zondag 31 december 2017

dag 2017, hallo 2018

Ik geef gelijk toe dat je er licht neurotisch voor moet zijn, maar ik heb een fotodagboek. In principe maak ik elke dag foto’s en elke avond stop ik er eentje in een aparte map. Deze foto krijgt als bestandsnaam de datum van die dag (171231) en daarmee staan ze allemaal keurig op volgorde. Het is meegenomen als het mooie foto’s zijn, maar doorgaans moet het plaatje vooral iets vertellen over die dag of de plek waar ik ben geweest. Dit doe ik al sinds 2005. Voor ieder jaar heb ik een map met de titel ‘fotodagboek’. Aan het eind van een jaar is het aardig om daar even doorheen te scrollen. Het geeft een aardig beeld van alles wat ik heb meegemaakt.
De map van 2017 bevat nu 303 foto’s. Het is geen optie om die hier allemaal even te tonen. In de eerste plaats omdat ik niet weet hoe dat moet, maar ook omdat er privéfoto’s tussen zitten die ik lekker voor mezelf houd. Om nieuwsgierigen toch een beeld te geven wilde ik tien plaatjes selecteren, maar dat is niet helemaal gelukt. Een redelijk willekeurige greep:



170208
Het Noordelijk Lijsttrekkersdebat in Groningen
Verkiezingen zijn altijd goed voor onze handel. Ik was bij twee debatten en tijdens de uitslagenavond bij het feest van D66.


170217
De Medicijnmannen
Een invalbeurt voor een programma over wonderlijke middeltjes. Deze aflevering ging over slaapproblemen en zo kwamen we bij een bijzonder vreemde ceremonie in Schoonhoven. Het was alsof ik weer voor Paradijsvogels mocht draaien.


170310
Andere Tijden Sport
Het is in mijn geval altijd lastig om meerdere draaidagen voor een programma in te plannen, want ik werk maar vier dagen in een week, sommige opdrachten zijn lang vooruit vastgelegd en ik heb ook nog eens een vaste papadag die behoorlijk in de weg kan zitten. Daarom is het super fijn als een programmamaker zijn best doet om een beetje rekening te houden met de volle agenda van een cameraman. In het geval van de Andere Tijden Sport over John Blankenstein is dit goed gelukt. Hulde aan Kees Jongkind.


170420
College Tour
Een nieuwe titel die ik vanaf dit jaar mag toevoegen aan de lange lijst met interessante programma’s waarvoor ik heb mogen werken. De gasten bij College Tour hebben altijd een boeiend verhaal. Het is een programma dat echt ergens over gaat en daar houd ik van.


170531
Huldiging Tom Dumoulin
Een last minute klus waar ik erg graag bij wilde zijn. Zo graag dat ik mezelf twee keer had verkocht deze dag. Een beetje dom natuurlijk, maar ook een wijze les. Je moet als cameraman ook weer niet té gretig zijn.


170604
Pinkpop 2017
Jaarlijks feestje. Ik hoef hier niet meer uit te leggen hoe vrolijk ik word van deze dolle dagen met geweldige collega’s in Landgraaf. Zelfs als het programma op mainstage een keer een beetje minder spectaculair is. Pinkpop is echt een van de belangrijkste redenen waarom ik cameraman geworden ben. En nu maar bidden dat ik er in 2018 gewoon bij ben als Pearl Jam en The Foo Fighters weer komen.


170615
Podium aan Zee
Klassieke muziek op de Pier in Scheveningen. Een strak blauwe lucht en knalrode schoenen. Moet ik meer uitleggen? Het was prijs schieten. Een heerlijke opdracht. En diep respect voor de geluidsman die alle muziek mooi heeft opgenomen, ondanks een straffe zeewind.


170617
Stofwisseltour
Twee dagen ‘maatjestijd’ op de motor voor een bijzonder project van de NOS. Met cameraman/motorrijder Joost Tenniglo mooie beelden gemaakt van mensen die op de fiets geld inzamelden voor onderzoek naar een zeldzame ziekte.


