Net als bij een aantal andere cameramensen, heel veel verslaggevers, goede
producers, editors, redacteuren en presentatoren heeft ook mijn professionele carrière
een kickstart gekregen in de AT5 tijd. Het waren wilde jaren bij de Amsterdamse
zender, maar wat was het waardevol en leuk! De ervaring die ik op allerlei
gebied heb opgedaan, de vrienden die ik er maakte en de lessen die ik leerde
door met dronken kop mijn neus een paar keer keihard te stoten, vormen een
belangrijke basis voor wie ik nu ben en wat ik doe.
Ik kwam op 2 januari 1994 bij AT5. Vandaar dat in mijn herinnering met name
het oude bankgebouw aan de Reguliersdwarsstraat een cruciale rol speelt. De
plek waar de omroep oorspronkelijk gevestigd was. Het kantoor aan de
Herengracht kwam er later bij, maar in mijn beleving is de 'Regulierdwars' het
belangrijkst. Daar op de eerste verdieping was een kleine studio, uitgerust met
drie en een halve camera, waarmee we het nieuws deden, maar ook programma's als Orde op Zaken, de Uitflits, Elias!, De Week Met..., Filmspot, AT5 Sport, Duivels en Een Prettig Gesprek.
De lift was altijd stuk en dat was behoorlijk onhandig, want de ENG camerasets
stonden in een hoek op de eerste verdieping. Alle apparatuur moest je elke ochtend
naar een witte Mazda 121 slepen, die ergens in de omgeving van het
Rembrandtplein stond. Meestal drie grachten verderop.* En we gebruikten niet
zomaar camera's. Het waren bazooka's van een meter lang, die nog echt dik 12
kilo wogen. LDK 91's met daar aan vastgeschroefd een click-on BetacamSP recorder.
Ze werden gevoed door onmogelijke accubelts die altijd van je heup zakten en leeg
waren op het moment dat je de burgemeester moest filmen.
Set 5 en 6 stonden in het 'hok' van de Technische Dienst; daarvoor moest je
een paar extra trappetjes op. Dat ze daar stonden zei eigenlijk al genoeg. Wie
met een van deze gammele JVC S-VHSc camera's moest draaien had straf. Het minst
onscherp was scherp. De zoekers hingen zo scheef dat het toeval was als de
horizon in beeld recht was. Verslaggevers verfoeiden deze camera's, omdat ze
het materiaal voor montage eerst moesten kopiëren naar een bruikbaar systeem.
De laatste heldere beeldlijnen gingen op deze manier ook verloren.
Op de tweede verdieping zat in mijn tijd de redactie. Gelijk links was het
kantoortje van de planning. Daar zat Alex. Een stagiaire die in het diepe
gesmeten was, nadat zijn voorganger vrij abrupt ontslag had genomen. Alex greep zijn kans en leerde binnen een week zwemmen, want zo ging dat in die
dagen. Daarnaast was het kantoor van productieleider Agnes, die altijd drie
peuken tegelijk brandend had. Een in haar hand, een in haar mond en een derde smeulde
in de asbak. Zij was de moederkloek van deze club gretige jonge honden en deed
de hele dag niets anders dan mensen kansen geven. Ze was vermoedelijk binnen gehaald
door Fons van Westerloo, die weer een kantoortje verder zat.
Op de redactie had je het blok met Ton en Marc, waar altijd wat te
lachen viel. Maar voor je daar was moest je langs de altijd briesende
bureauredacteur Bart. Die kon je het beste bukkend passeren. In zijn buurt was
het vooral oppassen geblazen voor huilende meisjes, want Bart was
gespecialiseerd in het afbranden van stagiaires en jonge talentvolle propjes,
die dachten wel even beroemd kunnen te worden. De meeste zijn het overigens ook
geworden; van Bart heb ik nooit meer iets vernomen.
En helemaal achteraan had je het blok met de producers. Zij stuurden je op
pad voor een quote in Amstelveen en piepten je alweer op om te vragen of je al
klaar was voor je de Regulierdwarsstraat had verlaten. Toch hebben de meeste
nieuwsproducers uit die tijd het ver geschopt. Als ik toen geweten had waar zij
allemaal terecht gekomen zijn, dan had ik nòg aardiger gereageerd op al die gekke
logistieke kwesties.
Op de derde verdieping zat Ronald, de financiële directeur van AT5 anno
1994. Hij had samen met Mo alles onder controle, maar was vooral zeer getalenteerd in
het aannemen van receptiestudentes. Meisjes die beneden bij de ingang zaten om
de telefoon aan te nemen en de voordeur te openen. Stuk voor stuk brachten ze
ons het hoofd op hol en tussendoor legden ze op de halfronde balie gele
post-it briefjes met daarop boodschappen voor medewerkers waarvoor gebeld
was. Mobiele telefoons waren nog schaars. We hadden er vier, maar die deden het
nooit. Cameramensen droegen een pieper bij zich. Geen aardappel, maar een klein
apparaatje dat je kon bellen en dan ging dat ding piepen. In een display
verscheen het nummer dat je terug moest bellen.
Ach, ik kan er een boek over schrijven. Dit verhaal is nog lang niet klaar.
Hoewel; AT5 has left thé building! De vorige week was er een afscheidsfeest,
waarvoor ik niet was uitgenodigd. Dat vind ik vooral jammer, omdat ik graag nog
eens even door het gebouw aan de Reguliersdwarsstraat had rondgelopen. Om de
typische lucht op te snuiven. Om de dikke kluisdeuren te openen. Om de lift een
rotschop te geven en om nog veel meer prachtige herinneringen op te halen.
* Sindsdien ken ik het ezelsbruggetje: 'Piet
koopt hoge schoenen.'
Prinsengracht, Keizersgracht, Herengracht,
Singel. (Geleerd van Cokkie Toorenspits)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.