maandag 15 oktober 2007

dubbel

Ik heb het al eerder geschreven, maar voor de volledigheid; hier spreekt de antiklusser. Als ik een gaatje moet boren breekt een stuk uit de muur, als ergens een rek gepland is wordt het een glijbaan en na een stukje schilderen zit er meer verf in mijn haar dan op het te behandelen object. Hoe hard ik er ook over nadenk of hoe zorgvuldig ik mijn projecten voorbereid, het gaat zelden in een keer goed.
In den beginne reed ik op een gedoehetzelfdag voor ieder wissewasje naar de bouwmarkt en maakte ik zo meer kilometers dan Jan Lammers tijdens de 24 uur van LeMans. Tegenwoordig pak ik het milieutechnisch beter aan. Ik bedenk wat me allemaal kan overkomen en probeer goed beslagen ten ijs te komen. Nadeel is dat ik telkens materiaal koop dat niet nodig is of dat ik thuis al in drievoud -vaak nog nieuw in de verpakking- heb liggen. Ons schuurtje puilt uit van de verfrollerhouders, de lekbakjes en pakken met schilderplastik.
Vandaag wilde ik mezelf nuttig maken en ben ik druk geweest met herstelwerkzaamheden van een mislukt klusje, waar ik een maand of vier geleden voor het laatst naar had gekeken. Die kinderkamer moest nu toch echt een keer af voor ons mannetje alweer het huis uit gaat.
Bij de bouwmarkt had ik weer eens een lading handigheidjes gekocht. Daarna haalde ik pas de gereedschapkist uit de kast. Deze Curverbox zat zo vol dat ik begonnen ben met het creƫren van ruimte voor mijn nieuwe aankopen. En tijdens die actie, die langer heeft geduurd dan het hele klussen vanmiddag, kwam ik tot de schokkende conclusie dat ik alles dubbel heb.
Zo heb ik twee tangen waarmee je telefoonplugjes aan kabels kan zetten, terwijl ik niet weet hoe ze werken. Er liggen twee ijzerzaagjes, vier kruiskopschroevendraaiers in dezelfde maat, drie setjes inbussleutels en achtentwintig Ikeasleuteltjes. In mijn kist zitten twee striptangen, drie complete setjes houtboortjes, twee setjes metaalboortjes (geen muur of betonboortjes), vier fietsbandplaksetjes, twee waterpomptangen en zelfs twee hamers. Het lijkt Overtoom wel. Om nog maar te zwijgen over alle boutjes, schroefjes, moertjes en plugjes die ik telkens weer koop, terwijl ik bakken vol heb. Volgens mij ligt er genoeg om een achtbaan mee te zekeren.
Voor het geld dat ik heb uitgegeven aan dubbel gereedschap, nutteloze hulpmiddelen, verspilde Tesatape (omdat het ondanks zorgvuldig afplakken toch een kliederbende werd), verkeerde schroeven, niet schoongemaakte rollers of veel te grote verfblikken, had ik gemakkelijk alle klussen in huis kunnen uitbesteden aan professionals. Dat had me een hoop ellende bespaard en veel ruimte gescheeld.

2 opmerkingen:

  1. Och Jan Rein, laat het een troost zijn voor jou, maar zelfs de man die denkt technisch goed op de hoogte te zijn van alles; planning, materiaal en werkwijze, die heeft een veelvoud van materialen in de garage liggen. En als..... er geklust wordt is het dan benodigde materiaal nooooooooit aanwezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat ik het niet hebben over breken, slopen, opbouwen, afbreken, weer opbouwen, boren, schuren, schilderen, weer afschuren, freezen, metselen en stucen. Wel over het opruimen en schoonmaken daarna....? Nee, ik wil het graag hebben over het leuke weerzien met jullie vorige week. Het was heel gezellig! En tja, dat er nog het een en ander gedaan moet worden, OOK bij jullie in huis, ach gekkie maak je niet druk! Neem de tijd, zal ik maar zeggen.
    Liefs, Nike

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.