De Meern. Je hoeft niet briljant te zijn om in aanmerking te komen voor een baantje bij de televisie. Ook al kan je niet zo veel, er is altijd ergens in Hilversum een plekje. Voor of achter de camera. Dat klinkt misschien een beetje flauw en onaardig, maar het valt me steeds vaker op dat er zo veel mensen bij de omroepen werken die zo weinig met het medium hebben.
Te veel prachtige functies worden ingevuld door jongens en meisjes die de ballen verstand hebben van het geen ze horen te doen. Meestal is goedkoop een reden, maar ook vriendjespolitiek, kind-van of onkunde van de leidinggevende. Naar mijn mening heeft de debilisering van het medium niet alleen te maken met de kijkcijfers, maar komt het ook door het beroerde niveau van programmamakers en veel beslissers in omroepland.
Er zijn zo veel verhalen over mislukte eindredacteuren dat je alleen hierover al een archiefkast vol zou kunnen schrijven. De gemiddelde eindredacteur is een doorgegroeide bureauredacteur en die komen over het algemeen veel te weinig buiten om een goed beeld te hebben van de werkelijkheid in omroepland. Ik ken eindredacteuren die er trots op zijn dat ze nog nooit op locatie hebben gezien hoe hun eigen programma wordt gemaakt.
Triest.
Bekwame regisseurs of mensen die zeker de capaciteiten hebben om regie te doen, krijgen geen eerlijke kans, omdat mooie plekken bezet worden gehouden door mensen die niet eens weten wat het verschil is tussen een close en een medium shot. Dat die kneuzen op hun regiestoel blijven zitten begrijp ik wel, maar waarom omroepbazen, uitvoerend producenten en eindredacteuren niet harder aan de poten van die stoelen zagen, dat snap ik niet.
Beroemd is het verhaal van de regisseur, met het IQ van een grasspriet, die een tennistoernooi met zeven camera's mocht regisseren, maar niet wist hoe de puntentelling van dit spelletje in elkaar steekt. Toen na de eerste klappen de stand 15-0 onder in het beeld verscheen, riep de regisseur door de intercom: "Vijftien-nul? We zijn toch pas net begonnen!"
Een andere regisseur, zat al jaren op de stoel, toen deze op een avond ontdekte dat cameramannen in zwartwit zoekers kijken. "Volg die vrouw in de rode jurk!" Riep ze de hele tijd tot de eerste cameraman haar uitlegde dat dit een lastige opdracht was. Ze kwam serieus op de vloer kijken, blijkbaar voor het eerst, en vroeg waarom de cameramannen geen kleurenzoekers gebruiken. (Voor het contrast en de scherpte.)
Met dit soort verhalen kan ik kilometers weblog vullen.
Het is te vaak ons kent ons en vriendjespolitiek. Dat het bij een aantal televisieprogramma's nog veel beter kan lijkt minder belangrijk. Ik vind het vooral treurig als het niemand iets kan schelen.
Te veel prachtige functies worden ingevuld door jongens en meisjes die de ballen verstand hebben van het geen ze horen te doen. Meestal is goedkoop een reden, maar ook vriendjespolitiek, kind-van of onkunde van de leidinggevende. Naar mijn mening heeft de debilisering van het medium niet alleen te maken met de kijkcijfers, maar komt het ook door het beroerde niveau van programmamakers en veel beslissers in omroepland.
Er zijn zo veel verhalen over mislukte eindredacteuren dat je alleen hierover al een archiefkast vol zou kunnen schrijven. De gemiddelde eindredacteur is een doorgegroeide bureauredacteur en die komen over het algemeen veel te weinig buiten om een goed beeld te hebben van de werkelijkheid in omroepland. Ik ken eindredacteuren die er trots op zijn dat ze nog nooit op locatie hebben gezien hoe hun eigen programma wordt gemaakt.
Triest.
Bekwame regisseurs of mensen die zeker de capaciteiten hebben om regie te doen, krijgen geen eerlijke kans, omdat mooie plekken bezet worden gehouden door mensen die niet eens weten wat het verschil is tussen een close en een medium shot. Dat die kneuzen op hun regiestoel blijven zitten begrijp ik wel, maar waarom omroepbazen, uitvoerend producenten en eindredacteuren niet harder aan de poten van die stoelen zagen, dat snap ik niet.
Beroemd is het verhaal van de regisseur, met het IQ van een grasspriet, die een tennistoernooi met zeven camera's mocht regisseren, maar niet wist hoe de puntentelling van dit spelletje in elkaar steekt. Toen na de eerste klappen de stand 15-0 onder in het beeld verscheen, riep de regisseur door de intercom: "Vijftien-nul? We zijn toch pas net begonnen!"
Een andere regisseur, zat al jaren op de stoel, toen deze op een avond ontdekte dat cameramannen in zwartwit zoekers kijken. "Volg die vrouw in de rode jurk!" Riep ze de hele tijd tot de eerste cameraman haar uitlegde dat dit een lastige opdracht was. Ze kwam serieus op de vloer kijken, blijkbaar voor het eerst, en vroeg waarom de cameramannen geen kleurenzoekers gebruiken. (Voor het contrast en de scherpte.)
Met dit soort verhalen kan ik kilometers weblog vullen.
Het is te vaak ons kent ons en vriendjespolitiek. Dat het bij een aantal televisieprogramma's nog veel beter kan lijkt minder belangrijk. Ik vind het vooral treurig als het niemand iets kan schelen.
Afgeleide wet van Murphy: de hoogte van de functie is omgekeerd evenredig met de geschiktheid voor de functie.
BeantwoordenVerwijderenEn als jij je kilometers blog met ervaringen af hebt, kan ik er nog wel wat regels aan toevoegen... Met het grootste gemak! ;-)
He Reintje,
BeantwoordenVerwijderenik ben trots op je jongen. Omdat je hardstikke goed bent gaan schrijven en omdat je geen blad voor de mond neemt als het gaat om het geven van je mening op omroepland. Ik sluit me van harte bij je aan. Wat een stel minkukels hebben wij samen op reis al niet versleten! Gauw ook weer samen op reis jongen,
groet
rob
De uitspraak : "Het gaat er niet om wat je kunt maar wie je kent" is soms iets teveel van toepassing in ons vak
BeantwoordenVerwijderenThis site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
BeantwoordenVerwijderen»
Hey what a great site keep up the work its excellent.
BeantwoordenVerwijderen»