maandag 24 oktober 2011

sluikprogramma's

Misschien is het U wel eens opgevallen, na afloop van een voetbalwedstrijd op tv. Terwijl U wilt kijken naar het bord waarop de geldschieters van de Eredivisie staan, komt er telkens een trainer of speler hinderlijk in beeld. Dat is verplicht. Ze moeten iemand onnozele vraagjes stellen, terwijl U niets liever doet dan bestuderen wie het potje voetbal op tv mogelijk heeft gemaakt. Het is eigenlijk hartstikke irritant als er iemand voor de vakjes met sponsornamen staat, maar dat moet. Sluikinterviews zijn het. Dat is allemaal contractueel vastgelegd. Wij cameramensen hebben daar al helemaal niets over te vertellen. Ons wordt opgedragen om die persoon scherp in beeld te brengen, terwijl ook wij het liefst de focus leggen op de logo's van bedrijven die zo joviaal zijn om mee te betalen aan onze topsalarissen.
Zo begrijp ik ook niet waarom voetballers ruim negentig minuten hinderlijk voor de ledschermen met reclame, die langs het veld staan, mogen rennen. Je kan de teksten soms heel slecht lezen, als iemand bijvoorbeeld een bal gaat ingooien. Zouden die spelers wel weten wat het kost om die boarding te plaatsen?
Deze week keek ik naar het tv programma The Voice of Holland. Gaan ze, tussen het eten van Haribo snoepjes door, heel irritant staan zingen. Wie zit daar nou op te wachten? Je kijkt toch ook niet naar Goede Tijden Slechte Tijden voor het verhaal, maar om te zien hoe gemakkelijk het is om een Campina Breaker te eten of een flesje Yakult leeg te drinken. Ik vind dat gedoe met Ludo en Janine maar afleiden hoor.
Het vorig jaar keek ik naar een programma dat deels was bekostigd door de Gemeente Lelystad en kreeg zin om daar te gaan wonen, maar de inhoud van het programma (bij de publieke omroep) leidde me zo af dat ik bijna vergat waar het om draaide. Lelystadpromotie natuurlijk.
Dit verhaal is trouwens mede mogelijk gemaakt door Hotel Heijenrath, het leukste hotelletje van Nederland. Daar vandaan kan je geweldige wandelingen maken door het prachtige Limburgse land, maar in deze tijd van het jaar raad ik je wel aan om eerst wat warme kleding aan te schaffen bij Thermowear. Maar dat terzijde.
Je ziet steeds meer 'programmaplacement' tussen de producten op televisie en ik vind dat irritant. Ik wil gewoon zien wat de Praxis verkoopt en zit niet te wachten op een handige klusser die gaat praten met mensen die niet weten hoe een drevel werkt. Of een klopboor. Zo hoeft Herman den Blijker voor mij ook niet te koken aan boord van een cruiseschip. Laat me de voordelen van zo'n boot maar zien als dat is waar het om draait. Ik begrijp ook niet waarom ik moet kijken naar dansende mensen als ik alleen geïnteresseerd ben in een rolletje Mentos.
Wat dat betreft zijn de Sterblokken misschien nog wel de meest geloofwaardige televisieminuten op een avond. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Of ben ik cynisch en toe aan een rustgevend weekendje Zuid Limburg? Hotel Heijenrath  heeft alles in zich voor een uniek stukje ontspanning. Maar neem wel je warme sokken van Thermowear mee!




4 opmerkingen:

  1. @Bram: Wat heb je hier voor moeten schuiven ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha,.... Héél vervelend, die sluikreclame. Zeg dan gewoon waar het op staat! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jan...nog niets... maar we hebben het er graag voor over.

    @Jan Rein de komende weekenden zitten helaas al vol maar daarna zouden we zeggen namens Hotel Heijenrath te Heijenrath... WEES WELKOM !!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.