woensdag 19 september 2007

de uitgifte

Hilversum. Het Reportagecentrum is een loodsachtig gebouw, met golfplaten tegen de zijkant. Het staat tegenover het VideoCentrum op het MediaPark. Hier is het depot van dutchView. Voor een ieder die van camera's en aanverwante artikelen houdt is dit een paradijs.
Sta je voor het gebouw, dan zie je in het midden de ingang van dutchView ENG. Daar werk ik. De deur gaat automatisch open, want wij zijn een gastvrij bedrijf. Naast die zelfdenkende deur, die te eigenwijs is om met dure spullen doorheen te gaan, zit een witte roldeur. Op deze plek laden en lossen wij elke dag de camerawagens waarmee we door het land crossen.
Eenmaal binnen zie je recht voor je een grote robuuste balie en daar achter een stelling vol acculaders. Op een goede dag is er geen batterij meer te vinden, maar 's nachts stroomt hier nieuwe energie in de accu's, die de volgende morgen camera's voeden, waarmee Studio Sport, Nova, Een Vandaag, RTL GP, Klokhuis, The Phone en veel andere programma's gedraaid worden.
Naast dat laadstation bevindt zich nog een roldeur, waarna je in de zogenaamde Pool komt. Dit is de Engelse term voor magazijn met technisch materiaal en extra hulpmiddelen. Bij ons is het een langwerpige ruimte met tientallen rekken vol dozen, kisten en losse apparaten. Beroepsfilmers vinden het leuk om hier te struinen, maar dit is het domein van de uitgiftemedewerkers.
Elk zichzelf respecterend facilitairbedrijf heeft zo'n Pool. Die van dutchView ENG is behoorlijk uitgebreid. Dat vind ik een prettig idee. Als een cameraman, geluidsman of klant iets nodig heeft, dan hebben wij het meestal op voorraad. Onze magazijnmannen verkopen zelden 'nee' en zo hoort het ook.
Naast een flexibele planning is zo'n uitgifte de belangrijkste afdeling van een succesvol televisiespulverhuurbedrijf. Zelfs de meest briljante cameraman kan niet veel beginnen als hij de verkeerde of een incomplete uitrusting bij zich heeft.
Er hoeft maar iets mis te zijn met een cameraset en een ploeg komt in de problemen. Meestal is dat niet om de hoek, maar juist bij opnamen in Limburg, Groningen of op een Waddeneiland.
In de televisiewereld hebben klanten weinig begrip voor falende techniek; laat staan voor dingetjes die stomweg vergeten zijn. Daarom wordt alles grondig nagekeken voor een ploeg iets mee krijgt. Als het goed is controleren zij de set ook nog uitgebreid.
Helaas gaat het in drukke tijden wel eens mis. Dan staat zo'n cameraploeg op locatie zonder verlengsnoeren, met een gebroken bnc-kabel waardoor er geen beeld op de monitor verschijnt of erger… zonder camera! Zelfs zonder regenhoes, reservelampjes of gaffertape kan het een dag lang klooien en improviseren worden. Soms loopt de opname hopeloos uit, omdat iedereen moet wachten op een koerier. Irritant en niet bepaald de manier om klanten te binden.
Je begrijpt dat de cameraman en geluidsman niet vrolijk worden van zulk gedoe. Al zijn ze zelf eindverantwoordelijk en hadden ze beter moeten opletten bij het inpakken; ze roepen in zo'n geval snel dat ze niet alles kunnen dubbelchecken in de korte voorbereidingstijd.
Cameraploegen zijn dus afhankelijk van een strakke uitgifte. En in een wereld, waarin redelijkheid niet bij iedereen even hoog in het vaandel staat, krijgt de uitgiftemedewerker natuurlijk de schuld als het mis gaat.

2 opmerkingen:

  1. Vroagâh, toen ik ook nog wel 's een ENGtje deed, werkte er een hele goeie achter de balie. Als ik kwam gaf 'ie meteen zonder dat ik er om hoefde te vragen de sportviewer mee. Hij noemde dat ding de "loep". Ik was de enige die 'm standaard gebruikte...

    Er was ook een zeer narrig type, van hem kreeg ik niets zonder 'n hoop gezanik! Die kon 't niet verkroppen dat er cameramensen uit de "meercameratechniek" met ZIJN spullen op pad gingen. Ik heb 'm 's gevraagd wat er boven z'n salarisstrook stond. "NOB" zei 'ie. "Bij mij ook dus ophouden nou met 't gezeik"! Hielp niet. Man had last van diepgewortelde territoriumdrift...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.