170625
NK Wielrennen
Ik ben dol op wielrennen. Ik kijk altijd uit naar de Amstel Goldrace en het NK Wielrennen, nu ik mijn kinderen geen drie weken meer kan missen om naar de Tour de France te gaan. En gelukkig ben ik niet de enige die bij een koers de hele dag loopt te stralen. Weer of geen weer.


170627
Lerarenstaking
Misschien wel mijn persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar. De actie die ik spontaan verzon, om de leraren van Daltonschool Apollo 11 in De Meern een hart onder de riem te steken tijdens hun werkonderbreking. Het is op een leuke manier een beetje uit de hand gelopen. We hebben met een aantal ouders de kinderen opgevangen op het schoolplein en met stoepkrijt een rode loper gemaakt voor het team dat een uurtje later kwam. En toen de meesters en juffen arriveerden hadden we muziek, een erehaag van ouders en kinderen, toeters, confettishooters, protestborden, bloemen en taart voor het team. Niet alleen de lokale media was er op afgekomen, maar ook het NOS Jeugdjournaal.


170801
Vakantie Denemarken en Zweden


170808
Klassiek viert de Zomer
Direct na een heerlijke zomervakantie nog een week voor de NTR naar Toscane, dat was een cadeautje. Met een fijn team op bezoek bij leuke mensen en een bijzonder klassiek festival op unieke locaties. Een genot voor de hartwerkende cameraman die zijn lol op kon langs schitterende cypressenlaantjes, in oude kloosters, bij een klavecimbelbouwer, in wijnkelders en in de Italiaanse keuken. En elke avond een betoverende zonsondergang, omdat die altijd mooi meegenomen is.


170827
Brabantse Dag
De Brabantse Dag is al een fantastische klus die gelukkig elk jaar terug keert, maar als je dan ook nog eens je eigen assistent mee mag nemen wordt het helemaal leuk. En meneer wilde natuurlijk het allerliefst even de scannercrane bedienen. ‘Super simpel, papa! Het is net een Playstation…’


170831
Markerwadden
Je komt nog eens ergens. Bijvoorbeeld op natuurgebied De Markerwadden in aanleg. Op zoek naar vogeltjes die deze dag niet in grote getale te vinden waren, maar wel lekker op pad met Jan, Rick en Menno voor Vroege Vogels. Een programma waarvoor ik sowieso altijd graag op tijd mijn bed uit kom.


170919
Prinsjesdag
Die stond nog op de bucketlist. Van alle grootste jaarlijkse televisie-evenementen had ik deze nog niet eerder gedaan en dus wilde ik graag bij wijze van grote uitzondering mijn papadag inwisselen voor een shot van Prinses Beatrix die van achter een raam wuifde naar haar zoon in de Glazen Koets. Een hele ochtend wachten tussen gillende schoolkinderen en drie keer verplaatsen om precies op de juiste plek te staan. Alles voor dat ene plaatje. Maar het lukte. Zelfs door het glas van de koets heen zag je de oude Koningin zwaaien naar de nieuwe Koning. En als zij verder had gekeken, dan had ze een dolgelukkige cameraman gezien.


171208
Helden van de Top2000
Vanavond op televisie op het moment dat we de oliebollen ontkurken. Een heerlijk concert met het aftelmoment en de klok. Een paar weken geleden al opgenomen in de Afas Live en dat was een geweldige avond. Ik vind altijd het moment het mooist waarop het publiek in de zaal staat te wachten op het begin van zo’n concert en dat dan opeens de cameramensen en de volgspotters hun posities innemen. Dan wordt iedereen onrustig, gaan de mensen nog een paar stappen naar voren en voel ik me super cool als piepklein onderdeel van de show.


En toen was het jaar alweer voorbij. Voor mij persoonlijk was 2017 een heel goed jaar. Als 2018 net zo afwisselend en vrolijk wordt, dan teken ik daar direct voor. Ik wens jullie ook allemaal een gezond en afwisselend nieuwjaar met veel geluk en succes in de dingen die je graag doet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.