woensdag 25 februari 2009

klapper van de week

Utrecht. ING maakt niet alleen klappers op de beurs...
In de krant lees ik dat het niet heel goed gaat met de ING en dat onze overheid tot twee keer toe moest bijspringen. Het gaat om bedragen die een normaal mens niet meer kan bevatten. 
Ondertussen zie ik op straat dat de omvorming van de vertrouwde Postbank naar ING geld mag kosten. Bankkantoren worden verbouwd, alle logo’s zijn inmiddels aangepast en de pinautomaten vervangen. We zullen allemaal weten dat ‘Giroblauw past bij jou’ nu van de ING is.
Wij hebben onze hypotheek een paar jaar geleden afgesloten bij de Postbank. Zij leverden ons de beste deal. Nu zitten wij dus ook bij ING. Als klant heb je over dit soort zaken kennelijk niets te vertellen. 
Vandaag bezorgde een meneer van de post een pakketje bij ons dat niet door de brievenbus kon. De handige ING Hypotheken opbergmap. Een grote doos met daarin een oranje klapper, bedoeld voor onze hypotheekpapieren. Om ons vrolijk te stemmen: een nieuwe klapper, inclusief handige tabbladen.
Maar ik wil die troep niet. Mijn papieren zitten op volgorde in een keurige ordner. Ik kan alles vinden wat ik nodig heb. En in mijn kantoor staat zo’n fel oranje map helemaal niet. Hupsakee, weg ermee.
Alleen is weggooien een beetje zonde. Het project ‘Hypotheekmappen’ zal de bank veel geld gekost hebben. Het bedenken, de productie en het verzenden. Er zijn natuurlijk honderden, zo niet duizenden landgenoten die deze week zo’n nutteloze klapper hebben ontvangen. Natuurlijk zullen velen hem gaan gebruiken, maar even zoveel -zo niet meer- donderen hem met evenveel gemak in de afvalbak. Zonde. Om maar te zwijgen over ons milieu.
Zeker nu de bank bijna over de kop gaat. Straks hebben we wel een handige organizer, maar geen bank meer die ons documenten en afschriften kan sturen. 
Persoonlijk had ik het op prijs gesteld als ING mij had gevraagd of ik behoefte heb aan zo’n klapper. Niet dus. Houd het geld lekker in je zak. ING zal het in deze tijden van crisis nog hard nodig hebben.
Ik heb besloten om de klapper terug te sturen. Het slaat nergens op en het kost nóg meer geld, maar dit is het enige statement dat ik kan maken. Ik twijfel alleen nog of ik er een briefje in zal stoppen met de vraag of mijn huis nog van mij is als de bank failliet gaat. Of zijn we dan in één klap van de hypotheek verlost? Dat zou mooi zijn...
Leve de crisis! 

update: Het terugsturen van de map kost tussen de zes en zeven euro. Op het Postkantoor (ING kantoor?) adviseerden ze me om het pakket gewoon weg te gooien. Dat is voor alle partijen een stuk gemakkelijker...

6 opmerkingen:

  1. Interessant om te zien dat je kennelijk als "hypotheekklant" hem opgestuurd krijgt en je hem als "betaalrekeningklant" hem af moet halen.
    Wij hadden tot vorige week 3 rekeningen bij deze bank. Inmiddels nog slechts 1. Wel werden wij beloont met 3 mappen. Ik denk dat ik er ook maar 2 terug stuur! Goed statement!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge, wat een kromme zinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook fijn dat het 4-gaats mappen zijn, terwijl het gemiddelde huishouden alleen maar 2-gaats perforators in huis heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook vanmiddag die map in ontvangst mogen nemen. Tjonge jonge wat ging ik over de rooie zeg. Heb acuut een klacht hierover ingediend via de mail op ING.nl
    Alsof wij hypotheeknemers onze papieren niet meer kunnen vinden als die in een Postbankmap zitten... Pfff het kost allemaal niks zeker in de tijd van bezuinigen. Ben benieuwd naar hun antwoord morgen. wat een stelletje mafkezen is dat daar zeg!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik was vanochtend hoogst verbaasd dat er ongevraagd een foeilelijke levensgrote ING map werd bezorgd door TNT. Ik heb hem vanmiddag retour afzender gestuurd met de vraag of ze geld teveel hebben. Maar ja, als het toch van een grote berg(gemeenschapsgeld) afgaat......Waanzin al die mappen, net of we al die jaren onze papieren niet kwijt konden zonder die map.
    Die klacht op de ING site zal ik ook nog even plaatsen.:)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.