Hij is absoluut het icoon van de Nederlandse
sportjournalistiek op televisie en hij was al op de buis toen ik nog in mijn
luier poepte: Mart Smeets. Deze zomer neemt de NOS na 42 jaar afscheid van dit
boegbeeld. Daar is al veel over gezegd en geschreven, maar nog niet vanuit het
point of view van de cameramensen die met hem hebben gewerkt. Zelf sta ik heus niet
bovenaan zijn favorietenlijstje, maar ik ben wel ervaringsdeskundige. Sinds
1996 mocht ik met enige regelmaat met hem op pad. Vier keer maakte ik onderdeel
uit van de NOS-tourploeg bij het populaire programma De Avondetappe. Zo heb ik door Frankrijk gereden met Mart Smeets
als verslaggever, al kaartlezend, op de bijrijder stoel.
Het is alom bekend dat de presentator en
commentator een groot vakman is, maar dat hij in al die jaren ook ontzettend
veel reportages, documentaires en interviews op locatie heeft gemaakt wordt wel
eens vergeten. Smeets is een allround televisiemaker.
Onderweg van de startplaats Amiens naar de
finish in Chartres spraken wij over ons mooie vak. Het waren leerzame en
inspirerende gesprekken. Zo ontdekte ik hoe bevlogen hij is en hoeveel hij weet
van alle disciplines die je nodig hebt om televisie te maken. Hij leerde mij
dat je een betere presentator, interviewer of commentator wordt wanneer je met
enige regelmaat met een cameraman op pad gaat om een filmpje te maken en dit
materiaal vervolgens zelf moet monteren.
Wat mij altijd opviel is hoe Smeets om gaat
met de technische mensen waarmee hij werkt. Hij spreekt altijd zeer respectvol
over zijn cameramensen, geluidsmensen, belichters en editors. Ook de
assistenten kent hij bij naam. Hij weet wat ze doen en waar ze mee worstelen.
Zelf heb ik wel eens technische problemen gehad tijdens het filmen en waar ik
verwachtte een uitbrander te krijgen, kon ik rekenen op alle begrip. ‘Kan
gebeuren,’ zei Mart kalm toen mijn microfoon het begaf tijdens een belangrijk
interview. ‘Het is en blijft techniek, daar kan jij niks aan doen.’ Een geruststellende
reactie, waar velen in Omroepland van kunnen leren. Omdat ik niet nerveus
hoefde te zijn, had ik het probleem razendsnel opgelost.
Als verslaggever zit hij barstens vol ideeën.
Hij heeft oog voor detail en kan met simpele aanwijzingen zijn cameraman
inspireren of sturen. Smeets regisseert niet echt, maar laat de cameraman zijn
gang gaan en doen waar die goed in is. Ondertussen weet hij precies wat er
gedraaid wordt. Als geen ander voorziet hij zijn onderwerpen vervolgens van een
pakkende voice-over en daarmee kan hij een extra lading geven aan elk shot. Het
is natuurlijk ook vleiend dat Smeets regelmatig de namen van zijn cameramensen
in de uitzending of in zijn boeken vermeldt. Dat zijn schouderklopjes waar
zelfs de getrainde cameramanschouders van onder de indruk zijn. Maar wat
cameramensen nog het meest waarderen is het feit dat hij er op staat om het
statief te dragen. De laatste jaren misschien wat minder, maar daarvoor áltijd.
Wat dat betreft gebruik ik de grote oude Smeets al jaren als voorbeeld, wanneer
jongere verslaggevers even vergeten om die zware driepoot mee te slepen. Ofwel
‘de berelul’, zoals Mart hem noemt.
Mart Smeets is een bevlogen televisiemaker mét
een uitgesproken mening. Elke klus met hem was een bijzondere ervaring en het
leverde telkens weer een speciaal filmpje op.
Ik ga er vanuit dat Mart niet helemaal uit
Omroepland verdwijnt nu hij bij de NOS is gestopt. Stiekem reken ik er op dat
onze paden nog wel eens zullen kruisen. Toch maak ik voor de zekerheid nu
alvast een diepe buiging en zeg ik: ‘Dankjewel Mart. Voor alles.’
Paul Raats Photography & Art
Deze column schreef ik voor Broadcast Magazine. Hét
mediavakblad. Daarin staat deze maand ook een lang interview dat ik maakte met freelance video-editor Nic Vegter. Een abonnement op deze
mooie glossy vol wetenswaardigheden kan ik iedereen aanraden.
Mooi stuk Jan Rein. En ook al is het lang geleden dat ik met Mart heb gewerkt, helemaal mee eens! X Anouska
BeantwoordenVerwijderenHij wist dus wel wat een berelul was, haha.
BeantwoordenVerwijderen