maandag 12 juli 2010

zomer in gelderland

Groenlo. Ik zou dolgraag zenderbaas willen zijn. Liefst bij een grote regionale zender. Hoofdredacteur heet de door mij felbegeerde functie. Het is de spin in het web, degene die programma's kan bedenken en laten maken. Wat mij er zo in aanspreekt is dat je dan de koers van zo'n station bepaalt. En ik heb ook nog de arrogantie om te denken dat ik het zou kunnen. Al was het maar op basis van enthousiasme.
Want ik heb iets met regionale zenders. Ooit begon ik bij de lokale omroep in Geleen en daar stond de cultuur van de streek centraal. Toen ik naar AT5 verhuisde ontwikkelde ik een grote liefde voor zo'n compact station.
Het aardige van zo'n kleine omroep is namelijk dat ze alles in eigen huis hebben; cameramensen, editors, regisseurs, een redactie, presentatietalent en producers. Als het goed is zijn die allemaal zeer betrokken bij het lot van hun station en omdat de lijnen kort zijn heb je een enorme voorsprong op Hilversumse zenders. Bovendien hoef je de zender niet te delen met anderen en is er sprake van een heel duidelijke doelgroep, per provincie verschillend.
Recent heb ik gedraaid voor L1, RTV Noord, TV West, Omroep Flevoland, RTV Oost en Omroep Gelderland. Overal waar ik kwam heb ik geprobeerd zoveel mogelijk in de keuken te kijken en met mensen van die stations te praten. Telkens weer word ik vrolijk van de bevlogenheid en de wil om programma’s met inhoud te maken.
De vorige week mocht ik vijf dagen meewerken aan het nieuwste ambitieuze project van Omroep Gelderland; een reeks van 35 programma's die deze zomer elke avond vanuit een ander Gelders stadje of dorp worden uitgezonden. Rechtstreeks de regio in, onder de noemer Zomer in Gelderland. Het is een talkshow met lokale sterren, een lokale kok en de rubriek 'museum van een dag' waarin mensen uit de omgeving een eigen voorwerp met verhaal mogen plaatsen. Een aantal bijzondere voorwerpen worden in het programma getoond. De presentatie is in handen van de sympathieke Angelique Kruger die waarschijnlijk binnenkort door Hilversumse scouts wordt ontdekt. En terecht.
De afgelopen week waren we in Twello, Zevenaar, Wijchen, Culemborg en Groenlo. Ik heb in ieder geval geleerd hoe groot Gelderland is en ook gezien hoe mooi deze (voor mij nog vrij onbekende) provincie is. Maar de belangrijkste les is toch wel dat regionale zenders prachtige dingen doen met beperkte budgetten en toch lekker dicht bij de kijkers kunnen komen.
Uiteraard heb ik, zoals altijd, een paar uitgesproken betweterige ideeën over hoe het mijns inziens nog beter kan. Dat is niks groots en wellicht zijn het allemaal punten waar ze bij TV Gelderland ook over nagedacht hebben, maar ik zou graag eens een en ander willen uitproberen of een klein tikje bijsturen. En daarom wil ik nou zo graag hoofdredacteur worden. Of persoonlijk adviseur van de hoofdredacteur. Lijkt mij een geweldige baan!




5 opmerkingen:

  1. Mag ik dan meedoen? Zullen we een regiozender voor Het Gooi beginnen? ;-) Want wat hier de laatste jaren aan amateuristische meuk de kabel opgestuurd is grenst aan het onwaarschijnlijke! En nog steeds heeft Hilversum als mediastad geen behoorlijke regionale omroep!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's ook toevallig; ik lees dat de huidige hoofdredacteur bij omroep Gelderland per januari 2011 vertrekt. Ik zou zeggen; meteen solliciteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. frank van Brandwijk12 juli 2010 om 11:39

    ik weet uit betrouwbare bron dat er een plaatje voor je vrijkomt bij je meest favoriete zender at5.
    Dus......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. gouverneur frissen12 juli 2010 om 16:14

    L1 L1 L1 L1 L11 of TV Limburg???

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Rein,

    Ik lees de blog effe een aantal dagen te laat...
    Jammer dat je niet in Zutphen hebt gedraaid... Hadden we effe een bakkie koffie kunnen drinken.

    Groet Ivo en Nadja, Lise en Tijn

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.