Jaloezie
Opdrachten
zijn te vergelijken met meisjes. Een cameraman wil altijd de allermooiste. Ook al
heeft hij zelf een geweldig project in zijn agenda staan; hij wordt jaloers als
een collega er vandoor gaat met een klus die nog meer tot de verbeelding spreekt.
Meestal is er sprake van gezonde rivaliteit en gunnen cameramensen elkaar
alles, maar soms is er iemand die voortdurend zijn collega's in de wielen
rijdt. Of geniet een enorme knoeier de voorkeur. Dan gaat het mis. Voor je het
weet zitten cameramensen in een crewbusje te roddelen, terwijl dat natuurlijk
niet hoort. Een goede cameraman laat echter niet blijken dat hij jaloers is, al
is dat wel eens knap lastig...
Woede
Als je
aan de camera komt wordt een cameraman boos. Daar moet je vanaf blijven! Het is
een duur ding en hij is er zuinig op. Woedend wordt de cameraman wanneer je die
camera aanraakt terwijl hij een shot aan het maken is. Of als iemand stoot tegen
de arm waarmee hij het apparaat steady probeert te houden. Op het onredelijke
af. Ook al zijn de bedoelingen nog zo goed. Zelfs wanneer je een cameraman
probeert te behoeden voor een ongeval of wil waarschuwen als hij een belangrijk
moment dreigt te missen. Fluister het in zijn linker oor, tik tegen zijn been
of (liever nog) even op zijn billen, maar stoot nooit tegen zijn arm of tegen
de camera. Nooit! Anders wordt hij hels.
Luiheid
In
Omroepland is luiheid een doodzonde. Zeker voor beginners. Geef nooit toe dat
je moe bent. Probeer je niet te drukken, want je valt genadeloos door de mand.
Het is juist de kunst om altijd en overal te zien waar je even bij kunt
springen.
Toch
ben ik er trots op dat ik persoonlijk bij RTL GP de geuzennaam 'luie cameraman'
heb gekregen. Zij verwarren lui namelijk met efficiënt. Je kan het namelijk ook
overdrijven. Als er 20 meter verderop iets gebeurt kan je de camera van het
statief rukken, er met veel bombarie op af hollen en 10 seconden later (compleet
buiten adem) een shot maken, maar je kan ook inzoomen met je telelens. Dan heb
je sneller een bruikbaar plaatje en is het in veel gevallen een spannender
beeld.
Als
een Formule1 auto tijdens de vrije training twee pitboxen verderop de garage
verlaat kan je als een dolle stier die kant op hollen, maar dan heb je het shot
toch al gemist. Je kan beter rustig blijven en wachten tot hij weer binnen
komt. Wie op deze manier 'lui' is en de tijd neemt om even rond te kijken voor
hij op 'record' drukt, komt over het algemeen terug met beter materiaal dan
zo'n poppenkastcameraman.
Hoogmoed
Een
cameraman moet weten waar hij staat. Er zijn natuurlijk altijd jongens die zich
overal doorheen bluffen en er mee weg komen, maar wie bijvoorbeeld geen enkele
ervaring heeft met een cameracrane en roept dat hij het wel 'even' zal doen, loopt
het risico om keihard op zijn bek te gaan. Dat geldt ook voor steadicam of
andere specialismen. En verhalen over grote mislukkingen blijven lang hangen in
Omroepland. Heel erg lang.
Hebzucht
Cameramensen
en hebbedingetjes. Die twee horen bij elkaar. Een deel van het vak draait
namelijk om de spullen waarmee je werkt en de gadgets die het leuker, mooier of
gemakkelijker maken. Elke cameraman heeft zo zijn wensen. Ideeën over wat te
doen als hij de Staatsloterij wint: spulletjes kopen. Mooie speeltjes. Lenzen,
lampjes, cameraatjes, filtertjes, computertjes, statiefjes, railtjes met
dollytjes, enzovoort.
En
je hebt cameramensen die al zijn doorgeslagen. Die kunnen het over iets anders
dan spullen hebben. Over het algemeen zitten regisseurs en verslaggevers daar
niet op te wachten. Freaks die de techniek boven de inhoud stellen kunnen vaak
hele mooie dingen maken, maar ze zijn vreselijk vermoeiend als je bij ze in de
auto zit. Of tijdens de pauze. Evenals cameramensen die het altijd over geld
hebben. Zij kunnen beter bij een bank gaan werken dan bij de televisie.
Onmatigheid
De
groothoeklens. Een veelvraat. Altijd alles in beeld; altijd alles scherp. En
het wordt steeds wijder. Eerst had je de 8x, toen kwam de 9x. Nu heb je de 11x
en inmiddels ook de 14x groothoeklens. Volgens mij moet het niet gekker worden.
Nog even en de cameraman moet oppassen dat in uitgezoomde stand zijn eigen
tenen niet in beeld komen. Los van de vervorming is het een hele makkelijke /
luie lens. Leuk voor de cowboys van het nieuws. Prima voor effectshots en
handig in piepkleine ruimtes, maar verder is de groothoeklens vooral uitermate
geschikt voor het lenskistje.
Lust
Hoewel
ik een aantal geweldige cameravrouwen ken is cameraman nog steeds voornamelijk
een beroep voor jongentjes die er stiekem ook een beetje voor gekozen hebben
omdat het stoer is. En er zijn serieus meisjes die vallen voor het fenomeen
cameraman. Nou wil ik niet klagen, zeuren of zielig doen, maar zelf heb ik al
jaren geen last meer van dit soort beroeps gerelateerde groupies. (En ik weet
heus wel waar dat aan ligt.)
Toch
zijn er legio verhalen van collega's die schitterende vlekken op het Gooise
matras gemaakt hebben. De ware starfuckers kan je herkennen aan een
groothoeklens, hippe kleding en vlotte babbels. Lang niet altijd aan hun
prachtige shots of kennis van zaken. Maar dat ik dit schrijf heeft wellicht ook
weer te maken met het begin van deze column: de jaloezie.
Die zin over de gooise matras: Brilliant !
BeantwoordenVerwijderenGeniaal!
BeantwoordenVerwijderenRuud