vrijdag 27 februari 2009

opties, boekingen & afzeggingen

Hilversum. Ik heb een taart. Een hele lekkere. Van het soort waarvan jij altijd zegt dat het je lievelingstaart is. We verdelen hem in acht grote stukken. Die mag jij allemaal hebben, maar je moet ze eten op gezette tijden. We plannen alvast een paar feestjes. Trek je agenda maar!
Alleen moeten we die taart nog bakken. Het is niet helemaal zeker of hij zal lukken. Toch wil ik nu alvast afspreken op welke momenten jij hem gaat verorberen. Wij willen het liefst dat jij die hele taart in je eentje eet. Dus niet één los stukje.
Kan je niet op alle taartmomenten? Geen honger, omdat je al meer eetafspraken hebt. Dat is dan jammer. Heel jammer. Ik dacht namelijk dat je deze taart zo lekker vond. Kan je er niet nog eens naar kijken? Het is voor ons echt heel belangrijk dat jij de taart op eet. Doe het anders voor mij. Bovendien hebben we vaker een gebakje voor je, als je deze neemt. 
Oké. We trekken onze agenda’s en zetten de feestdagen er met potlood in. Als ergens anders nog een feestje is, dan moet je even bellen. Wellicht weten wij tegen die tijd meer. Zodra er nieuws is uit de keuken ben jij de eerste die het hoort.

Een ander taartje? Minstens even lekker? Daar kom je nu mee. Ik dacht dat jij zo blij was met ons gebak. 
Nee, ik weet nog niet of onze taart zal lukken. Het is nog niet helemaal zeker. We rekenen er wel op en zouden het zeer op prijs stellen als jij toch op ons feestje zou willen komen. 
Weet je wat? Ik neem de gok! Bij deze beloof ik dat het feest door gaat en dat jij lekker onze taart komt eten. Laat die andere bakker toch zitten.
Ja, ja. Ik weet ook wel dat jij even goede vrienden bent met die andere bakker. En dat je zijn slagroompunten minstens even lekker vind. Zo niet lekkerder. Duh. Wij waren eerder. Ons feestje is een feit.

Ehm... Je gelooft het niet. Taart mislukt. Helaas moet ik het feest cancellen. Afbestellen, afgelasten. Het is misschien een beetje op het allerlaatste moment, maar wij konden ook niet voorzien dat de oven het zou begeven. Zo gaan die dingen. Het zag er allemaal zo goed uit. Tot de boel keihard aanbrandde.
Nu ben je morgen lekker vrij. Kan je een eigen feestje vieren.
Teleurgesteld? Jij? Oh ja, je had een ander feest afgezegd. Dat is inderdaad sneu. Niet de bedoeling. En sorry.
Je had al een cadeau gekocht... Dat is inderdaad vervelend. Weet je wat, ik kijk of we niet toch nog iets kunnen regelen. We hebben vast wel iets anders in de aanbieding.
Heb je zin in een speculaasje of een kaakje?



4 opmerkingen:

  1. Dit gebeurd je 1x,.... en daarna NOOOOOIT meer. Tenminste, je bent er zelf bij om het nooit meer te laten gebeuren.
    Ondernemen = risico durven nemen. (en dat geldt voor beide partijen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo te zien werkt willem niet in hilversum maar in een taartenwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @willem: Ik zou ook niet goed weten hoe je dit moet voorkomen. Zo gaat het nou eenmaal in Hilversum. Dit is het lot van een freelancer. Mijn verhaal is dan ook geen aanklacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. inderdaad, dit gebeurd je 1 x en daarna nog een paar keer. Het is niet anders, maar wel enorm balen.
    Wij kunnen tenminste nog een aanbetaling vragen en houden als een boeking wordt afgezegd.
    Dus toch maar die camping beginnen, Jan Rein.
    Je hebt het mooi opgeschreven, compliment. Kus, Nike

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.