Turijn. De 1000 meter is ook voor cameramensen een wedstrijd. Het is de sport om een belangrijk shot te maken dat geen enkele andere camera heeft. Die missie is bijna onmogelijk door het aantal collega's langs de baan en voor een groot deel afhankelijk van toeval. Het moet net binnen het bereik van lens gebeuren en onder een gunstige hoek. Het liefst zo close mogelijk.
Alles wat in de schaatshal gebeurt wordt vastgelegd. Iedere slag, alle rek en strek oefeningen, blikken, glimlach of verdriet. De belangrijkste handelingen van de hoofdpersonen uit de voorstelling van de dag worden gezien door tientallen camera's tegelijk.
De NBC staat bijvoorbeeld met acht eigen camera's langs de baan voor een samenvatting die in Amerika vaak niet langer duurt dan een paar minuten. Zo pakken ook de Japanners uit. De NOS maakt voor live-uitzendingen vooral gebruik van de beelden van TOBO (de host broadcaster), maar heeft voor het Nederlandse tintje nog vier eigen camera's langs de baan staan. Daarnaast stonden er vanmiddag bij de 1000 meter nog drie losse cameraploegen voor de filmische samenvattingen in het avondprogramma.
Mijn rol was bescheiden. Het filmen van de klok op het scorebord voor een montagetrucje. Daarnaast was ik vrij om naar eigen inzicht shots te maken. Veel meer dan het warm lopen van een paar rijders had ik niet. Mijn positie was goed, maar niet bijzonder en mijn lens kon net niet ver genoeg inzoomen.
Twee collega's van mij doen alle schaatswedstrijden en dus herkennen zij de rijders op afstand, weten ze precies hoe de verhoudingen liggen en ze zien gelijk wie wat doet. Zij maken prachtige beelden die 's avonds te zien zijn in de samenvattingen. Voor de mensen van Studio Sport die deze filmpjes in elkaar zetten heb ik veel respect. Direct na de wedstrijd krijgen ze een enorme stapel banden en binnen een paar uur is er een fantastische montage van gemaakt. Iedere dag weer.
Alles wat in de schaatshal gebeurt wordt vastgelegd. Iedere slag, alle rek en strek oefeningen, blikken, glimlach of verdriet. De belangrijkste handelingen van de hoofdpersonen uit de voorstelling van de dag worden gezien door tientallen camera's tegelijk.
De NBC staat bijvoorbeeld met acht eigen camera's langs de baan voor een samenvatting die in Amerika vaak niet langer duurt dan een paar minuten. Zo pakken ook de Japanners uit. De NOS maakt voor live-uitzendingen vooral gebruik van de beelden van TOBO (de host broadcaster), maar heeft voor het Nederlandse tintje nog vier eigen camera's langs de baan staan. Daarnaast stonden er vanmiddag bij de 1000 meter nog drie losse cameraploegen voor de filmische samenvattingen in het avondprogramma.
Mijn rol was bescheiden. Het filmen van de klok op het scorebord voor een montagetrucje. Daarnaast was ik vrij om naar eigen inzicht shots te maken. Veel meer dan het warm lopen van een paar rijders had ik niet. Mijn positie was goed, maar niet bijzonder en mijn lens kon net niet ver genoeg inzoomen.
Twee collega's van mij doen alle schaatswedstrijden en dus herkennen zij de rijders op afstand, weten ze precies hoe de verhoudingen liggen en ze zien gelijk wie wat doet. Zij maken prachtige beelden die 's avonds te zien zijn in de samenvattingen. Voor de mensen van Studio Sport die deze filmpjes in elkaar zetten heb ik veel respect. Direct na de wedstrijd krijgen ze een enorme stapel banden en binnen een paar uur is er een fantastische montage van gemaakt. Iedere dag weer.
Bos vs Wennemars, filmen en fotograferen tegelijk...
Nice! Where you get this guestbook? I want the same script.. Awesome content. thankyou.
BeantwoordenVerwijderen»