zondag 28 mei 2006

pitbox

Monaco. Pas als de race is begonnen hebben de monteurs van het team even rust. Het hele weekend hebben ze zich uit de naad gewerkt. Steeds weer moesten er minimale veranderingen aan de auto's worden doorgevoerd en tot op de grid is er gesleuteld.
Terwijl de coureurs hun formationlap rijden komen de mannen terug naar de garage. Rennen in brandwerende overalls; alsof het nog niet warm genoeg is. Ze zetten hun helmen op en kijken gespannen naar de monitoren. Als er iets gebeurt staan ze klaar om in te grijpen.
Buiten zwelt het geluid van ronkende motoren aan. Ieder moment kan het licht op groen springen. De start is altijd weer een van de spannendste momenten van de race.
Nog voor de eerste bocht tikken de twee Midland-teamgenoten elkaar aan. De neus van Monteiro's auto ligt in delen op het rechte stuk. De monteurs krijgen het bericht via de teamradio door, voor de televisieregie het heeft kunnen laten zien. Gelijk rennen de eerste Playmobil mannetjes naar buiten.
Het team staat klaar voor de eerste noodgedwongen pitstop. De tankinstallatie is in gereedheid gebracht en drie mannen staan in de houding om zo snel mogelijk de neus te verwisselen. Voor de zekerheid zijn ook de mannen met banden naar buiten gekomen. De lollypopman houdt het oranje bord in de lucht. Monteiro komt binnen.
Ik film wat er gebeurt, maar kan in de korte tijd geen goede keuze maken. Het is een mierenhoop rond de auto. Een totaalshot is de beste optie, maar dat heeft de Franse regisseur ook in beeld. Voor een eventuele nabeschouwing moet ik eigenlijk iets anders filmen. De voorkant en het wisselen van de neus kan ik vanuit mijn positie slecht zien. Afdekking noemen we dat. Binnen een halve minuut heeft Monteiro de pitstraat weer verlaten.
Eindelijk kunnen de mannen gaan zitten. Op de grond, op kleine monteurkrukjes en op de werkbanken achter in de box. In het midden van de ruimte staan de banden, ingepakt in warmers. Er boven hangen monitoren. Sommige schermen laten de tv uitzending zien, andere de datakanalen, waarop het team vooral de verrichtingen van Albers en Monteiro volgt.
Ik hoor door middel van een kleine scanner het Nederlandse commentaar van Olav Mol en kan als het moet met een portofoon informatie uit de Midlandgarage doorgeven. Tijdens die eerste pitsstop probeerde ik dat, maar het leek alsof ze me niet hoorden in de commentaar cabine.
De vriendin van Christijan staat in het midden van de box. Ze kijkt gespannen naar de tijden van haar mannetje. Ondertussen bijt ze op de antenne van de walkietalkie, die ze heeft gekregen om mee te luisteren met de boordradio. Chris krijgt een drive-trough penalty. Zijn liefje begint te stapvoeten alsof ze in een stroomdraad van de porto gebeten heeft. Ze is het duidelijk niet eens met de wedstrijdleiding. Monteurs zwaaien voor de grap naar Albers als deze langzaam voorbij rijdt in de pits. Chris zwaait niet terug.
De race is saai. Door de temperatuur en vermoeidheid kunnen sommige monteurs hun ogen amper open houden, maar als de eerste echte pitsstop er aan komt vliegt iedereen overeind. Opperste concentratie.
Dit zijn de momenten waarop ik steeds het gevoel heb dat ik met mijn camera in de weg sta. Nergens is een plek waar ik rustig staan zonder een pad of gereedschaplade te blokkeren. De jongens van het team kennen me, vinden het prima dat ik er ben en weten dat ik aan de kant spring als het nodig is, maar toch voel ik me te veel in de box op het moment dat de pitstop er aan komt. Gelukkig zijn er ook sponsors en een bevlogen vriendin in de box. Zij hebben hier formeel helemaal niets te zoeken. Ik sta er nog voor mijn werk en niet voor de lol.
De stop van Albers gaat niet helemaal goed. De mannen van de tankinstallatie hebben moeite met het los trekken van de slang. Dat scheelt een paar seconden. Ze controleren het apparaat als Christijan alweer richting Casino scheurt. Bij de stop van Monteiro staan er twee tankploegen klaar. Het backup team hoeft niet in actie te komen. Nu gaat het wel goed.
Tot het einde van de race is er verder weinig actie in de box van Midland.


14:53:24 uur, pitbox Midland F1

1 opmerking:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.