zondag 19 januari 2014

een lesje economie voor beginners

Ik ontving onlangs onderstaande mail:

Beste meneer. Ik ben Lorenzo de Prins en ben beginnend producent met mijn eigen internet productie wil ik een serie maken genaamd de avonturen van Luc alles was geregeld tot dat de cameravrouw afzegden, helaas hebben we nu geen cameramensen meer, en de opnames beginnen al op 11 januari ik wil u vragen of u mijn wilt helpen ik ben momenteel nog aan de opleiding bezig dus de serie betaal ik uit eigen zak u moet dus begrijpen dat ik geen vergoeding kan bieden wel zal ik u naam op de website Facebook twitter en aftiteling en imdb zetten. Graag hoor ik van U.

MVG

Lorenzo de Prins

Met deze mail in mijn achterhoofd ben ik vanmorgen naar de bakker gegaan en heb gevraagd of het mogelijk was om een gratis brood mee te nemen. De bakker keek mij gek aan, maar ik heb hem in mijn beste Nederlands uitgelegd dat ik cameraman ben en dat het in mijn wereldje heel normaal is om te vragen of iemand zijn diensten gratis wil aanbieden. Als tegenprestatie heb ik het bakkertje nog toegezegd een link naar zijn site op mijn Facebookpagina te zetten.
Zonder brood keerde ik huiswaarts.
Mijn auto moest naar de garage. Een grote beurt. Ik ben naar mijn vaste adresje gereden en heb de allervriendelijkste garagehouder gevraagd om mijn auto onder handen te nemen. Voor niks. Binnen een minuut stond ik weer buiten. Op het aanbod om een paar reclametweets naar mijn volgers te versturen werd niet gereageerd. Heel gek.
Ik zou Lorenzo best willen helpen. Misschien is het een nieuwe John de Mol in de dop en is zijn plan nog origineler dan Big Brother. Alleen kan ik dat niet helemaal opmaken uit zijn mail. Bovendien moet ik een camera inhuren en het bedrijf waarmee ik doorgaans zaken doe heeft die camera op haar beurt weer gekocht bij Sony. Het schijnt dat Sony geen camera's meer verkoopt op basis van wat reclame in de social media. Dus heeft dat facilitair bedrijf heel ouderwets voor dit apparaat betaald. Het schijnt dat ze het graag willen terugverdienen.
Heel kinderachtig.
Ik heb Lorenzo de Prins een bericht teruggestuurd en hem uitgelegd dat ik helaas niet kan helpen. Ook kon ik het niet laten om een opmerking te maken over zijn taalgebruik. Daarop heb ik van Lorenzo niets meer vernomen. Het is nu twee weken geleden.
Wellicht komt hij na een aantal harde lessen toch nog goed terecht. Ik gun het hem van harte, maar als ik hem, de AV-studenten in Nederland en alle beginnend producenten nog één tip mag geven, dan is het:

Denk goed na voor je op 'SEND' drukt!
Lees je mail een paar keer over of -als het echt belangrijk is- laat hem eerst even controleren door iemand in je omgeving.


* De naam van de mailschrijver heb ik veranderd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.