigheden, treinpersoneel doet dit ook, maar je zult tegenwoordig maar cameraman zijn in een voetbalstadion. Ik denk dat de kop van jut het op een gemiddelde kermiszondag gemakkelijker heeft. Ook ik heb jaren geleden al meegemaakt dat Helene werd "toegezongen" door "supporters". Gelukkig is zijn een echte vakvrouw die zich niet gauw van de wijs laat brengen, maar leuk is anders! En de biergooiende supporters: ook heel herkenbaar... Ik ga al lang niet meer "in discussie" met ze... Ik hou van voetbal; en om dit mooi in beeld te brengen, maar vooral de "supporters" , met name de harde kern, maakt het werk een stuk minder mooi en soms zelfs onveilig! Voor RTL worden we tegenwoordig zelfs met 2 cameramannen naar het stadion gestuurd: eentje voor de beelden, de ander om de boze supoorters bij de cameraman weg te houden... Gekkenwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja Rein. Dat het personeel de dupe is van de acties van de werkgever is natuurlijk erg vervelend. Maar dat FOX niet welkom is in de stadions is evident. De mensen die al jaren trouw bij hun club gaan kijken zien het voetbal verpest worden door de zender. Mensen die aan het begin van het jaar al kunnen gaan strepen welke wedstrijden ze niet kunnen gaan, ondanks dat ze seizoenskaarthouder zijn. Enkel en alleen door het commerciële belang waardoor de mensen zich tegenwoordig ook op maandag en vrijdagavond mogen haasten om op tijd bij de wedstrijd te zijn, als ze het überhaupt al halen. Gevolg is dat de kijker op TV belangrijker geacht wordt dan de supporter in het stadion, wat natuurlijk de omgekeerde wereld is. Tel daarnaast bij op dat de journalisten en fotografen die al jaren trouw bij de clubs komen en warm onthaald worden door de supporters ineens gedwongen worden om FOX hesjes te dragen en als wandelend reclamebord te fungeren. De zender die zich profileert als voetballiefhebbend maakt juist alles kapot wat een voetballiefhebber zoekt. Daarnaast bepalen de clubs met het geld gewoon wat er gebeurt, de kleinere clubs en hun supporters zitten dan met de negatieve gevolgen. Gooi er een bak geld tegenaan en drijf daarmee je zin door, dat zou het motto van FOX moeten zijn.

    Dat jij daar geen bekers bier of pis voor in je nek verdient is evident. Maar zoals een vertegenwoordiger van het CvB van de VU vijandig onthaald wordt in het maagdenhuis, is het niet raar dat de supporters FOX en haar personeel liever kwijt dan rijk zijn. De boosdoener is toch écht FOX, al is de reactie van zo'n vlag dan wel zoals het hoort. Die bekers pis niet natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Alleen maar omdat ik er geen fan van ben dat dergelijke reacties een heel leven lang online blijven staan. Je weet het hè, associaties zijn snel gemaakt. Zo wordt een journalist als uithangbord van FOX gezien, zo wordt ik als niet-anonieme voetbalsupporter door dit soort artikelen als hooligan gezien. Vind het de potentiële moeite niet waard, maar bedankt voor de inhoudelijke reactie. Schande van het onthaal. Bijna net zo schandalig als wat FOX met het Nederlandse voetbal doet.

      Verwijderen
  4. Ik zit zelf in een hulpverlende branche en agressie neemt hand over hand toe het slaat echt nergens meer op.
    De straffen voor verbaal en fysiek geweld moet zo hoog zijn dat bij rellen na zo'n wedstrijd iedereen 2 jaar cel of 10000 € boete moet krijgen dan dimmen ze wel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem, schande van het onthaal? Omdat ik een opmerking maak over het feit dat jij een opmerking plaatst, maar graag anoniem wil blijven? En wat een vergelijk. Ik gooi geen bekers bier in jouw richting. Zing geen liedjes. Vind het alleen niet zo dapper. Voetbalsupporters zijn in de groep heel stoer, anoniem ook, maar gewoon je naam erbij zetten, ho maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het onthaal dat je bij de club kreeg als journalist.... En volgens mij heb ik haarfijn uitgelegd waarom ik in deze situatie liever anoniem reageer. Heeft niets met stoer doen te maken (volgens mij doe ik dat ook helemaal niet)... Ik bied alleen een weerwoord op je verhaal. Ondanks dat ik je als slachtoffer zie en het problematisch vind hoe er met journalisten omgegaan kan worden in stadions, wilde ik je even het grotere plaatje voorhouden. Want in je hele relaas lijkt het alsof je onwetend bent over de aanleiding van de heftige reacties.

      Maar focus vooral op de naam die erbij staat, en niet op de boodschap. Ondanks dat ik volgens mij toch heel normaal gereageerd hebt doe je precies dat wat ik al verwachtte, iemand die wangedrag veroordeelt maar toch een nuancering aan wil brengen wordt al snel gelijk gesteld als degenen die zich misdragen. Jouw woorden zijn er het perfecte voorbeeld van, en dat is precies de reden waarom ik anoniem reageer. Omdat mensen door onwetendheid het verschil niet kunnen herkennen.

      Maar ja. In twee reacties op mijn reacties reageer je op vorm (het anonieme reageren en de misinterpretatie van het woord onthaal)... Van een journalist verwacht ik eigenlijk wat meer diepgang. Don't judge a book by its cover is het toch?

