woensdag 6 oktober 2010

overname dutchView (door Team)



Hilversum. De investeringsmaatschappij die grootaandeelhouder is van Team Facilities heeft besloten om ook de aandelen van DutchView te kopen. Het is duidelijk dat zo een stukje concurrentie van de Nederlandse facilitaire markt zal verdwijnen. Je kan op vijf vingers uittellen dat de montage en storage bedrijven straks waarschijnlijk ParkPost of Avidrome heten, er komt op termijn één groot registratiebedrijf (onder de noemer DutchView) en het is de vraag hoe lang de twee ENG bedrijven naast elkaar blijven bestaan.
Toch denk ik niet dat deze overname gaat leiden tot betere tarieven of (nog mooier) hoger loon voor het personeel. Vroeg of laat kost het banen en als er al wordt verdient aan deze efficiencyslag dan verdwijnt dat in de zakken van investeerders. Het is hen vooral te doen om de winst die ze boeken wanneer de handel over een jaartje of vijf weer wordt verkocht aan een andere partij.
Wat ik zelf van dit grote nieuws moet vinden weet ik nog niet precies. Het is lastig om nu al te overzien wat voor mij de gevolgen zullen zijn. Feit is dat DutchView ENG, DutchView registratie, Team Facilities ENG en Team Facilities Meercamera samen op dit moment mijn grootste opdrachtgever vormen. Hoe dan ook zal ik -linksom of rechtsom- iets merken van deze overname. Maar het heeft weinig zin om me nu druk te maken over zaken waar ik toch geen invloed op heb.
Wel interessant is dat de firma Viditech Broadcast Facilities straks de derde partij op het gebied van reportagewagens in Nederland wordt. Producers en verkopers, die gewend zijn om meer dan twee offertes op te vragen, komen automatisch bij de mannen uit Hengelo terecht. En ik ga hier geen reclame maken, maar een stukje groei gun ik die sympathieke firma van harte. Viditech is namelijk nog echt een familiebedrijf met een buitengewoon vriendelijke uitstraling. Korte lijnen, geen fratsen en een eigenaar die zelf wekelijks met zijn poten in de klei staat en zodoende beter weet wat er speelt en waar het om draait dan de meeste baasjes in Omroepland.   
Een ding is zeker: Niemand wordt rustiger van alle aanstaande veranderingen. Toch zullen we er mee moeten leren leven dat het voorlopig blijft rommelen in onze branche. Ik ben benieuwd wat het volgende nieuwsbericht is dat alles op zijn kop zet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.