maandag 11 juni 2012

10 slechte openingszinnen... (voor een praatje met mensen van de televisie)


Wij van de televisie; wij komen nog eens ergens. En we maken wat mee, zeg. 
Over het algemeen trekken we behoorlijk de aandacht met grote camera's en microfoonhengels met harige poezen tegen de wind. Enorme uitschuifbare reportagewagens, cameracranes of kilometers rode kabel. Vinden we leuk. We parkeren op de stoep en staan overal vooraan. Druk doen en opvallen is nog net niet onze core-business.
Het is dan ook niet vreemd dat 'gewone mensen', die zulk spektakel niet elke dag zien, overdonderd zijn en vragen stellen.
'Hey! Zijn jullie van de televisie ofzo?'
Natuurlijk moeten wij van de televisie op dit soort vragen serieus antwoord geven. Anders zijn we arrogant. En het is flauw om bijdehand te reageren met: 'Nee, wij zijn van de plantsoenendienst!' Dat weten wij ook wel.
Maar...
Het zijn altijd dezelfde vragen. Vaak ook best wel stomme vragen. Vragen naar de bekende weg. Of vragen waar wij het antwoord ook niet op weten. Kortom, niet de handigste openingszinnen voor een leuk gesprek met iemand van de televisie. Als je een cameraman of zijn assistent wil versieren, moet je in elk geval met iets beters komen. (Of toevallig ook nog woest aantrekkelijk wezen.) Wie liever geen melig antwoord wil krijgen en graag serieus genomen wordt, moet de volgende teksten in elk geval zo veel mogelijk proberen te vermijden.

Want hier zijn 10 slechte openingszinnen voor een gesprek met de mensen van de televisie:

10 Hey, zijn jullie van de televisie?

9 Wat een kabels! Kan dat niet draadloos?

8 Mijn ontvangst van RTL4 is niet zo goed. Kunnen jullie dààr niks aan doen?

7 Werk je dan ook vaak met bekende Nederlanders?

6 Hey, AT5!!!
In Limburg is elke camera(man) van L1, in Enschede zijn we allemaal RTV Oost en in de elf steden worden we standaard aangesproken in het Friesch, omdat ze denken dat we van Omrop Fryslân zijn. Ook al is de plopkap van de microfoon overduidelijk van de NOS, 1Vandaag, RTL4 of Nieuwsuur.

5 Ben ik in beeld?
'Mag ik ook even op de camera?' (Dat mag nooit. Daar gaat 'ie namelijk kapot van!)

4 Mijn handycam is veel lichter/kleiner!

3 Doe je dit vrijwillig? (Of wat doe je de rest van de week?)

2 Waar zijn jullie van?

1 Wanneer wordt het uitgezonden?



8 opmerkingen:

  1. haha, herkenbaar!
    Ook gehoord: 'van welke televisie zijn jullie?' (de kleurentelevisie maar dat zou flauw en arrogant zijn) en 'Komt dit in de krant'? (probeer daar maar eens een serieus antwoord op te geven)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "zeg, zet je ook wel eens iets geks in de autocue? En dat ze dat dan gaan oplezen enzo?"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En de standaard antwoorden:
    10- Wij doen rioolinspectie
    9- Jawel, maar dit scheelt heen en weer lopen met schijfjes
    8- Probeer eens de antennekabel rechtstreeks met het stopcontact te verbinden
    7- Jij bent de eerste
    6- Wij zijn van Net Niks
    5- Helaas. Omroepregels schrijven voor dat je volledig naakt moet zijn
    4- Natuurlijk. Wij zijn ook veel sterker
    3- Dit moet van m'n reclasseringsambtenaar
    2- Zie antwoord 10 of 6
    1- Het was live maar we zijn net klaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De mooiste ooit gehoord: "Ah, u bent van de radio om foto's te maken."

    Nog een aantal klassiekers:
    * Ik ben ook wel eens op tv geweest.
    * Kent u die en die? Die heeft bij mij op school gezeten.
    * U bent van de krant?
    * Mij internet doet het heel slecht. Kunt u...
    * Ik wil niet op de foto hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed artiekel en zeer herkenbaar, maar ook bekende acteurs kunnen soms vreemde vragen stellen. Een tijdje geleden ging ik 1 van de acteurs van Swiebertje interviewen thuis. Camera-opstelling gemaakt, alles tot in detail uitgelicht, geluidsman en verslaggever mee en noem maar op. Na het interview van een uur vroeg diegene: "En wanneer komt dit op de radio?"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gedo van der Zee12 juni 2012 om 11:29

    Weet je nou echt waar al die knopjes voor zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. in mijn tijd liep de ontwikkelaar door die dikke rode kabels.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, ook acteurs stellen soms vreemde vragen.
    Cameraman tegen actrice: Zou je een stapje naar links kunnen doen?
    Actrice: Waarom?
    Cameraman: Dan kom je ook op de televisie.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.