      Verwijderen
  6. Anoniem, het zinnetje van onthaal begreep ik inderdaad even niet. Excuus daarvoor.
    Verder heb ik er geen enkel begrip voor dat supporters zich afreageren op mensen die slechts ingehuurd zijn om hun werk te doen. Als je het niet eens bent met de werkwijze van FOX moet je niet bij mij zijn. Stuur een brief naar FOX en naar de ECV of ga eens met de clubleiding praten. Blijf uit protest met z'n allen weg of neem je massaal geen abonnement! Verzin iets ludieks, maar laat mij met rust. In mijn blog beschrijf ik alleen wat er gebeurde en hoe ik het ervaren heb. Tot slot wil ik nog even zeggen dat wij cameramensen de beelden maken waar jullie als voetbalsupporters zo graag naar kijken. Wij werken vandaag voor de NOS, morgen voor SBS of RTL en overmorgen voor FOX. Wij doen de Jupiler League, de Eredivisie, UEFA CUP, Champions League en het Nederlands Elftal. Bedenk eens, als je de volgende keer onderuitgezakt op de bank zit te genieten van een fijn potje voetbal, dat daar dezelfde cameramensen staan te werken die bij jouw cluppie uitgescholden worden. En weet dat wij niet alleen bij jouw club de bekers bier om onze oren krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Laat ik voorop stellen dat ik een groot voorstander ben van de vrije nieuwsgaring. Journalisten moeten ten alle tijde hun werk fatsoenlijk uit kunnen oefenen zonder gehinderd of geïntimideerd te worden. Dat dit ook in stadions voorkomt is een kwalijke zaak. Het tweede probleem is hier natuurlijk de freelancer. Als PVV'er hoef je geen krakersbolwerk in te stappen om je flyers op te hangen en uit te delen, de associatie van ideeën die haaks op elkaar staan zorgen voor een spanningsveld. Nu ben jij freelancer, en officieel dus geen "onderdeel van" FOX. Die grote slechte organisatie, met ideeën die haaks staan op de beleving en belangen van voetbalsupporters in stadions. Dat jij door die associaties toch de dupe wordt kan ik niet verdedigen.
    De frustratie an sich echter wel. Je stelt een paar voorbeelden (verzin iets ludieks, ga de dialoog aan)... Ik kan je op het hart drukken dat deze initiatieven al vele malen geprobeerd zijn, en eigenlijk uitgeput. Elke club heeft haar eigen sfeeracties gehouden tegen FOX, vaak meerdere malen per jaar, die worden niet door FOX in beeld gebracht uiteraard. Ik vraag me eigenlijk ook af of je de vlag bij MVV in beeld mocht brengen van de regie?

    Een open dialoog werkt als er gelijkwaardigheid is van gesprekspartners en daarnaast transparantie. Beiden ontbreken. Er zijn zowel in ere- als eerste-divisie meerdere supportersinitiatieven die ageren tegen de "vinger in de pap" van FOX. Maar die staan machteloos. Elke ludieke uiting van supporters die dit aankaart wordt steevast genegeerd. Dit is bijzonder frustrerend, die machteloosheid. Toekijken hoe je "van bovenaf" een hoop ontnomen wordt, en er niets tegen kunnen doen. Je niet serieus genomen voelen, de afbraak meemaken, en alle gangbare bronnen die uitgeput zijn.
    Ik ben zelf niet zo'n supporter die dan overgaat tot agressiviteit, ik ben echter wel zo'n supporter die exact dezelfde beleving van frustratie heeft. Dat mijn persoonlijke grens daar anders ligt dan bij sommige anderen, so be it. Ik denk dan ook aan pownews-journalisten die bij pak hem beet elke demonstratie onrechtmatig aangepakt worden. Tuurlijk is hun aanwezigheid bij een AFA-demonstratie of een kraakpand provocerend en werkt het als een rode lap op een stier, maar die mensen in hun werk hinderen is voor mij ten alle tijde not-done. De aanwezigheid van FOX in stadions is diezelfde rode lap, spijtig dat jij als freelancer daar persoonlijk mee geassocieerd wordt, en zoals ik nogmaals benadruk, geen excuus voor de heftige persoonlijke reacties. Maar de collectieve afkeer begrijp ik volkomen.

    Het zou al een vooruitgang zijn als de cameramensen misschien voortaan óók het tegengeluid in beeld brengen. De ludieke acties (die er in overvloed zijn in de stadions) die ageren tegen FOX zijn toch altijd het uitgangspunt. Dat meenemen in verslaggeving vind ik stiekem een plicht van een goed journalist. Al begrijp ik dat het voor een freelancer een persoonlijke belangenafweging is, je zal er geen vriendjes mee maken bij FOX. Relevantie vind ik het echter wel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem, Je moet echt niet bij de cameraman zijn. Die bepaalt niet wat er in de uitzending komt. Bovendien is dit allemaal niet nieuw. Ik ben 20 jaar cameraman en al zo lang krijg ik in stadions muntjes naar mijn hoofd geslingerd, ingevroren Snickers, bekers bier en pis, aanstekers, bakjes patat en ik heb zelfs een keer verschillende paraplu's opgeraapt naast mijn camera.
    Afijn, wat mij betreft stoppen we met deze discussie. We komen er toch niet uit. Jij krijgt jouw standpunt niet helemaal verkocht en ik het mijn niet helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben het eens met wat d'r "faine miensch" uit Landgraaf zegt. Overigens is het dieptriest dat zoals Eelco het omschrijft er twee cameramannen naar een voetbalwedstrijd moeten, waarbij de een de supporters op afstand moet houden. Aan de ene kant moet je ook blij zijn dat die Sjengen niet weten dat je oorspronkelijk uit wat tegenwoordig Sittard-Geleen heet afkomstig bent. Je zou dan weleens aangezien kunnen worden voor aanhanger van de groen-gele club uit Sittard....

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.