Indianapolis. De grandprix van Amerika 2005 was met stip de meest bizarre Formule1 race uit mijn carriere. In negatief opzicht is vandaag geschiedenis geschreven op Indiana Motorspeedway. Veertien van de twintig raceauto's zijn niet van start gegaan in de grandprix van Amerika, omdat bandenleverancier Michelin de veiligheid niet kon garanderen in bocht 13. Na de klapper van Ralf Schumacher is gebleken dat de banden die het Franse bandenmannetje bij zich had niet geschikt waren voor de snelle laaste bocht van dit circuit. Een rampzalige misser.
De bandenfabrikant en de teams die rijden op Michelin-rubber hebben dit weekend alles geprobeerd om de regels aan te passen en om een chicane in de betreffende bocht aan te laten leggen, maar daar wilde de FIA gelukkig niets van weten. Eigen schuld, dikke bult. Het resultaat was een belachelijke race, een farce noemde Paul Stoddart het, heel slecht voor de sport en met name het publiek was de grootste verliezer, maar als je de sport serieus neemt kan je ook niet zomaar de regels aanpassen. De afstand van een marathon wordt ook niet aangepast als een aantal lopers niet genoeg getraind hebben en de doelpalen bij voetbal worden niet verkleind voor een kleinere reservedoelman.
Tot het laatste moment was het spannend of er nog iets zou veranderen, maar na de opwarmronde kwamen alle auto's met Michelinbanden terug in de pits. Er gingen zes auto's naar de start.Dat hing al een dag in de lucht en ik moet zeggen dat ik, sinds ik zaterdagmiddag FIA chef Charly Whiting hoorde zeggen dat ze desnoods een race zouden rijden met zes auto's, verwacht had dat dit zou gebeuren.
Tot het laatste moment was het spannend of er nog iets zou veranderen, maar na de opwarmronde kwamen alle auto's met Michelinbanden terug in de pits. Er gingen zes auto's naar de start.Dat hing al een dag in de lucht en ik moet zeggen dat ik, sinds ik zaterdagmiddag FIA chef Charly Whiting hoorde zeggen dat ze desnoods een race zouden rijden met zes auto's, verwacht had dat dit zou gebeuren.
Veel F1-kenners wilden niet geloven dat er geen oplossing zou worden bedacht door Bernie Ecclestone of de FIA, maar de oplossing moest komen van de Michelin-teams en daar werd niet echt nagedacht. Je kan die auto's zo programmeren dat ze heel langzaam door de laatste bocht gaan. Toch heb ik niemand dat horen zeggen. De FIA heeft gelukkig niet met zich laten sollen en heeft keurig de regels gerespecteerd.
Jammer voor de fans, een fiasco voor F1 in Amerika, maar er wordt in mijn ogen de laatste jaren al te veel gerotzooid met de regels van de Formule1. Fanatieke volgers kunnen het wel begrijpen, maar de gemiddelde sportliefhebber raakt de draad kwijt als de spelregels ieder jaar weer worden aangepast om de sport zogenaamd goedkoper, spannender of langzamer (!) te maken.
Rein, ik heb op youtube het originele stoddard interview gevonden.
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.youtube.com/watch?v=bY7IdWpqYXI