maandag 25 september 2006

advies

Utrecht. Zou het meisje van het reisbureau veel ervaring hebben? Ik denk het niet. Volgens mij is ze 20 en de onzekerheid waarmee ze door de Oad-brochure bladert verraadt onkunde. Voor antwoord op mijn vragen moet ze telkens een collega raadplegen.
Wendy -de naam staat op haar borst- lijkt me een Ibiza-type. Cuba kent ze niet. Van Havana heeft ze wel gehoord. Schijnt een smerige stad te zijn. Misschien is het beter om 140 kilometer verderop in een beach-resort te verblijven.
Dat bepaal ik zelf wel. Ik heb een afspraak met Fidel Castro en ga liever in de puinhopen van het communisme zitten dan in een all-inclusive toeristenreservaat met polsbandje. Ik wil cultuur en sigaren, geen hordes domoren en goedkope Pina Colada.
Ze begrijpt mijn irritatie niet en zoekt vlijtig verder naar beschikbare vluchten en goedkope hotelkamers. Ondertussen blader ik in dikke folders. De slogan 'Wij begrijpen waar u heen wilt' lijkt me niet van toepassing, maar het staat wel op de cover. Van de foto's in de brochure krijg ik geen zin om op vakantie te gaan.
Wendy wilde vast 'iets met toerisme'. Ze is terecht gekomen in een kaal en sfeerloos reisbureau. Niet bepaald de plek waar het avontuur je toelacht. Ze zit hele dagen aan een leeg bureau, voor een stelling met boekjes van Arke, Neckermann en Tui. De meeste mensen die hier komen willen een voorspelbare bestemming voor weinig.
Ik weet precies wat ik niet wil, maar kan niet uitleggen wat ik wel wil. Ondanks alle reiservaring ben ik nog steeds niet goed in het boeken en plannen van een trip. Meestal wordt alles voor me bedacht en geregeld. Pas als ik op vakantie ga moet ik mijn eigen keuzes maken. Dat lukt niet altijd, omdat ik goedkoop wil reizen, maar wel met een bepaalde mate van luxe. Ik ben verwend.
De medewerkster laat voorzichtig doorschemeren dat ze liever de Surinaamse mevrouw wil helpen die tussendoor informatie vroeg over vluchten naar Paramaribo.
Prima.
Het duurt mij ook te lang. Ik besluit met de informatie die ik heb gekregen thuis verder te zoeken. Lang leve internet. Bovendien was het een opwelling, een reisje naar Cuba. Geen idee of er ooit iets van terecht zal komen…

4 opmerkingen:

  1. Ze zou echt even op arke.nl moeten kijken. Die hebben een nieuwe zoek manier waarbij je op weer, bestemming, regio, etc. etc. kan zoeken.
    En met de bestemming die je gevonden hebt kan je altijd nog naar een Arke reisbureau voor extra informatie (mis noodzakelijk)

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet direct. Maar ik werk wel voor ze :-) En ach een beetje promotie voor een klant kan nooit kwaad toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cuba.... gaaf!!Staat ook al jaren
    op mijn vakantie-verlanglijstje.
    Juist de voorpret van het plannen
    van zo n trip is gaaf, je waant je dan al een beetje ter plekke.
    Enne mss is het nog avontuurlijker
    als je een plekkie kan vinden bij
    een Cubaanse familie, soortement
    pensionnetje zeg maar...
    Steun je ook nog eens de lokale bevolking ipv zo n all-inclusive toestand, brrrrr zou niks voor mij zijn zo n armbandjes all- in bestemming,
    groetjes Vivianne

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.