Volgens de Stichting
Kijkonderzoek keken gisteren twee en een half miljoen mensen naar het
rechtstreekse verslag van de viering van Koningsdag ‘nieuwe stijl’ in
Dordrecht. Zij zagen hoe de NOS het feest met negentien camera’s in beeld
bracht. Wat de meeste kijkers zich niet zullen realiseren is hoeveel werk het is om zo’n
grote televisie-uitzending te maken.
Maanden van voorbereiding
gingen er aan vooraf en op de dag zelf was een ploeg van ongeveer
vijfenzeventig dames en heren druk in de weer om beeld, geluid en commentaar op
zender te krijgen.
Hoog in de lucht vloog een
helikopter, er was een op afstand bestuurbare, draadloze camera ingebouwd in
het bootje waarmee de Koninklijke familie een stuk ging varen en voor het eerst
in de geschiedenis van Koninginne- en Koningsdag werd gebruik gemaakt van een
Steadicam.
Zelf begon ik de uitzending op
een prachtig en razendsnel bootje. Ik had wederom de eer om een van de
draadloze camera’s te mogen bemannen. Vanaf het water filmde ik de aankomst van
de Koning en zijn gevolg. We raasden rond de grote schepen van de botenparade
en tijdens het vaartochtje door het centrum van Dordrecht voeren we vlak voor
het gezelschap uit. Vanaf de aanlegsteiger liep ik mee tot het eind, wat
natuurlijk een zeer bevoorrechte positie is.
En het ging allemaal goed. We
hadden geen serieuze technische problemen, wat redelijk bijzonder is bij zo’n
complexe technische klus, die misschien nog het best te vergelijken is met een
militaire operatie. Zo heeft elke medewerker in een crew als deze zijn eigen
rang. De producer en eindredacteur zijn Majoor. De regisseur is Kapitein. Hun
baas is de Kolonel. Er zijn een paar Eerste Luitenanten, Tweede Luitenanten en
achter de camera’s staan bijvoorbeeld de Sergeanten.
Ik wil het in dit geval even
hebben over de Soldaten van deze productie; de algemeen assistenten. Zij hebben
in de dagen voorafgaand aan de klus dertig (!) kilometer kabel uitgerold in de
smalle straten van Dordrecht. Een deel van de camera’s had meerdere posities en
voor de drie draadloze camera’s waren langs de route maar liefst dertien
ontvangstpunten ingericht. Vanaf al die antennes moesten kabels naar het
centraal gelegen TV Compound, waar de
grootste regiewagen stond die Nederland rijk is.
Zonder goede assistenten win je
in zo’n geval de oorlog niet. Die gasten zijn goud waard. Jongens en meisjes
die zich voor een appel en een ei kapot werken om anderen op zo’n dag te laten
stralen. Zij die rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer
doorgaan.
Voor de gelegenheid was een
imposant pelotonnetje samengesteld. Op zaterdag hadden zij in een mum van tijd
al die kabels liggen en alles wat op zondag getest had moeten worden was
zaterdagavond al onder controle.
Ik vind het mooi om te zien hoe
die gasten op quads, fietsen en brommertjes door zo’n stad scheuren om nog even
ergens een rubber mat over een partij kabels te leggen. Hoe ze alles zo netjes
mogelijk uitrollen en er tegelijkertijd over nadenken dat het opruimen soepel
moet verlopen. Dat niets teveel gevraagd is, dat zij zich allemaal verantwoordelijk
voelen en dat iedereen probeert zo goed mogelijk mee te denken.
De soldaten van de televisie
verdienen in dit geval een Koninklijke pluim voor het harde werken, want zo’n operatie
krijg je alleen in beperkte tijd van de grond als er een ploeg staat die er echt
zin in heeft en vol voor wil gaan. Ik denk ook dat we hierin in Nederland vrij
uniek zijn. In landen als Duitsland of Engeland zijn ze twee keer zo veel tijd
kwijt met opbouwen, afbreken en repeteren. Daar stampen ze zo’n productie niet
in drie dagen uit de grond. In Amerika neemt de producer niet even een reserve
accu mee voor de cameraman of staat de projectmanager niet zelf met een extra
batterij tussen het publiek.
Dan kan je zeggen dat ze het daar
beter voor elkaar hebben, maar ik vind het juist super stoer hoe wij dit met
z’n allen doen. Dat iedereen bereid is om tot het gaatje te gaan voor een mooi
stukje televisie. Mijn rechter schouder was in elk geval behoorlijk beurs aan
het eind van de drie uur en twintig minuten durende live-uitzending. Desondanks
mag je mij altijd wakker maken voor een paar uurtjes gooien en smijten met zo’n
draadloze camera en al helemaal wanneer het de intocht van Sinterklaas betreft
of de viering van Koningsdag. Dat zijn en blijven dikke krenten in de
camerapap.
Ik heb de uitzending vandaag
nog even teruggekeken en ben trots op het eindresultaat. Ik vind het na al die
jaren nog steeds geweldig dat ik aan zulke producties een bijdrage mag leveren
en hoop dat jullie mij geen enorme slijmbal vinden als ik nog even mijn welgemeende
complimenten maak aan al mijn collega’s en aan de algemeen assitenten in het
bijzonder.
We hebben ervan genoten. Blijft het summum voor cameramensen zoiets als dit. Alhoewel het vaartochtje door het centrum van Dordrecht aardig schommelde viel me op.
BeantwoordenVerwijderenBlijft natuurlijk moeilijk inschatten voor de regie of er wel of niet een golf je bootje treft als je actual gaat.
Gerard