Op de
fonkelnieuwe camera zit een opvallend geel knopje. Het symbooltje ernaast lijkt
op een poppetje dat zijn hand opsteekt. Dit is de pick me button. Als deze knop is aangesloten kan de cameraman
tijdens het filmen een signaal geven aan de regisseur in de regiewagen. Er gaat dan bijvoorbeeld een lampje branden, naast de monitor waarop het beeld van deze
camera te zien is. Naar het schijnt is het zelfs zo uit te voeren dat de
cameraman zo zijn eigen camera kan schakelen in een programma. Een gedachte
waar ik nu al dagenlang met veel plezier over fantaseer.
In Nederland gaat dat nooit gebeuren, hoewel het voor sommige regisseurs een uitkomst zou zijn wanneer cameramensen hun beste beelden af en toe zelf ‘on air’ zetten. Wellicht kunnen we op deze manier een enkeling helemaal wegbezuinigen.
Maar zou dit echt toekomstmuziek zijn? Nee, natuurlijk niet.
Het wordt een grote bende. Moet je voorstellen wat er gebeurt bij een productie met tien camera’s of meer. Chaos. Neem een voetbalwedstijd en de scheidsrechter legt de bal op de stip. Prompt drukt elke cameraman op zijn pick me. Of na een doelpunt, als iedere cameraman denkt dat hij het beste juichshot heeft. De kijker wordt gek en de beeldmixer raakt oververhit.
Wel zou het een aardig experiment opleveren als wij die knop heel spaarzaam mogen gebruiken, net als de ‘boost’ in een Formule1 wagen. Dus alleen wanneer je het als cameraman heel zeker weet. Slechts één keer per jaar ofzo. Het zou op zijn minst voer voor verhitte discussies opleveren. Ik weet ook al precies welke collega’s hun kruit in januari reeds verschoten hebben. Of welke regisseurs het vaakst overruled worden door overijverige cameramensen.
Ik ben benieuwd waar het idee vandaan komt en hoelang ze er bij de firma GrassValley over vergaderd hebben. Ik vraag me af of ik ooit in een omgeving zal werken waarin dit daadwerkelijk is aangesloten en de monitorenwand van de regisseur een soort kerstboom wordt met knipperende lampjes van ongeduldige cameramensen. Tot die tijd druk ik gewoon af en toe op het gele knopje. En nog eens en nog eens. Voor de lol of als ik zelf vind dat er weer een uniek shot -in al zijn schoonheid- verloren is gegaan.
(Update: Lees vooral ook de aardige reacties van GrassValley op dit verhaal. Zeker interessant!)
In Nederland gaat dat nooit gebeuren, hoewel het voor sommige regisseurs een uitkomst zou zijn wanneer cameramensen hun beste beelden af en toe zelf ‘on air’ zetten. Wellicht kunnen we op deze manier een enkeling helemaal wegbezuinigen.
Maar zou dit echt toekomstmuziek zijn? Nee, natuurlijk niet.
Het wordt een grote bende. Moet je voorstellen wat er gebeurt bij een productie met tien camera’s of meer. Chaos. Neem een voetbalwedstijd en de scheidsrechter legt de bal op de stip. Prompt drukt elke cameraman op zijn pick me. Of na een doelpunt, als iedere cameraman denkt dat hij het beste juichshot heeft. De kijker wordt gek en de beeldmixer raakt oververhit.
Wel zou het een aardig experiment opleveren als wij die knop heel spaarzaam mogen gebruiken, net als de ‘boost’ in een Formule1 wagen. Dus alleen wanneer je het als cameraman heel zeker weet. Slechts één keer per jaar ofzo. Het zou op zijn minst voer voor verhitte discussies opleveren. Ik weet ook al precies welke collega’s hun kruit in januari reeds verschoten hebben. Of welke regisseurs het vaakst overruled worden door overijverige cameramensen.
Ik ben benieuwd waar het idee vandaan komt en hoelang ze er bij de firma GrassValley over vergaderd hebben. Ik vraag me af of ik ooit in een omgeving zal werken waarin dit daadwerkelijk is aangesloten en de monitorenwand van de regisseur een soort kerstboom wordt met knipperende lampjes van ongeduldige cameramensen. Tot die tijd druk ik gewoon af en toe op het gele knopje. En nog eens en nog eens. Voor de lol of als ik zelf vind dat er weer een uniek shot -in al zijn schoonheid- verloren is gegaan.
(Update: Lees vooral ook de aardige reacties van GrassValley op dit verhaal. Zeker interessant!)
Zet die knop dan meteen op de pook.
BeantwoordenVerwijderenMisschien ook een idee: een shade me knop?
Hoi Jan Rein! Je ziet wel: je raakt de PickMe button en GV luistert ;-)
BeantwoordenVerwijderenMijn naam is Ronny van Geel, hoofd Product Management voor Grass Valley Cameras (de oer-Hollandse tak van GV).
De PickMe button zit op alle LDX Series cameras en is bedoeld om producties beter te maken, vandaag en in de toekomst. Ik ben het met je eens dat het geschetste scenario nogal chaotisch kan uitpakken ;-) Hoewel sub-regie één van de toepassingen kan zijn bij zeer kleine of remote opstellingen, komt de knop in eerste instantie vanuit een andere hoek.
Als cameraman sta je middenin de actie en voel je als beste wat er gebeurt in een productie. Het is aan de regisseur om het shot te kiezen wat het verhaal het beste vertelt, maar met het alsmaar groeiend aantal bronnen per productie kan het geen kwaad dat professionals als jij een plaatje aan kunnen prijzen. Een druk op de PickMe button kan dan inderdaad bijv. de UMD laten knipperen. Aangezien dit het verhaal naar de kijkers alleen maar kan verbeteren, zijn regisseurs over het algemeen enthousiast over deze toevoeging. Aangezien het niet anoniem is (zoals dat wel het geval is bij ouderwets belletje-trekken), zien we in de praktijk dat de knop zelden ‘overgebruikt’ raakt.
Een andere leuke applicatie van de PickMe button is, om als cameraman op elk moment een ISO te kunnen starten op bijv. de K2. Wanneer er tijdens de training iets gebeurt terwijl de truck/studio op dat moment niet bemand is, bijvoorbeeld. Ofwel: het alternatief voor heel hard roepen in de intercom en je contactenlijst afbellen ;-) Èn nog sneller bovendien ook...
En zo zijn er nog tal van andere applicaties te maken waarbij de inzichten van de cameramensen het verhaal kunnen verbeteren. Maar goed, de creativiteit is, zoals altijd, aan de gebruikers. Wanneer je er remote een Hollands bakje koffie mee wilt zetten kan dat ook, trouwens ;-)
Nogmaals bedankt voor het starten van de discussie! Altijd leuk! En wanneer je nog andere ideeën hebt: laat maar komen!! ;-)
En ja... ShadeMe is de volgende... ;-)
Groeten,
Ronny.